Щодо розгляду законопроектів про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення пенсій (реєстр. № 6617 від 22.06.2017) та про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розмежування видатків між бюджетами (реєстр. № 6617-1 від 10.07.2017)
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на засіданні від 12 липня 2017 року розглянув проекти законів про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення пенсій (реєстр. № 6617 від 22.06.2017), внесений Кабінетом Міністрів України, та про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розмежування видатків між бюджетами (реєстр. № 6617-1 від 10.07.2017), внесений народними депутатами України Ю.-Б. Р. Шухевичем, О.В. Ляшком та О.В. Кіршом.
Відмічено, що одним із завданням Плану пріоритетних дій Уряду на 2017 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.04.2017 № 275-р «Про затвердження середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року та плану пріоритетних дій Уряду на 2017 рік», є створення справедливої системи пенсійного страхування.
У зв’язку з цим, Урядом подано до Верховної Ради України проекти законів про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій (за реєстр. №6614 від 22.06.2017) та про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення пенсій (за реєстр. №6617 від 22.06.2017), який спрямовано на уточнення видатків, що здійснюються з державного бюджету, а також щодо покриття дефіциту бюджету Пенсійного фонду України, що у свою чергу дозволить поступово уніфікувати обчислення спеціальних пенсій в єдиному законі та звільнити солідарну систему від невластивих для неї видатків.
Законопроекти за реєстр. №6617 та за реєстр. № 6617-1 мають на меті визначення джерел фінансового забезпечення окремих соціальних виплат, які на даний час виплачуються за рахунок коштів Пенсійного фонду України, але за своєю суттю не є пенсійними виплатами.
Так, законопроектом за реєстр. № 6617 змінами до Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) пропонується:
до видатків державного бюджету на соціальний захист та соціальне забезпечення віднести:
- виплату державної соціальної допомоги на догляд особам, зазначеним у пунктах 1 - 3 частини першої статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам» /доповнення до підпункту «а» пункту 9 частини першої статті 87 Кодексу/;
- покриття різниці між розміром пенсії, обчисленим відповідно до абзаців першого та третього частини першої, частини третьої статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та розміром пенсії, обчисленим відповідно до статті 27 цього ж Закону (різниця між мінімальним розміром пенсії за віком та обчисленим розміром пенсії за віком щодо конкретної особи) /доповнення до підпункту «а» пункту 9 частини першої статті 87 Кодексу/;
- кошти на компенсацію дефіциту коштів Пенсійного фонду України для фінансування виплати пенсій у солідарній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (при перевищенні видатків над доходами, у тому числі з урахуванням резерву коштів Пенсійного фонду України) /зміни до підпункту «ж» пункту 9 частини першої статті 87 Кодексу/;
до видатків, які здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, віднести видатки на виплату /доповнення до підпункту «б» пункту 4 частини першої статті 89 Кодексу/:
державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, в тому числі допомоги на догляд (крім державної соціальної допомоги на догляд особам, зазначеним у пунктах 1—3 частини першої статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам»);
щомісячної компенсаційної виплати непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою з інвалідністю I групи, а також за особою, яка досягла 80-річного віку;
тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.
Відповідно до цього законопроекту набрання чинності зазначених вище положень пропонується одночасно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій».
При цьому слід відмітити, що є некоректним посилання в положеннях законопроекту за реєстр. № 6617 на ще не прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», проект якого зареєстровано за № 6614. Обраний спосіб внесення змін до бюджетного законодавства України не повною мірою відповідає вимогам законодавчої техніки, адже в проектах законів не можуть міститися посилання на неіснуючі законодавчі акти.
Крім того, у Верховній Раді України зареєстровано проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розмежування видатків між бюджетами за реєстр. № 6617-1 від 10.07.2017, який є альтернативним до законопроекту за реєстр. №6617.
Положення законопроекту за реєстр. № 6617-1 за змістом є майже аналогічними до положень законопроекту за реєстр. № 6617, окрім наступних норм:
законопроект не передбачає віднесення до видатків державного бюджету на соціальний захист та соціальне забезпечення покриття різниці між розміром пенсії, обчисленим відповідно до абзаців першого та третього частини першої, частини третьої статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та розміром пенсії, обчисленим відповідно до статті 27 цього ж Закону;
набрання чинності відповідного Закону пропонується з 1 січня 2018 року.
