Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 21 та 26 серпня 2023 року (протокол № 197) розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін Бюджетного кодексу України щодо відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні та приведення окремих його положень у відповідність із законами України (реєстр. № 11131), відмітивши таке.
I. Проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні та приведення окремих його положень у відповідність із законами України (реєстр. № 11131 від 27.03.2024 р.), поданий Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект № 11131/, 18 липня 2024 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету доопрацювати законопроект №11131 з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи, пропозицій, висловлених у висновку Комітету Верховної Ради України з питань бюджету від 1 липня 2024 року відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 18.07.2024 № 3879-IX).
У законопроекті № 11131 пропонується внести такі зміни до Бюджетного кодексу України (далі–Кодекс):
1) відновити дію статті 75-1 Кодексу та пов’язані з нею норми щодо прогнозів місцевих бюджетів і дозволити у період дії воєнного стану не складати прогноз місцевого бюджету, якщо територія територіальної громади визнана в установленому порядку такою, де ведуться активні бойові дії, або така територія є тимчасово окупованою /зміни до розділу VІ Кодексу шляхом виключення абзацу сімнадцятого підпункту 1 пункту 22 та доповнення новим пунктом 22-9/;
2) уточнити окремі питання в частині здійснення місцевих запозичень та надання місцевих гарантій:
привести у відповідність з чинними нормами Кодексу окремі положення, пов’язані із правом селищних і сільських територіальних громад на здійснення місцевих запозичень та надання місцевих гарантій /доповнення частини першої статті 12, частини п’ятої статті 22, частини другої статті 71, пунктів 3-7 та 22- 4 розділу VI Кодексу/;
уточнити положення щодо суб’єктів здійснення місцевих запозичень, визначивши право саме Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, міських, селищних та сільських рад на здійснення місцевих запозичень /зміни до абзацу другого частини третьої статті 16 Кодексу/;
передбачити можливість надання місцевих гарантій суб’єктам господарювання, які належать до комунальної власності та здійснюють повернення отриманих і непогашених кредитів (позик), виконання яких забезпечено місцевими гарантіями у попередніх періодах, і використання місцевих запозичень для виконання боргових зобов’язань з повернення отриманих та непогашених кредитів (позик), що виникли внаслідок здійснення місцевих запозичень у попередні періоди /зміни та доповнення до частини другої статті 17 і частини першої статті 74 Кодексу/;
включити до складу місячної звітності, що подається Казначейством України, інформацію про стан місцевих боргів та гарантованих відповідно Автономною Республікою Крим, обласними радами та територіальними громадами боргів і про надані місцеві гарантії /доповнення частини другої статті 59 Кодексу/;
3) передбачити можливість затвердження місцевого бюджету з профіцитом або дефіцитом за загальним фондом у разі придбання цінних паперів та надходжень внаслідок продажу/пред’явлення цінних паперів /доповнення частини першої статті 72 Кодексу/;
4) виключити положення, згідно з яким Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації та виконавчі органи міських (міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення) рад координують діяльність органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, щодо виконання визначених для територій показників доходів бюджету /зміни до частини третьої статті 45 Кодексу/;
5) уточнити положення щодо використання у період дії воєнного стану вільних залишків коштів місцевих бюджетів та залишків коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, що утворилися на кінець бюджетного періоду, непоширюючи при цьому відповідні обмеження на залишки коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, які мають цільове спрямування (крім залишків коштів бюджету розвитку за виключенням субвенцій з інших бюджетів і коштів місцевих запозичень) та доповнивши перелік видатків, що можуть здійснюватися за рахунок таких коштів, видатками на: погашення кредиторської заборгованості, яка утворилася на кінець бюджетного періоду, соціальний захист, облаштування місць тимчасового перебування внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб, співфінансування з місцевих бюджетів, придбання державних цінних паперів із строком обігу більше одного року /зміни до пункту 22-8 розділу VI Кодексу/;
6) привести у відповідність з положеннями інших законів України окремі положення Кодексу, а саме щодо найменування доходів загального фонду державного бюджету (відповідно до Закону України «Про авторське право і суміжні права»), найменування видатків державного бюджету та місцевих бюджетів (відповідно до Закону України «Про медіа»), найменування населених пунктів у зв’язку з віднесенням міст обласного значення до категорії міст (відповідно до Закону України «Про порядок вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України»), запровадження терміну «платіжна інструкція» (відповідно до Закону України «Про платіжні послуги»), назв окремих законів України /зміни до пункту 26 частини другої статті 29, частини шостої статті 78, пункту 11 частини першої статті 87, підпункту «е» пункту 2 частини першої статті 89, пункту 7 частини першої статті 91, пунктів 20-1, 20-2 і 26 розділу VI Кодексу/;
7) визначити, що норми частини десятої статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (згідно з якою діти з числа внутрішньо переміщених осіб чи діти, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, які навчаються у дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форми власності, забезпечуються безкоштовним харчуванням у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України), застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування /доповнення пункту 26 розділу VІ Кодексу/.
