Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 13 вересня 2024 року (протокол № 199) розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони (реєстр. № 11417).

Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони, за реєстр. № 11417 від 18.07.2024 р. /далі – законопроект № 11417/, поданий Кабінетом Міністрів України, 3 вересня 2024 року Верховною Радою України прийнято за основу з урахуванням пропозицій Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/, ініційованих і підтриманих Міністерством фінансів України /далі - Мінфін/, та Комітету доручено доопрацювати законопроект № 11417 з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 03.09.2024 № 3941-ІХ).

Законопроект № 11417 має на меті забезпечити фінансовим ресурсом здійснення невідкладних заходів у сфері безпеки і оборони, спрямованих на забезпечення державного суверенітету, підвищення обороноздатності і безпеки держави, подолання негативних наслідків, спричинених широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України.

I. Положення законопроекту, прийнятого у першому читанні, зокрема, стосуються такого:

1. Законопроект № 11417 містить зміни до статей 1, 5, 10, 11, 14, 42 та 43 Закону  та додатків № 1, № 2, № 3, № 4 і № 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» /далі – Закон/, а також Закон запропоновано доповнити новими статтями 48, 49 та 50  і пунктами 25 та 26 розділ «Прикінцеві положення» цього Закону.

Відповідно до законопроекту № 11417 загальні показники державного бюджету на 2024 рік змінюються таким чином:

збільшено обсяги:

видатків - на 427 103,4 млн грн, у тому числі за загальним фондом – на 438 292,9 млн грн, за спеціальним фондом – зменшено на 11 189,5 млн грн;

доходів – на 142 542,3 млн грн, у тому числі за загальним фондом – на 153 731,8 млн грн, за спеціальним фондом – зменшено на 11 189,5 млн грн;

фінансування за борговими операціями (разом та за загальним фондом) - на 274 607,5 млн грн, у тому числі за рахунок збільшення обсягу державних внутрішніх запозичень на 216 139,8 млн грн з одночасним зменшенням обсягу платежів з погашення внутрішніх зобов’язань на 58 467,7 млн грн;

зменшено обсяг надання кредитів з державного бюджету (разом і за загальним фондом) на 9 953,7 млн гривень.

Тобто, положення законопроекту № 11417 є збалансованими за показниками надходжень та витрат державного бюджету, проте запропонованими змінами збільшено обсяг дефіциту загального фонду державного бюджету на 274 607,5 млн грн до 1 783,7 млрд грн (загалом дефіцит державного бюджету за загальним та спеціальним фондом з урахуванням запропонованих змін становитиме 1 846,1 млрд грн). Відповідно змінами до статті 5 Закону збільшений на 274 607,5 млн грн граничний обсяг державного боргу на 31 грудня 2024 року (до 7 734,7 млрд грн).

2. Передбачено збільшення видатків за загальним фондом державного бюджету:

1) окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету сектору національної безпеки і оборони - на 495 311,9 млн грн, а саме для Міністерства оборони України - на 373 662,9 млн грн; Міністерства внутрішніх справ України - на 108 119,9 млн грн; Головного управління розвідки Міністерства оборони України - на 7 508,8 млн грн; Служби безпеки України - на 5 120,2 млн грн; Служби зовнішньої розвідки України - на 503 млн грн; Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України - на 258,3 млн грн; Управління державної охорони України - на 138,7 млн грн;

2) деяким головним розпорядникам коштів державного бюджету для вирішення важливих завдань та забезпечення виконання покладених на відповідні органи влади повноважень, а саме:

Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України /далі - Мінреінтеграції/ за бюджетною програмою «Заходи щодо соціального і правового захисту осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, членів їхніх сімей, заходи з реінтеграції населення тимчасово окупованих територій, виплати державних стипендій імені Левка Лук’яненка» (код 3901050) - на 400 млн грн;

Міністерству юстиції України за бюджетною програмою «Виконання покарань установами і органами Державної кримінально-виконавчої служби України» (код 3601020) – на 100,8 млн грн;

3) шляхом перерозподілу видатків між головними розпорядниками коштів державного бюджету збільшені видатки за загальним фондом державного бюджету Міністерству охорони здоров'я України /далі - МОЗ/ за бюджетною програмою «Пілотний проект щодо зубопротезування та надання планової стоматологічної допомоги окремим категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України» (код 2301560) - на 1 000 млн грн /за інформацією у пояснювальній записці до законопроекту з метою розширення пілотного проекту щодо зубопротезування окремих категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, також й для забезпечення надання планової стоматологічної допомоги такій категорії осіб/ та відповідно зменшені на 1 000 млн грн видатки за загальним фондом державного бюджету Міністерства у справах ветеранів України за бюджетною програмою «Заходи з ментальної, спортивної, фізичної, психологічної реабілітації та професійної адаптації» (код 1501040);

