Про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету у період третьої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (вересень 2015 – січень 2016 року)
Протягом третьої сесії відбулося 19 засідань Комітету з питань бюджету (далі – Комітет), на яких розглянуто 1143 питання.
За цей період (станом на 01.02.2016) на розгляд до Комітету надійшло 96 законопроектів, за якими Комітет визначено головним, та 851 законопроект для надання висновків щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини.
У числі законопроектів, за якими Комітет визначено головним, 15 законопроектів – про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», 11 законопроектів – про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», 61 законопроект – про внесення змін до Бюджетного кодексу України, 2 законопроекти – «Про Державний бюджет України на 2016 рік», а також 5 проектів постанов та 2 законопроекти – щодо інших питань.
Упродовж роботи сесії Комітетом підготовлено на розгляд Верховної Ради 47 законопроектів, за якими Комітет визначений головним, у т.ч. 15 законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», 5 законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», 25 законопроектів про внесення змін до Бюджетного кодексу України, 1 законопроект про Державний бюджет України на 2016 рік, а також 1 проект постанови щодо інших бюджетних питань.
З таких проектів рекомендовано Верховній Раді:
прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету 16 законопроектів;
прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету 1 проект постанови;
прийняти за основу 6 законопроектів;
відхилити 4 законопроекти;
повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання 1 законопроект;
зняти з розгляду 17 законопроектів (як такі, що врегульовані в інших законопроектах).
При цьому, щодо законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» за реєстр. № 3657 прийнято рішення, що зважаючи на підтримку Комітетом законопроекту за реєстр. № 3689, рекомендувати Уряду передбачити видатки щодо забезпечення озброєнням та військовою технікою Збройних Сил України та інших військових формувань у законопроекті про державний бюджет на 2016 рік.
Комітетом підготовлено порівняльні таблиці для розгляду Верховною Радою у другому читанні 4 законопроектів щодо змін до Бюджетного кодексу України.
Верховною Радою під час третьої сесії прийнято 16 законів України, 3 постанови ВРУ, попередній розгляд яких здійснював Комітет, а саме:
5 законів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (№№ 680-VIII, 704-VIII, 807-VIII, 906-VIII, 915-VIII);
10 законів про внесення змін до Бюджетного кодексу України (№№ 666-VIII, 700-VIII, 714-VIII, 732-VIII, 791-VIII, 836-VIII, 837-VIII, 914-VIII, 918-VIII, а також 26.01.2016 Верховною Радою прийнято законопроект за реєстр. № 3388);
1 закон – про Державний бюджет України на 2016 рік (№ 928-VIII);
3 постанови ВРУ: про забезпечення фінансової стабілізації в Україні в рамках виконання програми Міжнародного валютного фонду «Механізм розширеного фінансування» (№ 703-VIII), про особливості процедури розгляду і прийняття проекту Закону України про Державний бюджет України на 2016 рік (№ 897-VIII), а також про особливості процедури розгляду законопроектів, що пов’язані з прийняттям проекту Закону України про Державний бюджет України на 2016 рік (№ 896-VIII).
Відповідно до Конституції України Кабінет Міністрів України 14 вересня 2015 р. подав на розгляд Верховної Ради первинний проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (реєстр. № 3000) та, керуючись статтею 104 Регламенту Верховної Ради, в той же день Уряд відкликав такий законопроект для його доопрацювання з метою формування показників проекту державного бюджету на 2016 рік з урахуванням необхідності проведення податкової реформи, забезпечення реструктуризації державного та гарантованого державою боргу і його часткового списання, продовження розгляду Радою національної безпеки і оборони обсягу видатків на оборону та безпеку.
Підготувавши відповідний пакет законодавчих ініціатив щодо змін до чинного законодавства (зокрема щодо податкового, бюджетного та соціального законодавства), що безпосередньо впливатимуть на показники проекту державного бюджету на 2016 рік, Кабінет Міністрів України 11 грудня 2015 р. подав на розгляд Верховної Ради відповідний доопрацьований проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік».
У Комітеті в ході попереднього опрацювання поданого Урядом проекту державного бюджету на 2016 рік було заслухано представників окремих міністерств та відомств, зокрема Міністерства оборони України, Міністерства інфраструктури України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державного агентства автомобільних доріг України, Державного агентства водних ресурсів України, Національної та галузевих академій наук України за участі фахівців Міністерства фінансів України, стосовно завдань на 2016 рік з реалізації державної політики у відповідній сфері та показників витрат, передбачених Урядом для забезпечення їх досягнення, а також відповідності таких показників визначеним завданням.