Щодо положень законопроектів за реєстр. № 6617 та реєстр. № 6617-1 слід зазначити наступне.
1. Виплата державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, і особам з інвалідністю, та державної соціальної допомоги на догляд здійснюється відповідно до положень Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам».
Так, частиною першою статті 4 вказаного Закону (з урахуванням змін, запропонованих у законопроекті за реєстр.№6614) встановлено, що державна соціальна допомога особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам призначається особі, яка:
1) є дитиною померлого годувальника або досягла віку, встановленого статтею 1 цього Закону /за загальною нормою особа, яка досягла 65 років/, та не мають права отримувати у зв’язку з цим пенсію відповідно до закону, або визнана особою з інвалідністю у встановленому порядку;
2) не одержує пенсію або соціальні виплати, що призначаються для відшкодування шкоди, заподіяної ушкодженням здоров'я на виробництві, передбачені Законом України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування»;
3) є малозабезпеченою особою (крім осіб з інвалідністю І групи та дітей померлого годувальника);
4) є особою з інвалідністю I групи.
Згідно із частиною першою статті 7 вищевказаного Закону (з урахуванням змін, запропонованих у законопроекті за реєстр.№6614), державна соціальна допомога на догляд призначається:
1) особам з інвалідністю внаслідок війни з числа військовослужбовців та інших осіб, яким призначено пенсії по інвалідності відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»:
а) особам з інвалідністю I групи;
б) особам з інвалідністю II групи, які є одинокими та за висновком лікарсько-консультативної комісії потребують постійного стороннього догляду;
в) особам з інвалідністю III групи, які є одинокими та за висновком лікарсько-консультативної комісії потребують постійного стороннього догляду;
2) особам, які належать до осіб з інвалідністю внаслідок війни відповідно до статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та одержують пенсії за віком, по інвалідності або за вислугу років, крім зазначених у пункті 1 цієї частини:
а) особам з інвалідністю I групи;
б) особам з інвалідністю II і III груп, які є одинокими і за висновком лікарсько-консультативної комісії потребують постійного стороннього догляду;
3) особам, яким призначено пенсії за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» і які є особами з інвалідністю I групи внаслідок причин, визначених у пункті «б» статті 16 зазначеного Закону, або є одинокими пенсіонерами і за висновком лікарсько-консультативної комісії потребують догляду;
4) одиноким малозабезпеченим особам, які за висновком лікарсько-консультативної комісії потребують постійного стороннього догляду і одержують пенсію за віком або за вислугу років чи по інвалідності (крім осіб з інвалідністю I групи);
5) малозабезпеченим особам з інвалідністю I групи, які одержують пенсію за віком або за вислугу років чи по інвалідності (крім осіб з інвалідністю, зазначених у пунктах 1-3 частини першої цієї статті).
Відповідно до нової редакції статті 13 вказаного Закону (з урахуванням змін, запропонованих у законопроекті за реєстр.№6614) виплата:
державної соціальної допомоги (крім державної соціальної допомоги на догляд особам, зазначеним у пунктах 1 — 3 частини першої статті 7 цього Закону) і покриття витрат на її доставку здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України у вигляді субвенцій до місцевих бюджетів;
державної соціальної допомоги на догляд особам, зазначеним у пунктах 1-3 частини першої статті 7 цього Закону, і покриття витрат на її доставку здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Згідно із законопроектом за реєстр.№ 6614 набрання чинності відповідних змін до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам» передбачено з 1 жовтня 2017 року.
Запропонований у законопроекті за реєстр.№ 6614 механізм фінансового забезпечення виплати державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, в тому числі допомоги на догляд, водночас пропонується визначити у Кодексі, у зв’язку з чим Урядом подано законопроект за реєстр.№ 6617.
В той же час, слід зазначити, що нормами чинної редакції підпункту «б» пункту 9 частини першої статті 87 Кодексу до видатків державного бюджету вже включено державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам (до даного положення змін у законопроекті за реєстр. № 6617 не запропоновано), натомість у законопроектах за реєстр. № 6614 та за реєстр. № 6617 і за реєстр. № 6617-1 виплату такої допомоги (крім державної соціальної допомоги на догляд особам, зазначеним у пунктах 1 - 3 частини першої статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам») віднесено до видатків місцевих бюджетів. Тобто, зважаючи на чинну редакцію Кодексу і враховуючи положення законопроектів за реєстр. № 6614 та за реєстр. № 6617 і за реєстр. № 6617-1 виплата вказаної допомоги здійснюватиметься одночасно з державного та місцевих бюджетів, що в свою чергу порушуватиме вимоги статті 85 Кодексу /якими заборонено здійснювати впродовж бюджетного періоду видатки на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів/.