4) за загальним фондом передбачені Міністерству освіти і науки України (загальнодержавні видатки та кредитування) кошти на субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення харчуванням учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти (код 2211360) у обсязі 2 млрд грн (без розподілу між місцевими бюджетами), при цьому положеннями нової статті 49 Закону запропоновано, як виняток з положень частини шостої статті 108 Кодексу надати право Кабінету Міністрів України здійснювати розподіл цієї субвенції між місцевими бюджетами, водночас скорочено на 2 млрд грн обсяг додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації (головний розпорядник коштів державного бюджету – Мінфін (загальнодержавні видатки та кредитування, код 3511280).

3. Скорочені обсяги видатків за загальним фондом державного бюджету загалом на 57,5 млрд грн, а саме за такими напрямами:

- за бюджетною програмою «Обслуговування державного боргу» (код 3511350) - на 46 950,3 млн грн (до 372 983,6 млн грн проти 419 933,9 млн грн затверджених Законом);

- соціального спрямування на 8 608,9 млн грн, а саме за бюджетними програмами, головним розпорядником коштів державного бюджету за якими є  Міністерство соціальної політики України: «Соціальний захист дітей та сім’ї» (код 2501400) – на 2 313,4 млн грн; «Підтримка малозабезпечених сімей» (код 2501540) – на 2 295,5 млн грн; «Виплата житлових субсидій та пільг громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу» (код 2506110) – на 4 млрд грн;

- Державної митної служби України за бюджетною програмою «Реалізація заходів з облаштування пунктів пропуску залізничного сполучення» (код 3506100) – на 662,2 млн грн;

- Міністерства молоді та спорту України – на 376,2 млн грн, зокрема за бюджетними програмами: «Здійснення заходів державної молодіжної політики та утвердження української національної та громадянської ідентичності» (код 3401070) – на 28,7 млн грн; «Розвиток фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту» (код 3401220) – на 55 млн грн; «Підготовка і участь національних збірних команд України в міжнародних змаганнях, що проводять Міжнародний, Європейський олімпійські комітети, включаючи Олімпійські ігри, та Всесвітніх іграх» (код 3401320) – на 282 млн грн;

- Міністерства цифрової трансформації України (включаючи загальнодержавні видатки та кредитування) – на 313,8 млн грн, з них за бюджетними програмами: «Електронне урядування» (код 2901030) – на 142,6 млн грн; «Національна програма інформатизації» (код 2911040) - на 171,2 млн грн;

- на виконання функцій та повноважень окремими державними органами загалом  на 227,8 млн грн, а саме: Секретаріатом Кабінету Міністрів України /на 9,8 млн грн/; Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів /на 5 млн грн/; Державною службою статистики України /на 15,6 млн грн/; Вищим антикорупційним судом /на 43 млн грн/; Вищим судом з питань інтелектуальної власності /на 2,7 млн грн/; Державною службою геології та надр України /на 3 млн грн/; Державною службою морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України /на 20,8 млн грн/; Державним агентством з енергоефективності та енергозбереження України /на 100 тис. грн/; Державним агентством розвитку туризму України /на 354,4 тис. грн/; Державною авіаційною службою України /на 94,3 млн грн/; Державною аудиторською службою України /на 1,7 млн грн/; Агентством з управління державним боргом /на 10 млн грн/; Державною службою фінансового моніторингу України /на 15 млн грн/; Секретаріатом Уповноваженого із захисту державної мови /на 870 тис. грн/; Національним агентством України з питань державної служби /на 2,8 млн грн/; Луганською обласною державною адміністрацією /на 2,6 млн грн/;

- Міністерства культури та інформаційної політики України – на 223,9 млн грн, зокрема за бюджетними програмами: «Забезпечення діяльності Українського інституту книги, підтримка книговидавничої справи та популяризація української літератури у світі» (код 3801560) – на 200 млн грн; «Фінансова підтримка Національної суспільної телерадіокомпанії України» (код 3802080) –  23,2 млн грн;

- Міністерства освіти і науки України за бюджетною програмою «Загальнодержавні заходи у сфері освіти» (код 2201260) – на 53,4 млн грн;

