Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 4 лютого 2025 року розглянув звернення Рахункової палати про погодження пропозицій Рахункової палати щодо граничної чисельності апарату Рахункової палати у 2025, 2026 і 2027 роках (згідно з листами Рахункової палати від 15.01.2025 № 15-81 і від 30.01.2025 № 13-190).

І. До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ 15 січня 2025 р. надійшло звернення Рахункової палати /далі – РП/ про погодження пропозицій РП щодо граничної чисельності апарату РП у 2025, 2026 і 2027 рр.

Зокрема, керуючись частиною четвертою статті 17 Закону України "Про Рахункову палату" /далі – Закон/, РП просить погодити граничну чисельність апарату РП в кількості у 2025 р. – 702 одиниці, 2026 р. – 839 одиниць, 2027 році – 989 одиниць.

Частиною четвертою статтею 17 Закону (із змінами, внесеними Законом України від 30.10.2024 № 4042–IX "Про внесення змін до Закону України "Про Рахункову палату" та деяких інших законодавчих актів України" /далі – Закон № 4042–ІХ/) встановлено, що гранична чисельність апарату РП затверджується РП за погодженням з Комітетом, при цьому структура, штатний розпис апарату РП затверджуються РП в межах граничної чисельності апарату РП та бюджетних призначень на забезпечення діяльності РП.

У фінансово-економічному обґрунтуванні щодо пропозицій РП /далі –обґрунтування РП/ наведено деталізацію запропонованої граничної чисельності апарату РП на 2025 р. за видами посад працівників апарату РП із зазначенням обсягів коштів за складовими зарплати в межах бюджетних призначень, визначених Законом України "Про Державний бюджет України на 2025 рік", а щодо показників на 2026 і 2027 рр. вказано лише інформацію про орієнтовну потребу у видатках на забезпечення діяльності РП у цих роках.

Враховуючи зазначене та необхідність належного розгляду даного питання, заступником Голови Комітету, головою підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності РП Молотком І.Ф. направлено звернення до:

РП щодо надання Комітету додаткових пояснень і розрахунків, зокрема: стратегічного бачення щодо розвитку РП на середньостроковий період з урахуванням запропонованої граничної чисельності апарату РП, включаючи наміри щодо кадрового забезпечення; інформації про запропоновану граничну чисельність апарату РП у 2025, 2026 і 2027 рр. в розрізі видів посад працівників за формою штатного розпису із зазначенням обсягів коштів за складовими зарплати (у т.ч. вказавши відповідну інформацію щодо територіальних підрозділів); інформації про фактичну чисельність апарату РП на 01.01.2025 разом і в розрізі видів посад працівників за формою штатного розпису (у т.ч. вказавши відповідну інформацію щодо територіальних підрозділів);

Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ щодо надання Комітету експертної думки з даного питання.

Розглянувши відповідне звернення, РП надала деякі додаткові пояснення з даного питання (лист від 24.01.2025 № 13-146), а також окремо доповнила обґрунтування РП даними щодо реалізації пропозицій РП у 2028 р. та дещо уточнила показники видатків на 2026 та 2027 рр. (лист від 30.01.2025 № 13-190).

Мінфіном також надано відповідь з даного питання (лист від 30.01.2025 № 08010-03-2/3092).

ІІ. У Комітеті опрацьовано дане питання, проаналізовано отримані матеріали і звернуто увагу на таке.

1. У первинній редакції частини четвертої статті 17 Закону (до внесення змін Законом № 4042-ІХ) передбачалося, що гранична чисельність апарату РП затверджується Верховною Радою України за поданням РП в межах бюджетних призначень на забезпечення її діяльності. Разом з тим, за період дії такої норми (з часу набрання чинності Законом у серпні 2015 р. до внесення відповідних змін Законом № 4042–ІХ) питання щодо граничної чисельності апарату РП залишалося неврегульованим. При цьому Комітет за підсумками розгляду щорічних звітів про діяльність РП неодноразово рекомендував РП подати на затвердження Верховної Ради України відповідні пропозиції.

Поряд з тим, з часу набрання чинності Законом два рази змінено кількісний склад РП: первинною редакцією частини першої статті 17 Закону визначалося, що РП складається з 9 членів РП; наприкінці 2019 р. збільшено склад РП до 13 членів РП (згідно із законом від 14.11.2019 № 293–IX); наприкінці 2024 р. зменшено склад РП до 11 членів РП (згідно із Законом № 4042–ІХ).

