Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 3 червня 2015 року розглянув проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо врегулювання збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з ювелірних виробів)» (реєстр. № 1911 від 02.02.2015 р.), поданий народними депутатами України Продан О.П., Кужель О.В., Ксенжуком О.С.

Законопроектом пропонується внести зміни до пункту 51 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України щодо уточнення назви збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з ювелірних виробів (який належить до доходів загального фонду державного бюджету), передбачивши сплату цього збору при одержанні доходу від операцій з виготовлення ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, оптової, роздрібної, комісійної торгівлі ювелірними та побутовими виробами з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.

У чинній нормі встановлено, що цей збір сплачується при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю. Слід звернути увагу, що у такому вигляді зазначений збір запроваджено Законом України від 28.12.2014 р. №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» з 01.01.2015 р. у розмірі 10% від вартості основного дорогоцінного металу, що міститься у сплаві, з якого виготовлено ювелірний чи побутовий вибір.

Насамперед, належить відмітити, що законопроект є похідним від законопроекту про внесення змін до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" (щодо врегулювання збору з ювелірних виробів) за реєстр. № 1910 від 02.02.2015 р., поданого тими ж авторами. Законопроектом за реєстр. №1910 пропонується змінити систему справляння відповідного збору (платників збору, об’єкт оподаткування і ставку збору), передбачивши його сплату у розмірі 1% від доходу, одержаного від операцій з виготовлення ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, оптової, роздрібної, комісійної торгівлі ювелірними та побутовими виробами з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.

Згідно з пояснювальною запискою реалізація законопроекту за реєстр. № 1910 збільшить доходну частину державного бюджету і надходження такого збору становитимуть 120 млн.грн. Однак Законом України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» доходи загального фонду державного бюджету від збору на обов’язкове пенсійне страхування при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю заплановані у сумі 221,8 млн. гривень (тобто втрати доходів державного бюджету можуть бути понад 100 млн.грн.), на що також звертає увагу Мінфін у своєму висновку до законопроекту за реєстр. №1910 і його не підтримує.

Законопроект за реєстр. № 1910 (відповідальним за розгляд якого визначено Комітет з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення) прийнято Верховною Радою України за основу 23.04.2015 р. і ще не розглядався у другому читанні. Відтак, на даний час немає законодавчих підстав для зміни назви відповідного збору згідно із законопроектом за реєстр. № 1911.

Отже, з метою забезпечення узгодженості правових норм законопроект за реєстр. № 1911 належить розглядати лише після прийняття законопроекту за реєстр. № 1910, оскільки у разі неприйняття останнього внесення відповідних змін до Бюджетного кодексу України втратить будь-який сенс. Саме на зазначене вказує Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, підтримуючи у цілому законодавчу пропозицію.

Довідково: доходи державного бюджету від збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з торгівлі ювелірними виробами із золота (крім обручок), платини і дорогоцінного каміння у 2012 р. становили 39,9 млн.грн., у 2013 р. – 38,8 млн.грн., у 2014 р. – 33,5 млн. гривень. Разом з тим, згідно із звітністю Казначейства України за січень-квітень 2015 року до державного бюджету надійшло збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при поданні ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю у сумі 57,3 млн.грн, що в 5,5 раза більше, ніж зібрано за аналогічний період 2014  року (10,5 млн.грн.).

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, основною метою законопроектів за реєстр. № 1910 і № 1911 є запровадження рівномірного навантаження зі сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування при здійсненні операцій з ювелірними та побутовими виробами з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння на всіх суб`єктів господарювання - учасників ювелірного ринку, визначення об`єктом оподаткування дохід від провадження вказаних операцій, розширення об`єкту оподаткування за рахунок включення до нього ювелірних та побутових виробів з дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння, збільшення кола платників цього збору, зменшення ставки збору.

Однак, Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зазначає, що запропонована законопроектом модель справляння збору існувала до 2015 року та засвідчила про негативні тенденції, викликані прагненням платників збору до заниження бази оподаткування, наслідком чого стало зменшення фактичних надходжень до державного бюджету. При цьому, сплата збору з доходу на кожному етапі ланцюга (виробництво - оптова торгівля - роздрібна торгівля) буде мати кумулятивний ефектоб’єкт оподаткування включаються податки, які сплачені раніше на попередніх етапах руху товарів), а витрати суб’єктів господарювання та органів виконавчої влади на адміністрування, звітність та контроль правильності нарахування збору зростуть. Разом з тим, чинна система справляння збору передбачає разову сплату збору тільки при поданні виробів на клеймування, вона є прозорою і простою в адмініструванні та не потребує звітності. З огляду на зазначене, а також негативний вплив на доходи загального фонду державного бюджету, Мінфін не підтримує законопроект.

Крім того, передбачена законопроектом дата набрання чинності відповідним законом (з дня, наступного за днем його опублікування) не узгоджується з частиною третьою статті 27 Бюджетного кодексу України щодо введення в дію законів, які впливають на показники бюджету.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів і він відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

На час розгляду законопроекту Комітетом з питань бюджету висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.

За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо врегулювання збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з ювелірних виробів)» (реєстр. № 1911 від 02.02.2015 р.), поданий народними депутатами України Продан О.П., Кужель О.В., Ксенжуком О.С., за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу, доручивши Комітету Верховної Ради України з питань бюджету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні після прийняття в цілому проекту Закону України про внесення змін до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" (щодо врегулювання збору з ювелірних виробів) (реєстр. № 1910).

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29