Наразі на виконання чинної редакції статті 13 вказаного вище Закону видатки на виплату державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам і державної соціальної допомоги на догляд здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, які у державному бюджеті на 2017 рік передбачені у складі видатків за бюджетною програмою 2506080 «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» (загальний обсяг бюджетних призначень визначено у сумі 141,3 млрд. грн., а головним розпорядником коштів та відповідальним виконавцем за цією бюджетною програмою є Міністерство соціальної політики України та Пенсійний фонд України відповідно). При цьому, у супровідних матеріалах щодо погодження бюджету Пенсійного фонду України на 2017 рік згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2017 № 17, наданих Комітету з питань бюджету Пенсійним фондом України, зазначено, що із загальної суми коштів державного бюджету на фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду України на виплату вищевказаних допомог у 2017 році заплановано спрямувати 1,3 млрд. гривень.
2. Відповідно до нової редакції статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», запропонованої законопроектом за реєстр.№6614, передбачено частину шосту, згідно з якою за рахунок коштів державного бюджету покриватиметься різниця між розміром пенсії, обчисленим відповідно до абзаців першого та третього частини першої, частини третьої цієї статті, та розміром пенсії, обчисленим відповідно до статті 27 цього Закону /на даний час такі видатки є видатками солідарної пенсійної системи, однак для неї є невластивими/. У зв’язку з цим, законопроектом за реєстр.№6617 пропонується доповнити відповідною нормою підпункт «а» пункту 9 статті 87 Кодексу.
Згідно із законопроектом за реєстр.№ 6614 вищезазначені зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» набувають чинності з 1 січня 2018 року.
3. Згідно з діючою редакцією підпункту «ж» пункту 9 статті 87 Кодексу кошти державного бюджету спрямовуються на компенсацію дефіциту коштів Пенсійного фонду України для фінансування виплати пенсій у солідарній системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування у зв’язку з перерахуванням страхових внесків до накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. Поряд з цим, статтею 43 Кодексу передбачена можливість покриття тимчасових касових розривів Пенсійного фонду України, пов'язаних з виплатою пенсій, - у межах фактичного дефіциту коштів на цю мету, за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку на договірних умовах без нарахування відсотків за користування цими коштами з обов'язковим їх поверненням до кінця поточного бюджетного періоду
Відповідно до змін, запропонованих у законопроектах за реєстр.№6617 та за реєстр. № 6617-1, за рахунок коштів державного бюджету здійснюватиметься на постійній основі (без визначення будь-яких умов та строків) компенсація дефіциту коштів Пенсійного фонду України, тобто у разі перевищення видатків над доходами, у тому числі з урахуванням резерву коштів Пенсійного фонду України.
Відповідні зміни містяться у законопроекті за реєстр.№6614 (зміни до частини третьої статті 113 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»).
Щодо таких законодавчих пропозицій слід зауважити, що солідарна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування базується на засадах солідарності і субсидування та здійснення виплати пенсій і надання соціальних послуг за рахунок коштів Пенсійного фонду України. В сьогоднішніх умовах Пенсійний фонд України має дефіцит, який покривається за рахунок коштів державного бюджету (на 2017 рік - 71,7 млрд. грн.), але завдання реформування пенсійної системи полягає саме в досягненні бездефіцитності Пенсійного фонду України, проте запропоновані зміни не спонукатимуть до реалізації такого завдання.
4. У законопроектах за реєстр. № 6617 та за реєстр. № 6617-1 надання щомісячної компенсаційної виплати непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою з інвалідністю І групи, а також за особою, яка досягла 80-річного віку, передбачено здійснювати за рахунок коштів місцевих бюджетів шляхом доповнення підпункту «б» пункту 4 частини першої статті 89 Кодексу.
Разом з цим, чинною редакцією підпункту «а» пункту 4 частини першої статті 89 Кодексу до видатків державного бюджету вже включено компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам похилого віку, інвалідам, дітям-інвалідам, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують сторонньої допомоги (до даного положення змін у законопроектах за реєстр. № 6617 та за реєстр. № 6617-1 не запропоновано).