- Національного агентства з питань запобігання корупції за бюджетною програмою «Фінансування статутної діяльності політичних партій» (код 6331020) – на 28,9 млн грн;

- Мінреінтеграції – на 25,6 млн грн, зокрема за бюджетними програмами: «Забезпечення інформаційного суверенітету України на тимчасово окупованій території, а також прилеглих до неї територіях, інформування населення про небезпеки вибухонебезпечних предметів» (код 3901080) – на 2,4 млн грн; «Забезпечення захисту прав і свобод громадян України, що проживають на тимчасово окупованій території України, допомоги громадянам України з гуманітарно-кризових питань» (код 3901090) – на 1,7 млн грн; «Забезпечення реінтеграції молоді з числа внутрішньо переміщених осіб» (код 3901120) – на 21,2 млн грн (в повному обсязі);

- Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України за бюджетною програмою «Наукова і науково-технічна діяльність у сфері будівництва, житлової політики, житлово-комунального господарства та регіонального розвитку, дослідження збереження та вивчення видів флори у спеціально створених умовах» (код 3101030) – на 21 млн грн;

- на трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам:

Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України (загальнодержавні видатки та кредитування) щодо субвенції на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження (код 3121350) – на 20 млн грн (в повному обсязі) /така субвенція станом на 31.08.2024 році між місцевими бюджетами не розподілена/;

Центральній виборчій комісії (загальнодержавні видатки та кредитування) щодо субвенції на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (код 6741020) – 7,6 млн грн (в повному обсязі) /така субвенція станом на 31.08.2024 році між місцевими бюджетами не розподілена/;

4. Зменшено за спеціальним фондом видатки Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України за бюджетною програмою «Виконання державних цільових програм реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення» (код 2601030) на 11 189,5 млн грн до 32 145,4 млн грн (при цьому за цією програмою також затверджено видатки за загальним фондом у обсязі 7 672,7 млн грн, тобто з урахуванням запропонованого обсяг бюджетних призначень (загальний та спеціальний фонди разом) становитиме 39 818,1 млн грн) відповідно до пропозиції Мінфіну щодо уточнення з 1 жовтня по 31 грудня 2024 р. розподілу податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу та збільшення пропорції зарахування цього податку до загального фонду (про що зазначено нижче).

5. Доходи державного бюджету пропонується порівняно із затвердженим планом збільшити на 142 542,3 млн грн, у тому числі за загальним фондом – на 153 731,8 млн грн, за спеціальним фондом – зменшити на 11 189,5 млн грн), з них:

- податок та збір на доходи фізичних осіб – збільшити на 29 079,9 млн грн, у тому числі: за загальним фондом – на 40 269,4 млн грн, за спеціальним фондом – зменшити на 11 189,5 млн грн.

Зміни показника між загальним і спеціальним фондами у сумі 11,2 млрд грн пов'язані з пропозицією Мінфіну щодо уточнення з 1 жовтня по 31 грудня 2024 р. розподілу податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу: до спеціального фонду у розмірі 41% на відповідній території (крім території м. Києва), на території м. Києва – 22%; до загального фонду у розмірі 59% на відповідній території (крім території м. Києва), на території м. Києва – 78% (згідно з чинною нормою: до спеціального фонду у розмірі 75% на відповідній території (крім території м. Києва), на території м. Києва – 40%; до загального фонду у розмірі 25% на відповідній території (крім території м. Києва), на території м. Києва – 60%);

- податок на прибуток підприємств – збільшити за загальним фондом на 56 600 млн грн;

- акцизний податок з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) – збільшити за загальним фондом на 1 699 млн грн;

- акцизний податок з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) – збільшити за загальним фондом на 8 692,7 млн грн;

- ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування – збільшити за загальним фондом на 339,8 млн грн;

- ПДВ з ввезених на митну територію України товарів  – збільшити за загальним фондом на 7 487 млн грн;

- частина чистого прибутку державних підприємств та дивіденди, нараховані на акції господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність, – збільшити за загальним фондом на 3 488 млн грн;

- інші надходження (код 21080000) – збільшити за загальним фондом на 1 974,6 млн грн;

- збір за видачу спеціальних дозволів на користування надрами та кошти від продажу таких дозволів – збільшити за загальним фондом на 1 280 млн грн;

- інші надходження (код 24060300) – збільшити за загальним фондом на 9 388 млн грн;

- доходи від операцій з кредитування та надання гарантій – збільшити за загальним фондом на 1 278 млн грн;

- збори на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій – збільшити за загальним фондом на 292,5 млн гривень.