На засіданні Комітету було заслухано Уряд щодо представлення доопрацьованого проекту Закону України про Державний бюджет України на 2016 рік (реєстр. № 3000 від 11.12.2015) і направлено Верховній Раді аналітичну інформацію щодо положень такого законопроекту, а також рекомендовано прийняти проект постанови Верховної Ради «Про особливості процедури розгляду і прийняття проекту Закону України про Державний бюджет України на 2016 рік» (реєстр № 3000-П1).
Відповідно до такої процедурної постанови народні депутати України вносили свої пропозиції до доопрацьованого Урядом законопроекту (реєстр. № 3000), а Комітет з питань бюджету за підсумками розгляду такого законопроекту і опрацювання поданих пропозицій до нього підготував і подав 24 грудня п.р. на розгляд Верховної Ради пропозиції Комітету до такого законопроекту.
За підсумками розгляду такого доопрацьованого Урядом законопроекту Верховна Рада 25 грудня 2015 р. прийняла Закон України «Про Державний бюджет України на 2016 рік».
На виконання статей 27 і 109 Бюджетного кодексу та статті 93 Регламенту Верховної Ради Комітетом здійснено експертизу 984 законопроектів щодо їх впливу на показники бюджетів та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, за наслідками чого надано відповідні висновки профільним комітетам. При цьому до 70 законопроектів надано пропозиції з приведення їх у відповідність до бюджетного законодавства.
Відповідно до статей 23, 24-1 і 108 Бюджетного кодексу України Комітетом опрацьовано 77 звернень головних розпорядників коштів державного бюджету щодо погодження передачі бюджетних призначень, перерозподілу видатків державного бюджету та розподілу/перерозподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам, 69 з яких Комітет погодив відповідно до прийнятих Кабінетом Міністрів України рішень. Відповідно до повноважень Комітету, визначених статтею 33 Закону України «Державний бюджет України на 2016 рік», Комітет з початку 2016 року погодив 1 рішення Уряду щодо розподілу коштів державного бюджету.
Упродовж третьої сесії Комітет плідно співпрацював з Рахунковою палатою, використовуючи її матеріали, висновки та інформації при проведенні оцінки показників державного та місцевих бюджетів на стадії їх формування та виконання. При цьому направлено відповідні звернення до Кабінету Міністрів України, галузевих міністерств та органів місцевої влади і місцевого самоврядування щодо вжиття заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків (усього 50 листів).
Відповідно до вимог статті 208-2 Регламенту Верховної Ради України та Закону України «Про Рахункову палату» (далі – Закон) Комітетом проведено попередню значну системну роботу щодо конкурсу на зайняття посад членів Рахункової палати для призначення нового складу Рахункової палати, зокрема, опрацьовано документи, подані кандидатами на посади членів Рахункової палати, на відповідність вимогам Закону, забезпечено оприлюднення інформації про кандидатів на офіційних веб-сайтах Верховної Ради України і Комітету з питань бюджету та направлення в установленому порядку відповідних документів для проведення спеціальної перевірки, передбаченої Законом України «Про запобігання корупції». При цьому для об’єктивної оцінки кандидатів та зваженого прийняття рішення щодо них у Комітеті з питань бюджету відбулися співбесіди з кандидатами на посади членів Рахункової палати за участю народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету та представників громадської організації Центр політичних студій та аналітики, які є експертами Реанімаційного пакету реформ.
Упродовж третьої сесії було заслухано ряд головних розпорядників бюджетних коштів з окремих бюджетних питань:
- Інформацію Міністерства оборони України та Міністерства фінансів України про стан виконання заходів щодо будівництва (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України та осіб, які брали участь в антитерористичній операції.
За наслідками розгляду на засіданні Комітету з питань бюджету 21 жовтня 2015 року (протокол № 35) питання щодо використання коштів, передбачених у державному бюджеті на 2015 рік для Міністерства оборони України на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, було підтримано пропозицію Міністерства оборони України щодо створення робочої групи з питань будівництва (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України, у тому числі із залученням до складу такої робочої групи народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету. Реалізовуючи таку ініціативу Міністерства оборони, створено робочу групу із зазначених питань, активну участь у роботі якої беруть 15 народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету.
- Інформацію Міністерства охорони здоров’я України про реалізацію у 2015 році заходів з будівництва сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит».