Для забезпечення однозначного трактування та уникнення різночитання запропонована Урядом редакція змін до підпункту «б» пункту 4 частини першої статті 89 Кодексу в частині зазначеної щомісячної компенсаційної виплати потребує конкретизації з метою розмежування з виплатами, зазначеними вище і унормованими у підпункті «а» пункту 4 частини першої статті 89 Кодексу.
Слід взяти до уваги, що статтею 14 Закону України «Про соціальні послуги» встановлено здійснювати фінансове забезпечення соціальних послуг за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, спеціальних фондів, коштів підприємств, установ та організацій, плати за соціальні послуги, коштів благодійної допомоги (пожертвувань), коштів одержувачів соціальних послуг та інших джерел, передбачених законодавством.
Водночас, згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.1996 № 832 «Про підвищення розмірів державної допомоги окремим категоріям громадян» щомісячні компенсаційні виплати непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою з інвалідністю І групи, а також за особою, яка досягла 80-річного віку, фінансуються органами Пенсійного фонду України. Так, у супровідних матеріалах щодо погодження бюджету Пенсійного фонду України на 2017 рік згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2017 № 17, наданих Комітету з питань бюджету Пенсійним фондом України, зазначено, що із загальної суми коштів державного бюджету на фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду України на вказану мету у 2017 році заплановано спрямувати 35,5 млн. гривень.
5. Пунктом 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» законопроекту за реєстр.№ 6614 передбачено здійснювати у період з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2020 року виплату особам, які досягли пенсійного віку, визначеного частиною першою статті 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», але не набули страхового стажу, передбаченого нормами зазначеної статті, за умови наявності в них не менше 15 років страхового стажу, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, покриття виплат якої запропоновано здійснювати за рахунок коштів державного бюджету.
При цьому, згідно із положеннями законопроектів за реєстр.№ 6617 та за реєстр. № 6617-1 видатки на вказану мету віднесені до видатків, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, що не у повній мірі узгоджується з положеннями законопроекту за реєстр. № 6614 і потребує уточнення.
6. Відповідно до фінансово-економічного обґрунтування, наведеного у пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. №6617, підготовленій Міністерством соціальної політики України, прийняття законопроекту у 2017 році не впливає на дохідну та видаткову частини державного бюджету. Аналогічне фінансово-економічне обґрунтування наведено і у пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. № 6617-1. Водночас, у пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. №6614 зазначено, що у 2017 році реалізація акта потребуватиме додаткових видатків в сумі 3,9 млрд. грн. на місяць. Ці видатки запропоновано покривати за рахунок перевиконання плану від надходжень у зв’язку з підвищенням частки розподілу єдиного соціального внеску, яка спрямовується до бюджету Пенсійного фонду України, з частки єдиного соціального внеску у зв’язку із збільшенням мінімальної заробітної плати та із збільшенням надходжень від фізичних осіб-підприємців загальної системи оподаткування та самозайнятих осіб.
З огляду на зміст положень законопроекту, їх реалізація потребуватиме додаткових видатків державного та місцевих бюджетів, про що у своєму висновку зазначило і ГНЕУ Апарату Верховної Ради України до законопроекту за реєстр. № 6617. При цьому окремі види витрат, які встановлено здійснювати з місцевих бюджетів, можуть бути забезпечені шляхом перерозподілу видатків, передбачених у державному бюджеті Пенсійному фонду України для виплати таких виплат, за умови не збільшення дефіциту Фонду внаслідок впровадження ініційованої Урядом пенсійної реформи.
Крім того, ГНЕУ Апарату Верховної Ради України звернуто увагу на те, що подані до проекти закону за реєстр. № 6617 та за реєстр.№ 6617-1 документи не містять жодних розрахунків та обґрунтувань щодо необхідного обсягу бюджетних коштів на фінансування передбачених проектом цілей, відсутня належна інформація про прогнозні зміни показників бюджету, яких можна очікувати в результаті його прийняття, що не дає можливості оцінити бюджетні ризики.
Зокрема, додатковим навантаженням на державний бюджет може бути реалізація положень законопроекту за реєстр.№6614 щодо зміни механізму відшкодування пільгових пенсій на сплату роботодавцями підвищеної ставки єдиного внеску за працівників, зайнятих на особливо шкідливих та особливо важких роботах за списками № 1 та № 2, на рівні 15 % та 7 % відповідно, у зв’язку з тим, що необхідно буде щороку в законі про державний бюджет на відповідний рік затверджувати видатки на покриття Пенсійному фонду України недоотриманої суми коштів від застосування розміру підвищеної ставки єдиного внеску.