Відповідно до штатного розпису, затвердженого РП, штатна чисельність працівників РП у 2015 р. становила 490 од. (з них 9 членів РП), у 2016–2018 рр. – 600 од. (з них 9 членів РП), у 2019 р. – 609 од. (з них 9 членів РП), у 2020–2024 рр. – 713 од. (з них 13 членів РП).

Згідно із звітом РП за 2023 р. і звітом про виконання паспорта бюджетної програми на 2023 р. фактична чисельність працівників РП на 31.12.2023 становила 489 осіб, у т.ч.: 8 членів РП /у цьому показнику не враховано 4 членів РП, які призначені Постановою Верховної Ради України від 21.12.2023 № 3529–ІХ і приступили до виконання повноважень у січні 2024 р./, 427 державних службовців (з них 323 посадові особи, що здійснюють контрольні заходи), 21 працівник патронатної служби, 33 інші працівники. Отже, на кінець 2023 р. вакантними були 220 посад, з них 1 посада члена РП та 153 посади осіб, що здійснюють контрольні заходи.

Загалом укомплектованість апарату РП у 2020–2023 рр. становила від 67% до 69% штатної чисельності /фактична чисельність працівників апарату РП у 2020–2023 рр. коливалася від 469 осіб до 481 особи/.

У 2024 р. кадрове забезпечення апарату РП дещо покращилося. За інформацією, розміщеною на офіційному сайті Мінфіну, у грудні 2024 р. фактична чисельність працівників РП була 511 осіб (з них 5 членів РП /зважаючи, що Постановою Верховної Ради України від 23.04.2024 № 3640-ІХ звільнено 7 членів РП, строк повноважень яких закінчився/), вакантні посади – 202 од. (з них 6 членів РП), отже укомплектованість апарату РП трохи зросла і на кінець 2024 р. становила 72%.

2. Частиною третьою статті 17 Закону передбачено, що для забезпечення виконання покладених на РП повноважень діє апарат РП, що складається з департаментів, територіальних та інших структурних підрозділів (включаючи патронатні служби членів РП), організацію роботи члена РП забезпечує його патронатна служба у складі не більше 3 радників.

Відповідно до рішення РП від 12.01.2024 № 1-1 (у редакції рішення РП від 14.05.2024 № 24-1), розміщеного на офіційному сайті РП, структура апарату РП включає 19 департаментів, 7 територіальних управлінь і 20 інших структурних підрозділів (включаючи патронатні служби членів РП).

Законом № 4042–ІХ внесено суттєві зміни до Закону (крім вищезгаданих змін), якими серед іншого передбачено:

розширення повноважень РП в частині здійснення заходів державного зовнішнього контролю (аудиту) щодо усіх коштів місцевих бюджетів, діяльності суб'єктів господарювання державного і комунального секторів економіки, коштів фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, а також консолідованої фінансової звітності суб’єктів державного сектору та бюджетів /зміни до статті 7 Закону/;

утворення в апараті РП посад державних аудиторів і визначення особливостей проходження служби державними аудиторами, а також непоширення дії Закону України "Про державну службу" на членів РП, Секретаря РП, його заступника, державних аудиторів і радників членів РП /зміни до статті 18 Закону і доповнення розділу VIII Закону пунктом 4-5/;

уточнення умов оплати праці працівників РП, зокрема визначено складові зарплати та їх розміри для членів РП, Секретаря РП, його заступника, державних аудиторів і радників членів РП (до внесення таких змін зарплата членів РП була унормована в інший спосіб, а умови оплати праці усіх посадових осіб апарату РП визначалися відповідно до Закону України "Про державну службу") /зміни до статті 24 Закону і доповнення розділу VIII Закону пунктом 4-7/;

оновлення процедур проведення конкурсу на посади членів РП із запровадженням відкритого попереднього відбору кандидатів дорадчою групою експертів та вимогу розпочати з дня набрання чинності Законом № 4042–ІХ (19.12.2024) конкурс на посади членів РП, вакантні станом на цей день (йдеться про 6 посад) /зміни до статті 20 Закону та доповнення Закону статтею 20-1, пунктами 4-3 і 4-4 розділу VIII, а також зміни до статті 208-2 Регламенту Верховної Ради України/.