6. У законопроекті № 11417 також пропонується врегулювати ряд питань, пов’язаних з організацією бюджетного процесу у цьому бюджетному періоді, що стосуються, зокрема, такого:

як виняток з положень Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, а саме частин першої та третьої статті 15 /якими визначено джерела фінансування бюджету загалом і окремо спеціального фонду бюджету/, частини четвертої статті 23 /відповідно до якої витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, якщо у встановленому порядку не встановлено інше/, статті 30 /вимогами якої визначено склад видатків та кредитування державного бюджету/, частини другої статті 48 /якою визначено особливості взяття розпорядниками бюджетних коштів бюджетних зобов'язань за спеціальним фондом бюджету/, пункту 5 частини першої статті 52 /якою передбачена можливість внесення змін до закону про державний бюджет за необхідності передачі коштів між загальним та спеціальним фондами державного бюджету відповідно до частини сьомої статті 13 цього Кодексу, а саме в межах бюджетних призначень/ Кабінету Міністрів України надано право своїми рішеннями та за згодою з відповідним кредитором спрямовувати на фінансування загального фонду державного бюджету кошти від кредитів (позик), що залучаються державою від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій для реалізації інвестиційних проектів, з подальшим передбаченням в наступних бюджетних періодах видатків спеціального фонду державного бюджету та джерел їх покриття, зокрема з можливістю передбачення відповідних видатків за рахунок коштів загального фонду державного бюджету відповідно до закону про державний бюджет на відповідний рік, у розмірі, необхідному для досягнення цілей надання таких кредитів (позик). При цьому, закупівлі в рамках реалізації таких інвестиційних проектів будуть здійснюватися  згідно з правилами і процедурами, встановленими міжнародними фінансовими організаціями, відповідно до статті 6 Закону України “Про публічні закупівлі”;

пропонується установити, що у 2024 році залишок коштів у сумі 706,6 млн грн, який утворився на рахунку обласного бюджету Луганської області на кінець 2023 року, за субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах перераховуються Державною казначейською службою України до спеціального фонду Державного бюджету України для Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України з метою подальшого спрямування цих коштів у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку на субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах для обласного бюджету Харківської області для оплати наданих у 2023 році послуг з ремонту автомобільних доріг загального користування місцевого значення, пошкоджених під час проведення операції Об‘єднаних сил із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) /слід зазначити, що у Верховній Раді України зареєстрований проект закону «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» від 20.02.2024 №11027, поданий народним депутатом України Красовим О.І. який містить аналогічне положення, але відповідна сума, передбачена у такому законопроекті, становить 557,4 млн. гривень. Довідково: за звітом Казначейства станом на 01 січня 2024 року на рахунку зведеного бюджету Луганської області залишок такої субвенції становив 706,6 млн грн, касові видатки за січень-липень не проводились/;

можливості зараховувати до загального фонду державного бюджету кошти, що надходять від Європейського Союзу в рамках Угоди про фінансування між Україною та Європейським Союзом, представленим Європейською Комісією від 8 липня 2024 року;

надати можливість обласним і Київській міській військовим адміністраціям здійснювати за пропозиціями виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, районних військових адміністрацій (у разі їх утворення), районних у м. Києві державних адміністрацій перерозподіл між проектами і заходами залишку наданої у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на проектування, відновлення, будівництво, модернізацію, облаштування, ремонт об’єктів будівництва громадського призначення, соціальної сфери, культурної спадщини, житлово-комунального господарства, інших об’єктів, що мають вплив на життєдіяльність населення (код  3121440) у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, з урахуванням цільового призначення такої субвенції;

надати право Кабінету Міністрів України своїми рішеннями спрямувати у 2024 році на потреби Головного управління розвідки Міністерства оборони України (за інформацією у пояснювальній записці до законопроекту для забезпечення виконання покладених завдань щодо відсічі збройної агресії російської федерації, проведення спеціальних завдань та виконання бойових задач по обороні України):

- частину залишку коштів, джерелом формування яких були надходження спеціального фонду державного бюджету від внесків на регулювання, які сплачуються суб'єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до статті 13 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", як виняток з положень частини другої статті 57 Кодексу /якими, зокрема, передбачено збереження на кінець бюджетного періоду залишків коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення, якщо у встановленому порядку не встановлено інше/;

