Щодо розгляду проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України ЩОДО ПРИВЕДЕННЯ ЙОГО У ВІДПОВІДНІСТЬ З КОНСТИТУЦІЄЮ УКРАЇНИ
за реєстр. № 4160

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 27 березня 2014 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4160 від 21.02.2014 р.), внесений народними депутатами України Благодиром Ю.А., Богословською І.Г., Пинзеником В.М., Немілостівим В.О., Мельниченком В.В., Стаднійчуком Р.В.

Необхідність розробки законопроекту виникла у зв’язку з прийняттям Закону України від 21.02.2014 р. № 742-VII «Про відновлення дії окремих положень Конституції України», яким змінено окремі конституційні норми щодо повноважень Президента України, Кабінету Міністрів України, Рахункової палати, інших державних органів, зокрема, у сфері формування державної бюджетної політики, виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства.

Законопроектом пропонується внести такі зміни до Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс):

- доповнити повноваження Рахункової палати з контролю за надходженням коштів до державного бюджету, виходячи з нової редакції статті 98 Конституції України (зміни до частини другої статті 26 та статті 110), та відповідно уточнити норми про надання Верховній Раді висновків та пропозицій Рахункової палати щодо виконання закону про Державний бюджет України (зміни до частини першої статті 62 та частини третьої статті 109);

- передбачити подання Рахунковій палаті органами, що контролюють справляння надходжень бюджету, місячних та квартальних звітів (зміни до частини третьої статей 59 і 60)

- виключити положення щодо врахування щорічного послання Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України при визначенні Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період та при складанні прогнозу Державного бюджету України на наступні за плановим два бюджетні періоди (зміни до частини першої статей 21 і 33).

Разом з тим, Верховною Радою прийнято Закон України від 23.02.2014 р. № 763-VII «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність із Конституцією України"» (із змінами, внесеними згідно із Законом від 27.02.2014 р. № 798-VII). Цим законом визначено таким, що втратив чинність, Закон України від 07.10.2010 р. № 2592-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність із Конституцією України» (далі – закон № 2592). Також встановлено, що норми законів, до яких вносилися зміни вказаним законом (які втратили чинність у зв’язку з втратою чинності закону № 2592), діють в редакції, чинній станом на 7 жовтня 2010 року, з урахуванням змін, внесених законами післяжовтня 2010 року, у частинах, що відповідають нормам Конституції України, які діють станом на дату набрання чинності цим Законом.

Так, законом № 2592 вносилися зміни до Кодексу (до частин шостої та дев’ятої статті 23, частини другої статті 26, частини першої статті 53, частини третьої статей 59 і 60, частини першої статті 62, частини шостої статті 108, статей 109 і 110 Кодексу), насамперед, щодо виключення повноважень Рахункової палати з контролю за надходженням коштів до державного бюджету та повноважень Комітету з питань бюджету щодо передачі/перерозподілу видатків бюджету.

Тобто, у зв’язку з прийняттям Закону України від 23.02.2014 р. № 763-VII більшість порушених у законопроекті за реєстр. № 4160 питань вже врегульовано. При цьому, післяжовтня 2010 року до частини другої статті 26, частини першої статті 53, частини першої статті 62 та статті 110 Кодексу інші зміни не вносилися, проте після цієї дати до частин шостої та дев’ятої статті 23, частини третьої статей 59 і 60, частини шостої статті 108, частини третьої статті 109 Кодексу вносилися інші зміни.

Таким чином, у зв’язку з втратою чинності закону № 2592, з метою усунення неоднозначності трактування норм Кодексу та недопущення їх внутрішніх суперечностей існує необхідність доопрацювання законопроекту (насамперед, щодо викладу всіх положень Кодексу, до яких вносилися зміни вказаним законом, у новій редакції).