За результатами обговорення зазначеного питання народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету визначилися звернутися до Рахункової палати та Державної аудиторської служби України з приводу здійснення аудиту використання коштів державного бюджету на будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит», проекти відповідних звернень з цього приводу до Рахункової палати та Державної аудиторської служби України було схвалено. Ініціатива Комітету була підтримана контролюючими органами, за наданою ними інформацією Комітет буде поінформований про результати контрольних заходів, які буде здійснено.
- Інформацію Міністерства економічного розвитку і торгівлі України щодо Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів.
Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо державних інвестиційних проектів» доповнено Бюджетний кодекс положеннями щодо запровадження особливої процедури розподілу державних капітальних вкладень на розроблення та реалізацію державних інвестиційних проектів. Так, зокрема, відповідно до нових положень частини четвертої статті 32 Бюджетного кодексу відбір державних інвестиційних проектів здійснюється Міжвідомчою комісією з питань державних інвестиційних проектів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. До складу Комісії входять члени Кабінету Міністрів України, члени Комітету з питань бюджету (9 представників), представники центральних органів виконавчої влади та інших державних органів. Народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету брали активну участь у роботі такої комісії, як результат було відібрано 10 державних інвестиційних проектів для їх реалізації у 2016 році за рахунок коштів державного бюджету. З метою контролю за реалізацією положень Закону «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо державних інвестиційних проектів» у складі Комітету з питань бюджету додатково створено підкомітет з питань державних інвестиційних проектів та аналізу ефективності управління підприємствами державного сектору економіки, до предметів відання якого зокрема віднесено питання відбору та виконання державних інвестиційних проектів, що реалізуються за рахунок коштів державного бюджету.
Однією з важливих форм роботи Комітету впродовж третьої сесії залишалось проведення виїзних засідань, на порядок денний яких було винесено питання з реалізації започаткованої у 2015 році реформи міжбюджетних відносин, що покликана забезпечити належним фінансовим ресурсом виконання повноважень місцевого самоврядування та стимулювати проведення реформ в інших сферах, насамперед в освіті, охороні здоров`я, державному управлінні, та щодо адміністративного устрою. Такі завдання поставлені в Угоді про Коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна» у Верховній Раді України восьмого скликання, Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020» та в інших програмних документах.
Розуміючи важливість здійснюваних перетворень та необхідність вивчення практики бюджетувань, протягом вересня – листопада 2015 року Комітет провів шість виїзних засідань, заслухавши та обговоривши актуальні питання бюджетної децентралізації в дії у таких областях: Черкаській (м. Сміла, 4 вересня), Одеській (24-25 вересня), Запорізькій (9 жовтня), Дніпропетровській (10 жовтня), Івано-Франківській (11 листопада) та Львівській (14 листопада). Результати щодо кожного із виїздів доповідалися на засіданні Комітету, де ухвалювались рекомендації Уряду щодо вжиття відповідних заходів з вирішення порушених питань. Частину з них було реалізовано при внесенні змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» та Бюджетного кодексу України, у процесі виконання державного бюджету на 2015 рік шляхом прийняття нормативно-правових актів Уряду, при затвердженні Державного бюджету України на 2016 рік.
Щодо міжнародної співпраці Комітет плідно взаємодіяв з представниками Німецького товариства міжнародного співтовариства (GIZ) і Вестмінстерської Фундації за демократію в рамках проекту «Підтримка реформи управління державними фінансами» та Європейською Комісією.
Зокрема, 3 вересня 2015 року у Комітеті з питань бюджету відбулася зустріч з представниками GIZ з обговорення порядку проведення конкурсу на заміщення посад членів Рахункової палати.
Народні депутати – члени Комітету 3 листопада 2015 року брали участь у зустрічі з Місією Європейського Парламенту з оцінки потреб України в контексті реформування.
У Комітеті з питань бюджету 18 листопада 2015 року відбулася зустріч з представниками місії Міжнародного валютного фонду, яка з в Україні перебувала з метою завершення другого перегляду спільної програми EFF. Під час цієї зустрічі представники місії Міжнародного валютного фонду висловили думку про підходи місії МВФ щодо оцінки виконання Урядом Державного бюджету України у поточному році та формування проекту Державного бюджету на 2016 рік
Крім того, 23 листопада 2015 року народні депутати – члени Комітету з питань бюджету взяли участь у семінарі-круглому столі «Відповідальність за державні витрати: роль зовнішнього аудиту», організованому Українською частиною Парламентського комітету асоціації, представництвом ЄС в Україні та Групою підтримки України.
У Комітеті за звітний період (станом на 20.01.2016) опрацьовано 3368 звернень, листів, пропозицій, висновків та іншої кореспонденції.