Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік»
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 24 грудня 2015 року розглянув проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (щодо перерозподілу окремих видатків) (реєстр. №3657 від 17.12.2015), поданий народними депутатами України Фріз І.В. та Герасимовим А.В.
Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, його розроблено з метою належного забезпечення озброєнням та військовою технікою Збройних Сил України та інших військових формувань, відновлення виробничого потенціалу і поліпшення фінансового стану підприємств оборонно-промислового комплексу - учасників Державного концерну «Укроборонпром».
Для реалізації зазначеного законодавча пропозиція передбачає здійснення передачі бюджетних призначень за загальним фондом державного бюджету між головними розпорядниками коштів державного бюджету шляхом встановлення Міністерству економічного розвитку і торгівлі України бюджетних призначень у обсязі 10 млрд. грн. (видатки розвитку) за новою бюджетною програмою «Збільшення статутного капіталу Державного концерну «Укроборонпром» (код 1201430) та зменшення обсягу загальнодержавних витрат за бюджетними програмами Міністерства фінансів України: «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот» (код 3511150) – на 4 млрд. грн. (видатки споживання) і бюджетною програмою «Обслуговування державного боргу» (код 3511350) – на 6 млрд. грн. (видатки споживання). Відповідні зміни передбачені у додатку №1 до законопроекту шляхом внесення змін до додатка №3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2015 рік».
Довідково: за підсумками січня-листопада поточного року за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету видатки за бюджетною програмою 3511350 фактично проведено у сумі 77,0 млрд. грн, що становить 83,1% плану на звітний період (план на рік - 92,7 млрд. гривень).
За оперативною інформацією Казначейства станом на 23 грудня 2015 року з державного бюджету місцевим бюджетам перераховано субвенцію на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот у сумі майже 17 млрд. грн. (70,7% плану на рік з урахуванням внесених змін, який становить 24,0 млрд. грн. (згідно із розпорядженням Уряду від 18.11.2015 №1191-р здійснено перерозподіл обсягів субвенцій на здійснення державних програм соціального захисту населення та зменшено обсяг такої субвенції на 376 млн. грн)). Водночас, за інформацією НАК «Нафтогаз України», наданою у робочому порядку, у грудні 2015 року планується провести розрахунки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2015 №20 «Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій» у сумі близько 5 млрд. гривень.
Крім того, у додатку №2 до законопроекту передбачені зміни до додатка №7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» «Міжбюджетні трансферти (інші дотації та субвенції) з Державного бюджету України місцевим бюджетам на 2015 рік» щодо уточнення розподілу між місцевими бюджетами обсягу субвенції з державного бюджету за загальним фондом на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечисто. При цьому, слід зазначити, що передбачається зменшення обсягів такої субвенції для бюджетів обласних бюджетів (за виключенням бюджетів Вінницької, Волинської, Тернопільської та Чернівецької областей) та бюджету міста Києва.
Поряд із цим, слід звернути увагу, що визначені у додатку №2 до законопроекту обсяги субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот для обласних бюджетів Житомирської, Івано-Франківської Кіровоградської, Сумської, Хмельницької, Чернігівської областей нижче обсягів, фактично перерахованих відповідним бюджетам Казначейством станом на 23 грудня 2015 року.
Зазначене потребує відповідного врегулювання, зокрема, може бути унормовано окремим рішенням Уряду, керуючись частиною шостою статті 102 Бюджетного кодексу України.
Слід зазначити, що в порушення вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо встановлення/зменшення видатків державного бюджету у запропонованих обсягах та за визначеними напрямами, а також стосовно соціально-економічних наслідків впровадження запропонованих змін до бюджетних показників, про що також наголошено у експертному висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України. Крім того, Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України зауважило, що належного обґрунтування, з наданням необхідних розрахунків, потребує пропозиція законопроекту щодо зменшення видатків за бюджетними програмами «субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот» (код 3511150) – на 4 млрд. грн. та «обслуговування державного боргу (код 3511350) – на 6 млрд. грн. у зв’язку з прогнозованою економією коштів загального фонду держбюджету, враховуючи, що пояснювальна записка до законопроекту не містить жодної інформації щодо реального стану фінансування зазначених бюджетних програм та можливості зменшення саме на 10 млрд. грн. обсягу їх фінансування, зважаючи, зокрема, на їх значущість та закінчення поточного бюджетного року.
Положеннями абзацу другого пункту 3 законопроекту Кабінету Міністрів України доручається забезпечити розміщення та облік Державним концерном «Укроборонпром» коштів державного бюджету, за рахунок яких збільшується статутний капітал цього Концерну, на окремому спеціальному рахунку. Щодо цього, слід зазначити, що відповідно частини першою статті 43 Бюджетного кодексу України при виконанні державного бюджету застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів, що, зокрема, передбачає розрахунково-касове обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства. При цьому, органи Казначейства України відкривають бюджетним установам рахунки у встановленому законодавством порядку.