Всупереч вимогам частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини 3 статті 91 Регламенту Верховної Ради України суб’єктами права законодавчої ініціативи до законопроектів, прийняття яких призведе до зміни показників бюджету, не надано фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету, про необхідність надання яких також зазначено у висновках ГНЕУ Апарату Верховної Ради України до законопроектів за реєстр. № 6617 та за реєстр.№ 6617-1.
Загалом необхідно зазначити, що у матеріалах до законопроекту за реєстр. № 6617 відсутня інформація щодо шляхів забезпечення з 1 жовтня 2017 року надання державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам, щомісячної компенсаційної виплати непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою з інвалідністю I групи, а також за особою, яка досягла 80-річного віку, а з 1 січня 2018 року - тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, зважаючи на запропоновані зміни фінансового забезпечення здійснення таких виплат, а саме проведення за рахунок коштів місцевих бюджетів. Також відповідна інформація відсутня і у матеріалах до законопроекту за реєстр. № 6617-1.
Без врегулювання такого питання у місцевих органів влади будуть відсутні джерела покриття додаткових витрат для виплати допомог та компенсацій. При цьому, про потребу у додатковому обґрунтуванні, перш за все, в контексті оцінки можливості здійснення відповідних видатків з вказаних місцевих бюджетів, відмітило і ГНЕУ Апарату Верховної Ради України до законопроектів за реєстр. № 6617 та за реєстр.№ 6617-1.
Також, у висновку ГНЕУ Апарату Верховної Ради України до законопроекту за реєстр. № 6617-1 зазначено, що оскільки згідно розділом 2 проекту закону цей Закон набирає чинності одночасно із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (у разі їх схвалення Верховною Радою України), тобто з 1 жовтня 2017 року, то реалізація пропозицій поданого законопроекту потребує внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік».
При цьому слід врахувати, що згідно із статтею 102 Кодексу видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
7. Враховуючи зазначене слід відмітити, що подані проекти законів про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення пенсій (за реєстр. № 6617) та про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розмежування видатків між бюджетами (за реєстр. № 6617-1) є похідними від проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій (за реєстр. № 6614).
При цьому, законопроекти за реєстр. № 6617 та за реєстр. № 6617-1 необхідно розглядати лише у разі прийняття в цілому законопроекту за реєстр. № 6614, оскільки в іншому випадку прийняття законопроектів за реєстр. № 6617 та за реєстр. № 6617-1 не матимуть юридичних передумов для їх реалізації та втратять будь-який сенс або не враховуватимуть змін, внесених до законопроекту за реєстр. № 6614 при його опрацюванні у першому, другому читанні та прийнятті в цілому, як закону.
Водночас слід відмітити, що на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення 10 липня 2017 року прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України законопроекти за реєстр. № 6614 та за реєстр. № 6617 прийняти за основу.
8. Термін набрання чинності відповідного закону, визначений у законопроектах, не відповідає частині третій статті 27 Бюджетного кодексу України, якою передбачено, що закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.
ГНЕУ Апарату Верховної Ради України у своїх експертних висновках з приводу внесених законопроектів за реєстр. № 6617 та за реєстр.№6617-1 зазначає, що ураховуючи те, що ці законопроекти системно пов’язані із проектом закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій за реєстр. №6614 та іншими альтернативними законопроектами з цього питання, вищевказані проекти законів мають розглядатися одночасно.
Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту за реєстр. № 6617 зазначає про відсутність впливу положень законопроекту на показники державного та місцевих бюджетів і не має зауважень щодо нього. Висновок до законопроекту за реєстр. № 6617-1 від Міністерства фінансів України не надійшов.
На час розгляду законопроектів у Комітеті з питань бюджету висновки Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) та Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За наслідками розгляду проектів законів України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення пенсій (реєстр. № 6617 від 22.06.2017), внесений Кабінетом Міністрів України, і про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розмежування видатків між бюджетами (реєстр. № 6617-1 від 10.07.2017), внесений народними депутатами України Ю.-Б. Р. Шухевичем, О.В. Ляшком та О.В. Кіршом., Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення пенсій (реєстр. № 6617 від 22.06.2017), внесений Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та підготувати до другого читання після прийняття в цілому законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (реєстр. № 6614).