Щодо внесення змін до Закону України
«Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо забезпечення житлом дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування)
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 5 травня 2013 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо забезпечення житлом дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування), поданий народними депутатами України Денісовою Л.Л., Сенченком А.В., Фаєрмарком С.О. (реєстр. № 2621 від 22.03.2013).
Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, проект підготовлено з метою забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа після завершення терміну перебування в сім’ї опікуна чи піклувальника, прийомній сім’ї, дитячому будинку сімейного типу, закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також після закінчення навчальних закладів, благоустроєним житловим приміщенням для постійного проживання.
Зокрема, законопроектом пропонується шляхом внесення змін до додатка № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2013 рік» та додатка № 7 «Міжбюджетні трансферти (додаткові дотації та субвенції) з Державного бюджету України місцевим бюджетам на 2013 рік» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (далі – Закон) за загальним фондом збільшити на 1.349.477,5 тис. гривень загальнодержавні витрати (в частині видатків розвитку) Міністерства соціальної політики України, визначивши нову бюджетну програму «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення житлом дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (код 2511120), та водночас зменшити видатки розвитку 16 головним розпорядникам коштів державного бюджету (за 24 бюджетними програмами), а саме:
- Державному управлінню справами - на 12.661,8 тис. грн.;
- Господарсько-фінансовому департаменту Секретаріату Кабінету Міністрів України - на 8.034,2 тис. грн.;
- Генеральній прокуратурі Україні - на 1.730 тис. грн.;
- Міністерству внутрішніх справ України - на 20.430 тис. грн.;
- Міністерству енергетики та вугільної промисловості України - на 317.866,4 тис. грн.;
- Державному агентству лісових ресурсів України - на 450.537,8 тис. грн.;
- Міністерству екології та природних ресурсів України - на 43.457,3 тис. грн.;
- Державному агентству України з управління державними корпоративними правами та майном - на 2.700 тис. грн.;
- Міністерству аграрної політики та продовольства України – на 141.222,6 тис. грн.;
- Міністерству інфраструктури України - на 5.863,5 тис. грн.;
- Міністерству юстиції України - на 33.386 тис. грн.;
- Адміністрації Державної прикордонної служби України - на 19.970,5 тис. грн.;
- Раді національної безпеки і оборони України - на 17.117,4 тис. грн.;
- Управлінню державної охорони України - на 4.500 тис. грн.;
- Національному агентству з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу та реалізації інфраструктурних проектів - на 180.000 тис. грн.;
- Національній акціонерній компанії «Украгролізинг» - на 90.000 тис. гривень.
Крім того, у додатку № 2 до законопроекту визначається розподіл обсягу зазначеної субвенції між бюджетом Автономної Республіки Крим, обласними бюджетами та міськими бюджетами міст Києва та Севастополя.
Необхідно звернути увагу, що у матеріалах до законопроекту відсутні фінансово-економічні обґрунтування (включаючи розрахунки) щодо необхідності передбачення зазначеної субвенції саме у запропонованому обсязі (включаючи її розподіл за місцевими бюджетами), а також стосовно можливості скорочення видатків державного бюджету за запропонованими напрямами та обсягами.
Крім того, не надано пропозицій змін до законодавчих актів України, які б забезпечили практичну реалізацію запропонованого скорочення видатків. Відповідні вимоги встановлено частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України та частиною першою статті 27 Бюджетного кодексу України.
Законодавчою пропозицією не враховано, що відповідно до бюджетної класифікації (наказ Міністерства фінансів України від 14.01.2011р. № 11 «Про бюджетну класифікацію» (із змінами) до видатків розвитку віднесено видатки бюджетів на фінансове забезпечення наукової, інвестиційної та інноваційної діяльності, зокрема: фінансове забезпечення капітальних вкладень виробничого і невиробничого призначення; фінансове забезпечення структурної перебудови економіки; інші видатки, пов’язані з розширеним відтворенням.
Тобто, такі кошти окрім зміцнення матеріально-технічної бази окремих головних розпорядників коштів державного бюджету, як це зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, забезпечують наукову та науково-технічну діяльність, державну підтримку реального сектору економіки (вугільної та торфодобувної промисловості та інших галузей паливно-енергетичного комплексу, сільського та лісового господарства). Скорочення таких видатків, беручи до уваги, що вони також передбачають здійснення розрахунків з оплати праці працівників, потребує належної оцінки соціально-економічних наслідків реалізації такої законодавчої пропозиції.
Так, за 10 бюджетними програмами у складі видатків розвитку, які законопроектом пропонується скоротити, обсяг видатків на оплату праці працівників становить майже 1 млрд. грн. у складі 1,3 млрд. грн. загальної суми скорочення.
Слід звернути увагу, що за звітними даними Державної казначейської служби за січень-квітень поточного року майже за всіма бюджетними програмами, скорочення бюджетних призначень за якими пропонується, проведено видатки відповідно до встановленого плану за цей період.
З огляду на показники виконання державного бюджету за видатками, запропоноване скорочення вже є неможливим щодо окремих бюджетних програм (за бюджетною програмою 3601070 «Проведення судової експертизи, дослідження і розробки у сфері методики проведення судових експертиз» за 4 місяці поточного року видатки проведено у сумі 13 млн. грн. при плані на рік – 42,3 млн. грн., тобто, обсяг бюджетних асигнувань до кінця року становить 29,3 млн. грн., а пропонується скоротити – 33,4 млн. гривень; за бюджетною програмою 1901060 «Ведення лісового і мисливського господарства, охорона і захист лісів в лісовому фонді» відповідно - 161 млн. грн., 619,3 млн. грн., 458,3 млн. грн. та 450,5 млн. грн.).
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловлює зауваження до законопроекту та зазначає, що для прийняття зваженого рішення щодо пропозицій проекту слід отримати відповідний висновок Кабінету Міністрів України, в тому числі щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини.
Міністерство фінансів України, в цілому підтримуючи необхідність вирішення питання забезпечення житлом вищевказаної категорії дітей, зазначає про таке.
Відповідно до статей 30 та 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до власних повноважень виконавчих органів міських рад належать сприяння розширенню житлового будівництва, подання громадянам, які мають потребу в житлі, допомоги в будівництві житла, в отриманні кредитів, у тому числі пільгових, та субсидій для будівництва чи придбання житла, організації за рахунок власних коштів і на пайових засадах будівництва, реконструкції і ремонту об'єктів комунального господарства та соціально-культурного призначення, жилих будинків.
Відповідно до статті 91 Бюджетного кодексу України програми, пов'язані з виконанням власних повноважень, затверджені відповідною місцевою радою, виконуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, які не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів.
З метою підвищення рівня інвестиційної складової місцевих бюджетів розширено доходні джерела, надходження від яких можуть спрямовуватися на видатки розвитку. Зокрема, з 2011 року до бюджетів розвитку місцевих бюджетів зараховується єдиний податок; до доходів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, віднесено 100 відсотків плати за землю, збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності, адміністративні штрафи.
Змінами, внесеними Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» від 16.10.2012р. № 5428-VI, розширено перелік доходів місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, шляхом зарахування до них 7 видів плати за ліцензії та плати за державну реєстрацію.
Крім того, Бюджетним кодексом України передбачено спрямування капітальних видатків бюджету розвитку, зокрема, на будівництво і придбання житла окремим категоріям громадян відповідно до законодавства; соціально-економічний розвиток регіонів; виконання інвестиційних програм (проектів); інші заходи, пов'язані з розширеним відтворенням.
Також у Законі України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» враховані видатки за бюджетними програмами 3511210 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» в обсязі 1.336,96 млн.грн., 3511460 «Державний фонд регіонального розвитку» - в обсязі 987,5 млн.гривень.
Крім того, у Законі України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» для покращення житлових умов громадян передбачено за бюджетними програмами 2751470 «Здешевлення вартості іпотечних кредитів для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов» - 300,0 млн.грн., 2751190 «Надання державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла» - 50 млн.грн., 2751380 «Часткова компенсація відсоткової ставки кредитів комерційних банків молодим сім'ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла» - 111 млн. грн., 2751390 «Надання пільгового довгострокового державного кредиту молодим сім'ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла» - 80 млн. гривень.
Зважаючи на зазначене, Міністерство фінансів України зауважило, що місцеві органи влади мають можливість за рахунок зазначених коштів вирішувати питання забезпечення житлом дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Водночас, Міністерство фінансів України зазначає, що в даний час на виконання доручення Прем'єр-міністра України від 22.03.2013 №11134/1/1-13 до доручення Президента України від 16.03.2013 №1-1/579 центральними і місцевими органами виконавчої влади опрацьовується питання забезпечення житлом дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Під час опрацювання цього питання буде визначено і механізм фінансового забезпечення здійснення вказаних заходів.
Крім того, вирішення порушеного питання є одним із завдань Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента від 12.03.2013 року № 128 (п. 51 з терміном виконання – червень поточного року). На виконання поставленого завдання Кабінет Міністрів України має запропонувати шляхи його вирішення.
Необхідно звернути увагу, що законопроект не відповідає вимогам нормотворчої техніки щодо підготовки змін до закону про державний бюджет та містить технічні помилки та неточності, а саме у додатку до законопроекту:
- назва бюджетної програми 1101030 не відображає повну її назву, затверджену Законом (відсутні слова «вугільної промисловості»);
- за рядками 2800000 «Міністерство аграрної політики та продовольства України», 2803000 «Державне агентство земельних ресурсів України» та за бюджетною програмою 2803030 «Проведення земельної реформи» бюджетні показники не враховують змін, внесених Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» від 04. 04 2013р. № 181-VII;
- у рядку 3103000 «Державна інспекція України з безпеки на морському та річковому транспорті» помилково розраховано бюджетні показники, виходячи із запропонованих змін.
Невиправлення таких помилок матиме наслідком розбалансування показників державного бюджету.
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України зауважує про недотримання вимог статті 91 Регламенту Верховної Ради України щодо оформлення супровідних документів до законопроекту.
За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо забезпечення житлом дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування), поданий народними депутатами України Денісовою Л.Л., Сенченком А.В., Фаєрмарком С.О. (реєстр. № 2621 від 22.03.2013) за наслідками розгляду у першому читанні, відхилити.