- кошти державного підприємства «Україна туристична» у обсязі 85 млн грн, що були перераховані цьому підприємству шляхом поповнення статутного капіталу у 2021 році за бюджетною програмою «Розкриття туристичного потенціалу України (зокрема, шляхом поповнення статутного капіталу державного підприємства, що входить до сфери управління відповідального виконавця бюджетної програми Державного агентства розвитку туризму України)»;

- залишки невикористаних коштів у сумі 150 млн грн, які надійшли на рахунки державного підприємства «Український інститут інтелектуальної власності» від зборів за дії, пов’язані з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності, під час виконання ним функцій Національного органу інтелектуальної власності, як виняток з положень частини п’ятої статті 28 Закону України "Про охорону прав на промислові зразки", частини п’ятої статті 23 Закону України "Про охорону прав на знаки для товарів і послуг", частини п’ятої статті 26 Закону України "Про правову охорону географічних зазначень", частини п’ятої статті 36 Закону України "Про охорону прав на винаходи і корисні моделі", частини п’ятої статті 23 Закону України "Про охорону прав на компонування напівпровідникових виробів", Мадридської угоди про міжнародну реєстрацію знаків /зазначеними положеннями визначено цільове спрямування відповідних зборів/.

II. Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 10 вересня 2024 року/ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 11417, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 640 пропозицій.

Переважну більшість пропозицій подано спільно народними депутатами Железняком Я.І., Хлапуком М.М. та Цабалем В.В., /448 пропозицій, або 70% від загальної кількості пропозицій/, Разумковим Д.О. та іншими, Микишею Д.С., Моканом В.І. /112 пропозицій, або 17,5% від загальної кількості пропозицій/.

За підсумками опрацювання пропозицій до законопроекту № 11417 в межах обмеженого часу у Комітеті за участю представників Мінфіну та Рахункової палати пропонується відхилити більшість поданих пропозицій /633/, зважаючи, зокрема, на таке:

окремі пропозиції не відповідають правилам нормо-проектувальної техніки щодо законодавства;

значна кількість пропозицій повторюється або відрізняється обсягами пропонованого збільшення/зменшення видатків, що ставить під сумнів обгрунтованість запропонованих змін до бюджетних показників та їх відповідність реальним потребам, при цьому окремі правки полягають у мізерному збільшенні/зменшенні обсягу видатків (до сотні тисяч гривень), що ставить під сумнів власне необхідність внесення таких змін;

до переважної більшості пропозицій не надано належних фінансово-економічних обгрунтувань (включаючи розрахунки) та пояснень, що унеможливило проведення їх належної експертної оцінки;

окремі пропозиції не містять джерел покриття додаткових витрат державного бюджету, що не відповідає принципу збалансованості бюджетної системи України, визначеному пунктом 2 частини першої статті 7 Бюджетного кодексу України, або визначені джерела не є нереалістичними до виконання (насамперед, за окремими доходами);

окремі пропозиції безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту, разом з тим, відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою України за основу, а також до інших положень, якщо про необхідність їх внесення зазначено у висновку головного комітету.

Водночас, в остаточній редакції законопроекту № 11417 Комітетом пропонується врахувати (врахувати частково чи в іншій редакції) 7 пропозицій:

1. У розділі І законопроекту передбачити нові положення щодо:

- доповнення новим пунктом щодо виключення статті 46 Закону (цією статтею Закону врегульовано питання використання у 2024 р. залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2023 р., а пунктом 22-8 розділу VI Бюджетного кодексу таке питання унормовано на постійній основі, при цьому законопроектом за реєстр. № 11131 (щодо змін до Бюджетного кодексу), підготовленим до ІІ читання, передбачені зміни до такого пункту щодо розширення напрямів використання відповідних залишків коштів, тому з метою уникнення неузгодженості законодавчих норм цю статтю Закону запропоновано виключити);

- доповнення розділу "Прикінцеві положення" Закону новим пунктом щодо  збереження на кінець 2024 року, як виняток з положень частини дванадцятої статті 23 та частин першої і другої статті 57 Бюджетного кодексу України, на рахунках відповідних місцевих бюджетів залишків коштів за субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам, наданою з державного бюджету у 2023 році за кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 3121440 /субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на проектування, відновлення, будівництво, модернізацію, облаштування, ремонт об'єктів будівництва громадського призначення, соціальної сфери, культурної спадщини, житлово-комунального господарства, інших об'єктів, що мають вплив на життєдіяльність населення/ для здійснення відповідних витрат у 2025 році з урахуванням їх цільового призначення.

