Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 13 березня 2012 року розглянув проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо доходів бюджету) (реєстр. №9686 від 12.01.2012 р.), поданий народними депутатами України С.В. Гордієнком, В.А. Даниленком, В.О. Лещенком, Г.В. Маньковським.
Законопроектом пропонується внести зміни до статей 29, 66 та 69 Бюджетного кодексу України з метою зміни порядку зарахування плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення (крім плати за користування надрами в межах континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони), а саме: пропонується зараховувати 90 відсотків зазначеного платежу до державного бюджету, а 10 відсотків – до бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів за місцезнаходженням відповідних надр і не враховувати такі доходи при визначенні міжбюджетних трансфертів.
Відповідно до чинних норм Бюджетного кодексу України встановлені такі нормативи розподілу цього платежу: 50 відсотків - до державного бюджету та 50 відсотків - до доходів бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів, що враховується при визначенні міжбюджетних трансфертів.
Насамперед, слід зауважити, що справляння такої плати здійснюється на всій території України нерівномірно і зарахування її частини до доходів місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, призведе до нерівномірного розподілу бюджетних ресурсів між регіонами України і до поглиблення нерівних фінансових можливостей територій. Зазначене не відповідає статті 95 Конституції України (згідно з якою бюджетна система України будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами) та принципу справедливості і неупередженості бюджетної системи, визначеному статтею 7 Бюджетного кодексу України.
За інформацією Мінфіну реалізація запропонованих у законопроекті норм призведе до зменшення у бюджеті Автономної Республіки Крим та обласних бюджетах доходів, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів (на 1,6 млрд.грн.), і збільшення доходів, що не враховується при визначенні міжбюджетних трансфертів (на 0,3 млрд.грн.). При цьому, збільшаться доходи державного бюджету (на 1,3 млрд.грн.) і видатки державного бюджету, які мають спрямовуватися до бюджету Автономної Республіці Крим та обласних бюджетів у вигляді дотації вирівнювання (на 1,6 млрд.грн.). Отже, зросте фінансова залежність таких бюджетів від державного бюджету, що не відповідає реформі міжбюджетних відносин, визначеній Програмою економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», в частині зміцнення фінансової спроможності місцевого самоврядування.
У разі прийняття законопроекту загальні втрати державного бюджету становитимуть близько 0,3 млрд.грн., що призведе до розбалансування його показників. Це не відповідає вимогам статті 95 Конституції України (згідно з якою держава прагне до збалансованості бюджету України) і принципу збалансованості бюджетної системи, визначеному статтею 7 Бюджетного кодексу України. Авторами не надано фінансово-економічне обґрунтування щодо запропонованих змін та не вказані джерела скорочення витрат бюджету та/або пропозиції джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету, що не відповідає вимогам частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України та частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради у своєму експертному висновку до законопроекту зауважує, що законопроект має вплив на доходи державного бюджету. Водночас ГНЕУ звертає увагу, що для прийняття зваженого рішення щодо пропозицій проекту слід отримати відповідний висновок Кабінету Міністрів України, в тому числі щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини.
Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що прийняття цього законопроекту є недоцільним.
За підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо доходів бюджету) (реєстр. №9686 від 12.01.2012 р.), поданий народними депутатами України С.В. Гордієнком, В.А. Даниленком, В.О. Лещенком, Г.В. Маньковським, за наслідками розгляду у першому читанні відхилити.