3. Законом України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" за загальним фондом державного бюджету встановлено РП бюджетні призначення за бюджетною програмою "Керівництво та управління у сфері контролю за виконанням державного бюджету" (код 6511010) у сумі 1.200.527,6 тис. грн, з них на оплату праці – 860.930 тис. грн. В обґрунтуванні РП зазначено, що у державному бюджеті на 2025 рік врахована потреба у видатках на забезпечення діяльності РП відповідно до бюджетного запиту з урахуванням прийнятого Закону № 4042-IX, відтак реалізація пропозиції РП щодо граничної чисельності апарату РП у 2025 р. у кількості 702 од. не потребуватиме додаткових видатків з державного бюджету.

Таким чином, відповідно до пропозицій РП та кількісного складу РП (11 членів РП) штатна чисельність працівників РП у 2025 р. не зміниться порівняно з 2020-2024 рр. і становитиме 713 од.

Виходячи з обґрунтування РП, у структурі граничної чисельності апарату РП у 2025 р. (702 од.) в розрізі видів посад переважатимуть посади державних аудиторів (461 од., або 65,7%) та державних службовців (йдеться про осіб, які виконують функції щодо правового забезпечення, управління персоналом, управління фінансами, діловодства тощо) /169 од., або 24,1%/.

Щодо визначення відповідного показника у 2025 р. (702 од.) РП пояснює, що:

враховуючи введення посад державних аудиторів, на сьогодні має бути створена нова система управління персоналом, що передбачає розроблення і затвердження кваліфікаційних вимог та критеріїв професійної придатності державних аудиторів та забезпечення добору працівників РП відповідно до цих вимог; забезпечення безперервного підвищення професійної компетенції державних аудиторів відповідно до стандартів ISSAI; впровадження прозорої системи оцінювання державних аудиторів;

зважаючи, що заходи з реформування потребують певного часу, потреба у чисельності працівників РП на 2025 р. визначена на рівні штатної чисельності 2024 р.;

у 2025 р. будуть заповнюватися вакантні посади, які не могли бути заповнені у минулому році, оскільки Законом України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" (виходячи з пункту 14 Прикінцевих положень) видатки на оплату праці працівників РП затверджено на 516 штатних од.

При цьому слід відмітити, що з урахуванням тривалості процедури проведення розпочатого конкурсу на посади членів РП (може становити орієнтовно рік) лише наприкінці 2025 р. у разі призначення нових членів РП потенційно зможуть бути заповнені 24 посади в РП (6 посад членів РП і 18 посад радників членів РП).

4. РП на 2026 і 2027 рр. пропонує поступове збільшення граничної чисельності апарату РП і відповідно штатної чисельності працівників РП (з урахуванням членів РП) порівняно з п.р., а саме: у 2026 р. – до 839 од. і 850 од. (на 137 од. більше, ніж у 2025 р.), у 2027 р. – до 989 од. і 1000 од. (на 150 од. більше, ніж у 2026 р.). Тому згідно з пропозиціями РП гранична чисельність апарату РП у 2027 р. порівняно з 2025 р. зросте на 287 од., або на 40,9%.

У зв'язку з цим згідно з наведеною в обґрунтуванні РП орієнтовною потребою у видатках на забезпечення діяльності РП на 2026–2027 рр. передбачається збільшення видатків РП порівняно з бюджетними призначеннями на 2025 р.: у 2026 р. – на 220.375,9 тис. грн, або на 18,4% (з них на оплату праці – на 183.900,5 тис. грн, або на 21,4%), у 2027 р. – на 518.242 тис. грн, або на 43,2% (з них на оплату праці – на 382.951,3 тис. грн, або на 44,5%). Разом з тим, в уточненому обґрунтуванні РП наведено дещо меншу орієнтовну загальну потребу у видатках (без зміни видатків на оплату праці), що, як пояснює РП, відбулося зокрема за рахунок уточнення прогнозних цін на енергоносії, перенесення робіт з реставрації адмінприміщення на 2028 рік, отже з урахуванням уточнення збільшення видатків РП порівняно з бюджетними призначеннями на 2025 р. передбачається: у 2026 р. – на 217.461,8 тис. грн, або на 18,1%, у 2027 р. – на 471.597,9 тис. грн, або на 39,3%. Водночас в уточненому обґрунтуванні РП додатково наведено орієнтовну потребу у видатках на 2028 р., яка є більшою, ніж на 2027 р. (натомість штатну чисельність працівників РП і видатки на оплату праці вказано на рівні відповідних показників 2027 р.).