У доопрацьованому законопроекті також пропонується внести зміни до Кодексу, зокрема, щодо:

уточнення наведених у Кодексі найменувань державних органів і посадових осіб для приведення у відповідність з іншими законодавчими актами України та передбачення у подальшому тексті скороченої назви окремих з них для забезпечення стислого викладу та чіткого розуміння змісту (зокрема, Міністерство фінансів України, Казначейство України, Міністр фінансів України) /зміни до статей 8, 10, 16, 21, 24-1, а також до інших норм Кодексу/;

уточнення редакції частини третьої статті 27 Кодексу щодо введення в дію законів, які впливають на показники бюджету, з метою забезпечення її цілісності та однозначності трактування, а також дотримання єдиних вимог бюджетного законодавства;

уточнення формулювання підпункту 1 частини першої статті 40 та підпункту 1 частини другої статті 76 Кодексу щодо визначення законом про державний бюджет (рішенням про місцевий бюджет) не загальної суми всіх бюджетних показників, а окремо загальних сум доходів, видатків та кредитування;

виключення частини шостої статті 43 Кодексу щодо порядку казначейського обслуговування Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття як такої, що дублює норму підпункту 2 пункту 14 розділу VI Кодексу, редакцію якої відповідно уточнено.

Крім того, у Прикінцевих положеннях доопрацьованого законопроекту передбачено внести зміни до:

Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (зміни до статей 1, 2, 6, 8 і 10) – для приведення у відповідність до норм, визначених розділом V Кодексу;

Регламенту Верховної Ради України (зміни до глави 27) – для забезпечення узгодженості з Кодексом застосування змінених найменувань державних органів і посадових осіб у бюджетному процесі, а також з метою чіткішого тлумачення окремих термінів розгляду Основних напрямів бюджетної політики.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зазначає про підтримку законопроекту та вважає, що його реалізація не матиме впливу на дохідну та видаткову частини бюджетів.

За висновком Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією законопроект відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

Узагальнюючий висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України: за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу. При цьому, ГНЕУ зазначає про необхідність внесення змін до Закону України «Про Рахункову палату» з метою уникнення неоднозначного трактування запропонованих норм Кодексу при їх практичному застосуванні.

У цьому зв’язку, слід зазначити, що Закон України «Про Рахункову палату» потребує системного перегляду та врегулювання повноважень Рахункової палати щодо контролю у сфері державних фінансів. Комітет з питань бюджету неодноразово рекомендував Рахунковій палаті активізувати роботу щодо розробки нової редакції вказаного Закону та надати Комітету пропозиції з цього питання (протоколи Комітету від 06.03.2013 № 3 та від 05.09.2013 № 15). Рахункова палата з цього приводу поінформувала, що така робота ведеться, відповідний законопроект буде внесений на розгляд Комітету після отримання висновку міжнародних експертів у галузі аудиту на предмет відповідності проекту Закону України «Про Рахункову палату» положенням Лімської декларації керівних принципів аудиту державних фінансів, загальновизнаним міжнародним стандартам зовнішнього аудиту державних фінансів і найкращої практики ЄС.

За результатами розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення:

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо приведення його у відповідність з Конституцією України, внесений народними депутатами Благодиром Ю.А., Богословською І.Г., Пинзеником В.М., Немілостівим В.О., Мельниченком В.В., Стаднійчуком Р.В. (реєстр. № 4160 від 21.02.2014 р.), за наслідками розгляду у першому читанні прийняти у доопрацьованій Комітетом редакції (з уточненням його назвиа основу та в цілому як закон.

2. Рекомендувати Рахунковій палаті у місячний строк надати Комітету з питань бюджету законодавчі пропозиції щодо нової редакції Закону України «Про Рахункову палату», враховуючи положення Конституції України, Стратегії розвитку системи управління державними фінансами, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 р. № 774-р, Концепції розвитку системи управління державними фінансами, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.09.2012 р. № 633-р, міжнародні стандарти у сфері фінансового контролю та висновки Міжнародного банку реконструкції та розвитку у Звіті «Україна. Звіт з ефективності управління державними фінансами, 2011».

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29