ІІ. Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 1 серпня 2024 року/ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 11131, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 237 пропозицій. За підсумками опрацювання таких пропозицій за участю представників Міністерства фінансів України і Рахункової палати та беручи до уваги, що ухвалення законопроекту визначено однією з вимог щодо виділення коштів у рамках програми Світового банку, Комітетом пропонується врахувати окремі пропозиції, зокрема унормувавши питання щодо:
збереження чинної редакції абзацу другого частини третьої статті 16 Кодексу щодо права Автономної Республіки Крим, обласної ради, міської, селищної, сільської територіальної громади на здійснення місцевих запозичень – для узгодження з іншими положеннями Кодексу, де йдеться про боргові зобов’язання Автономної Республіки Крим, обласної ради, міської, селищної, сільської територіальної громади, та в контексті співставності з відповідними положеннями щодо державних запозичень;
уточнення переліку доходів загального фонду державного бюджету, виходячи з положень законів України “Про забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією” № 2804-ІХ (доповнивши новим видом плати за надання послуг), та «Про оренду державного та комунального майна» № 157-IX (для застосування в законодавчих актах єдиної термінологічної конструкції «підприємство як єдиний майновий комплекс» /зазначене питання також передбачається унормувати в урядовому законопроекті щодо змін до Кодексу за реєстр. № 11201 від 25.04.2024/);
включення до доходів спеціального фонду державного бюджету коштів, одержаних від зростання стартової ціни на аукціоні з продажу права на укладення договорів на право спеціального використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об’єктах (їх частинах) шляхом електронних торгів, та визначення цільового спрямування таких коштів (з урахуванням положень статті 30 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» № 3677-VI із змінами, внесеними Законом від 21.03.2023 № 2989-IX) /;
надання органам місцевого самоврядування або військовим адміністраціям (у період воєнного стану) можливості приймати рішення щодо здійснення видатків з метою забезпечення національної безпеки, заходів територіальної оборони, підтримки місцевої інфраструктури, соціального захисту населення, які не віднесені до відповідних місцевих бюджетів Кодексом, шляхом придбання товарів (робіт, послуг) для подальшої передачі бюджетним установам, які утримуються з інших бюджетів;
розширення напрямів використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів і залишків коштів бюджету розвитку місцевих бюджетів, що утворилися на кінець бюджетного періоду, серед іншого видатками на придбання первинних (мобільних) укриттів, проектування, будівництво, реконструкцію, ремонт пошкоджених або знищених внаслідок збройної агресії об’єктів критичної інфраструктури, соціально-культурної сфери, соціального захисту населення та житлового призначення, заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій (в тому числі створення регіональних та місцевих матеріальних резервів), збільшення обсягу резервного фонду, підтримку підприємств з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, централізованого постачання холодної води та водовідведення, придбання модульних котелень для забезпечення населення, установ та організацій альтернативним опаленням, проектування, будівництво, ремонт систем опалення;
виключення частини десятої статті 7 Закону України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб” з переліку законодавчих актів, положення яких застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування (тобто виключення відповідного доповнення до пункту 26 розділу VІ Кодексу, передбаченого у законопроекті № 11131);
зміни терміну набрання чинності окремими положеннями Закону, насамперед, визначивши, що положення щодо прогнозів місцевих бюджетів набирають чинності з 1 січня 2025 року;
змін до інших законів України, передбачивши право органів місцевого самоврядування приймати рішення про затвердження місцевих програм відновлення пошкодженого/знищеного нерухомого майна на території відповідної адміністративно–територіальної одиниці, яке постраждало внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресію Російської Федерації проти України, і про передачу такого відновленого майна у власність отримувачам компенсації за пошкоджені/знищені об’єкти нерухомого майна;
внесення лінгвістичних, редакційних та техніко-юридичних уточнень до тексту законопроекту № 11131 – для його приведення до вимог законодавчої техніки.
Поряд з тим, переважну більшість пропозицій пропонується відхилити, зважаючи, зокрема, на таке:
значна частина пропозицій є такими, що не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 11131, а відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою України за основу;
деякі пропозиції подано без належного правового чи фінансово-економічного обґрунтування, що ускладнило проведення їх експертної оцінки та поставило під сумнів доцільність таких змін;
окремі пропозиції не містять юридичного змісту та не відповідають правилам нормопроектувальної техніки щодо законодавства.
Загалом пропонується врахувати 11 пропозицій /з них 2 – частково/ і відхилити 226 пропозицій та рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 11131 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту № 11131, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.