При цьому вказано, що розрахунок видатків на оплату праці виконано виходячи з прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовується для визначення посадових окладів працівників, в умовах п.р. (2102 грн). Ймовірно, що у зазначеному розрахунку також враховано вимогу пункту 4-7 розділу VIII Закону щодо незастосування з 01.01.2025 по 31 грудня року, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, введений з 24.02.2022, частини третьої статті 24 Закону (згідно з якою посадові оклади відповідних працівників РП та її апарату з місцезнаходженням у м. Києві встановлюються з коефіцієнтом 1,2). Тому при інших прогнозних умовах (наприклад, збільшення відповідного прожиткового мінімуму та припинення воєнного стану) може значно збільшитися потреба на 2026–2028 рр. у додаткових видатках РП на оплату праці з нарахуваннями.

Поряд з тим, в обґрунтуванні РП зазначено, що у поданому Мінфіну бюджетному запиті РП на 2025-2027 рр. потреба у видатках на забезпечення діяльності РП, зважаючи на розширення її повноважень, визначена виходячи із складу РП (11 членів РП) та чисельності працівників апарату РП у 2025 р. –702 од., 2026 р. – 839 од., 2027 р. – 989 од. Відтак, ця прогнозна чисельність працівників відповідає пропозиціям РП щодо граничної чисельності апарату РП. Разом з тим, у Бюджетній декларації на 2025-2027 роки (схваленій постановою Кабінету Міністрів України від 28.06.2024 № 751) та у супровідних матеріалах до законопроекту про Державний бюджет України на 2025 рік (реєстр. № 12000 від 14.09.2024) прогнозні показники штатної чисельності працівників РП на 2026 і 2027 рр. визначалися на рівні 713 од. і на такі роки не передбачалося збільшення видатків на забезпечення діяльності РП, оскільки затвердження цієї Декларації і подання зазначеного законопроекту відбулося значно раніше, ніж прийнято Закон № 4042–ІХ (30.10.2024).

РП з приводу надання додаткових розрахунків щодо запропонованої граничної чисельності апарату РП пояснює, що:

на даний час проводиться комплекс організаційних заходів для переходу спеціалістів, які здійснюють заходи державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту), на нові умови праці, визначені Законом (з урахуванням змін, внесених Законом № 4042–ІХ), розробляються проекти нормативних актів щодо відбору, призначення та проходження служби на посадах державних аудиторів (у т.ч. на умовах контракту);

здійснення аналізу результатів роботи апарату РП протягом 2025 р. та визначення потреби в якісному складі персоналу державних аудиторів певних категорій посад дасть можливість зробити деталізовані розрахунки на наступні роки, тому в обґрунтуванні РП деталізовані розрахунки надано на 2025 р., а на 2026–2027 рр. визначено загальні потреби.

Щодо надання експертної думки Мінфіном зазначено, що:

питання збільшення чисельності працівників апарату РП Мінфін розгляне після надання РП як головним розпорядником бюджетних коштів пропозицій до Бюджетної декларації на 2026–2028 рр. згідно з положеннями статті 33 Бюджетного кодексу України, з урахуванням поетапного набору працівників за результатами конкурсного відбору і необхідності фінансового забезпечення діяльності цих працівників;

відповідно до частини четвертої цієї статті Мінфін на підставі основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на середньостроковий період та аналізу виконання бюджету у попередніх і поточному бюджетних періодах прогнозує обсяги доходів державного бюджету, визначає обсяги фінансування державного бюджету, повернення кредитів до державного бюджету та орієнтовні граничні показники видатків державного бюджету та надання кредитів з державного бюджету на середньостроковий період.

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: керуючись частиною четвертою статті 17 Закону "Про Рахункову палату", погодити пропозиції Рахункової палати щодо граничної чисельності апарату Рахункової палати у 2025 році – 702 одиниці, у 2026 році – 839 одиниць, з 2027 року – 989 одиниць.
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Звіти про діяльність Рахункової палати”

30 травня 2025 14:07
04 лютого 2025 15:15
19 червня 2024 17:31
18 травня 2023 12:53
12 травня 2022 17:11
03 червня 2021 15:11
28 травня 2019 17:43
13 липня 2018 10:27
07 червня 2018 11:58
30 червня 2017 11:35