2. Внести такі зміни до бюджетних показників за загальним фондом (відповідні зміни запропоновано до пункту 1 розділу I законопроекту /зміни до статті 1 Закону/ та додатків №№ 1 та 3 до законопроекту /зміни до додатків №№1 та 3 до Закону/), що стосуються такого (із внесенням відповідних змін до підсумкових та узагальнюючих показників):

передбачити збільшення видатків споживання за бюджетними програмами: 0111010 «Здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України» на 11 000 тис. грн (у тому числі на оплату праці - на 26 219,6 тис. грн за рахунок перерозподілу інших видатків споживання), 0111020 «Обслуговування та організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Верховної Ради України» на 4 000 тис. грн (у тому числі на оплату комунальних послуг та енергоносіїв – на 10 000 тис. грн за рахунок перерозподілу інших видатків споживання) та зменшити видатки споживання за бюджетною програмою 0111090 «Висвітлення діяльності Верховної Ради України через засоби телебачення і радіомовлення та фінансова підтримка видання газети "Голос України"» на 15 000 тис. грн;

збільшити видатки споживання за бюджетною програмою 1007020 «Забезпечення діяльності органів, установ та закладів Національної поліції України» на 467 544 тис. грн та збільшити доходи за кодом 24060300 «Інші надходження» на 467 544 тис. грн;

збільшити видатки споживання за бюджетною програмою 2301060 «Медична допомога та соціальна реабілітація військовослужбовців у Клінічній лікарні “Феофанія”» на 627 668 тис. грн, при цьому зменшивши за бюджетними програмами: 0411170 «Забезпечення функціонування офісу із залучення та підтримки інвестицій» видатки розвитку на 5 000 тис. грн; 1201030 «Забезпечення двостороннього співробітництва України з іноземними державами та міжнародними організаціями, інформаційне та організаційне забезпечення участі України у міжнародних форумах, конференціях, виставках» видатки споживання на 20 000 тис. грн; 2201140 «Фонд розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти» видатки розвитку на 100 000 тис. грн; 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» видатки розвитку на 39 340,2 тис. грн; 3511130 «Внески до міжнародних організацій» видатки споживання на 418 327,8 тис. грн; 6611020 «Заходи, пов'язані з проведенням приватизації державного майна» видатки споживання на 45 000 тис. грн;

передбачити Міністерству з питань стратегічних галузей промисловості України видатки розвитку за новою бюджетною програмою 2601040 "Відшкодування відсотків за кредитами, які надаються підприємствам оборонно-промислового комплексу, які беруть участь у виконанні заходів державних цільових програм, пов’язаних із розвитком оборонно-промислового комплексу"  у обсязі 263 420 тис. грн та зменшити на таку суму видатки розвитку за бюджетною програмою 2601030 "Виконання державних цільових програм реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення";

передбачити збільшення видатків розвитку за бюджетною програмою 6541030 «Наукова і науково-технічна діяльність наукових установ Національної академії наук України» на 5 000 тис. грн та зменшити видатки споживання за бюджетною програмою 3511130 «Внески до міжнародних організацій» на 5 000 тис. гривень.

Загалом пропонується врахувати 7 пропозицій (з них частково - 1, в іншій редакції - 2) і відхилити 633 пропозиції.

Слід звернути увагу, що у порівняльній таблиці до законопроекту № 11417 через встановлений формалізований вигляд такої таблиці технічно неможливо у ній відобразити: у графі «Редакція, прийнята в першому читанні» – у повному обсязі зміст додатків № 3, № 4 і № 5 /щодо змін до додатків № 3, № 4 і № 6 до Закону/, які мають велику кількість граф і показників; у графі «Законопроект, запропонований головним комітетом в остаточній редакції» – остаточну редакцію додатків № 1, № 2, № 3, № 4 і № 5 /щодо змін до додатків № 1, № 2, № 3, № 4 і № 6 до Закону/ за формами, затвердженими Законом.

За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони (реєстр. № 11417) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

02 грудня 2024 12:47
18 листопада 2024 12:29
29 жовтня 2024 09:45
25 жовтня 2024 13:47
19 вересня 2024 17:37
17 вересня 2024 16:43
16 вересня 2024 14:04
13 вересня 2024 20:11
02 вересня 2024 17:36
27 серпня 2024 09:17