Крім того, положеннями абзацу третього пункту 3 законопроекту Кабінету Міністрів України у місячний строк з дня набрання чинності цим Законом доручається затвердити порядок використання коштів, передбачених для збільшення статутного капіталу Державного концерну «Укроборонпром», проте відповідні повноваження Кабінету Міністрів України щодо затвердження порядків використання бюджетних коштів вже передбачено частиною сьомою статті 20 Бюджетного кодексу України, а із урахуванням вимог частини першої статті 3 цього Кодексу щодо закінчення бюджетного періоду 31 грудня відповідного календарного року, затвердження такого порядку у місячний термін унеможливить проведення видатків державного бюджету, передбачених цим законопроектом, до кінця поточного року.
Зважаючи на вищезазначене, положення пункту третього законопроекту врегульовано чинними нормами Бюджетного кодексу України і не потребують додаткового правового регулювання, у зв’язку з чим, пункт 3 законопроекту доцільно виключити.
Загалом така законодавча пропозиція не передбачає залучення додаткових бюджетних коштів та не впливає на загальні показники видатків державного бюджету, оскільки пропонується здійснити в межах загального обсягу видатків за загальним фондом державного бюджету передачу бюджетних призначень між Міністерством фінансів України та Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та бюджетними програмами, закріпленими за цими Міністерствами.
Поряд з тим, необхідно відмітити, що у Верховній Раді України Кабінетом Міністрів України зареєстровано проект Закону про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо видатків Пенсійного фонду України (реєстр. № 3689 від 22.12.2015), відповідно до положень якого пропонується збільшити бюджетні призначення Пенсійного фонду України на 14 млрд. грн., зокрема, за рахунок зменшення на 6 млрд. грн. обсягу субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот» і на 7 млрд. гривень видатків на обслуговування державного боргу.
Слід зазначити, що реалізація законодавчої пропозиції за реєстр. № 3657 (у разі його прийняття) має ризики щодо практичної реалізації та дотримання збалансованості і узгодження бюджетних показників у разі підтримки Верховною Радою законопроекту за реєстр. № 3689, зважаючи на те, що джерела компенсації запропонованих додаткових видатків державного бюджету у цих законопроектах співпадають. Крім того, підтримка обох законопроектів: за реєстр. № 3689 та реєстр. № 3657 унеможливить виконання у повному обсязі до кінця року зобов’язань держави щодо надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот та проведення платежів з обслуговування державного боргу.
Водночас, слід зазначити, що законопроект підготовлено з недотриманням правил підготовки законопроектів щодо внесення змін до закону про Державний бюджет України, він містить помилки і неточності, а саме:
- назва законопроекту у його тексті та додатках №1 і №2 до нього не відповідають суті запропонованих змін /необхідно викласти у такій редакції: «Про внесення змін до додатків № 3 та №7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік»/;
- пункт третій законопроекту належить виключити /враховуючи вимоги статей 20 та 43 Бюджетного кодексу України/;
- у додатку №1 до законопроекту /щодо внесення змін до додатка №3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2015 рік»/ у рядку «Всього» підсумкові показники видатків державного бюджету визначено без врахування законодавчої пропозиції (зокрема, не відображено зменшення видатків споживання на 10 млрд. грн і відповідно збільшення на таку ж суму видатків розвитку) та змін, внесених Законом України від 24.11.2015 № 807-VIII «Про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (зокрема, не відображено затверджених змін за показниками «видатки споживання», «оплата праці» і «видатки розвитку»).
Крім того, належить звернути увагу, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники щодо видатків державного бюджету. Таким чином, потребуватимуть уточнення показники видатків державного бюджету у додатках до законопроекту з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.
У разі прийняття даного законопроекту Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні закону належить внести до тексту і додатків до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку зазначає, що рішення щодо внесеного законопроекту має прийматися з урахуванням відповідного висновку Уряду, зокрема, щодо наявності економії бюджетних коштів за визначеними у проекті бюджетними програмами, реальної можливості та доцільності здійснення фінансування нової бюджетної програми у передбаченому проектом обсязі.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок Міністерства фінансів України щодо нього не надійшов. Водночас, представниками від Міністерства фінансів України безпосередньо на засіданні Комітету з питань бюджету було висловлено позицію щодо непідтримки даного законопроекту.
На даний час, висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
Зважаючи на підтримку Комітетом з питань бюджету законопроекту за реєстр. № 3689, рекомендовано Кабінету Міністрів України передбачити видатки щодо забезпечення озброєнням та військовою технікою Збройних Сил України та інших військових формувань у проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік».