Щодо розгляду законопроекту про Державний бюджет України на 2014 рік (реєстр. № 3000)
Комітет з питань бюджету на засіданні 15 січня п.р. розглянув проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 3000).
У зв’язку з неприйняттям закону про державний бюджет на 2014 рік у строк, встановлений статтею 159 Регламенту Верховної Ради України, зважаючи на необхідність дотримання вимог статті 96 Конституції України і статті 3 Бюджетного кодексу України, Постановою Верховної Ради України від 19.12.2013 року № 717-VII «Про особливості процедури розгляду і прийняття проекту Закону України про Державний бюджет України на 2014 рік» передбачено розглянути законопроект за такою процедурою, зокрема:
– розгляд законопроекту народними депутатами, формування пропозицій до законопроекту і подання їх Комітету з питань бюджету – не пізніше 8 січня п.р.;
– підготовка Комітетом з питань бюджету за участю уповноважених представників Кабінету Міністрів України пропозицій до законопроекту та подання таких пропозицій на розгляд Верховної Ради України – до 10 години 16 січня п.р.;
– розгляд законопроекту з пропозиціями Комітету з питань бюджету та прийняття його в цілому – 16 січня п.р.
До Комітету з питань бюджету надійшло у встановлений строк більше 3 тисяч пропозицій народних депутатів України та комітетів Верховної Ради України. За попередньою оцінкою для врахування таких пропозицій необхідно додатково близько 750 млрд грн, з них за оцінкою Міністерства фінансів України окремі пропозиції соціального спрямування (підвищення мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, забезпечення повної ліквідації розриву між розмірами мінімальної заробітної плати та тарифної ставки (посадового окладу) працівника першого тарифного розряду ЄТС, тощо) потребують додаткових видатків в обсязі близько 500 млрд гривень.
Належить звернути увагу, що відповідно до визначеної Верховною Радою України особливої процедури розгляду такого законопроекту Комітет з питань бюджету за підсумками розгляду законопроекту і опрацювання поданих пропозицій до нього має підготувати і подати на розгляд Верховної Ради України безпосередньо пропозиції Комітету до законопроекту (що не передбачає подання таблиці пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи).
За результатами опрацювання положень законопроекту, поданих пропозицій народних депутатів України та висновків Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України і Рахункової палати запропоновано, зокрема:
– привести окремі положення законопроекту щодо державних гарантій, державного боргу та спеціального фонду державного бюджету у відповідність до вимог Бюджетного кодексу України (шляхом уточнення редакції статей 6, 10, 11, 12, 14, 20 і 21 законопроекту);
– доповнити законопроект положенням щодо порядку перерахування Національним банком України коштів до державного бюджету з метою узгодження законодавчих норм для забезпечення виконання запланованих надходжень;
– доповнити законопроект положенням щодо розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку за погодженням з Комітетом з питань бюджету з метою посилення парламентського контролю за використанням коштів цього фонду;
– з метою забезпечення узгодження з вимогами бюджетного законодавства у пункті 5 законопроекту залишити виключно положення про зупинення дії на 2014 рік законодавчих норм щодо цільового спрямування збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства;
– у пункті 6 законопроекту виключити запропоновані у ньому податкові положення, замість яких передбачити положення щодо обкладення податком на додану вартість деяких операцій із зерновими та технічними культурами, що діяло до 2014 року, для недопущення втрат запланованих доходів державного бюджету;
– уточнити окремі показники проекту державного бюджету з метою покращення, у першу чергу соціального забезпечення громадян і розвитку територій, передбачивши додатково видатки, зокрема, на:
встановлення стимулюючих надбавок за обсяг та якість виконаної роботи медичним працівникам, що надають первинну медичну допомогу;
забезпечення харчування (сніданками) учнів 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів;
забезпечення житлом пільгових категорій громадян та посилення державної підтримки реалізації програм з доступного житла;
заходи із соціальної, трудової та професійної реабілітації інвалідів та заходи із реабілітації дітей з дитячим церебральним паралічем;
оснащення сучасним високотехнологічним медичним обладнанням закладів охорони здоров'я, включаючи дитячу кардіологію;
оздоровлення і відпочинок дітей, які потребують особливої уваги та підтримки;
збільшення виплати грошової частини Національної премії України імені Тараса Шевченка;
капітальний ремонт, модернізація та заміна ліфтового обладнання у житлових будинках, а також реалізацію програм зовнішнього освітлення вулиць;
державну підтримку розвитку хмелярства, овочівництва, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ним;
погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню.
За наслідками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 3000 від 18.12.2013), за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням Пропозицій Комітету з питань бюджету, що викладені у листі-висновку Комітету.