Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до додатка № 1 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо коригування доходів бюджету в частині податку на додану вартість (реєстр. № 2175а), поданого Кабінетом Міністрів України

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 15 липня 2015 року розглянув проект закону про внесення змін до додатка № 1 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо коригування доходів бюджету в частині податку на додану вартість, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр№ 2175а від 30.06.2015).

Законопроектом пропонується внести зміни до додатка № 1 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (далі – Закон) щодо коригування показників доходів загального фонду державного бюджету у частині податку на додану вартість, а саме збільшення обсягу:

бюджетного відшкодування ПДВ на 12 млрдрн. (відповідний показник враховується у складі доходів бюджету з від’ємним значенням);

ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на 5,4 млрдрн.;

ПДВ з ввезених на територію України товарів на 6,6 млрд. гривень.

Відповідно до пояснювальної записки метою законопроекту є забезпечення виконання пункту 13 Розділу Е «Стеля» Технічного меморандуму про взаєморозуміння з МВФ (щодо забезпечення погашення протермінованої заборгованості з бюджетного відшкодування ПДВ) та своєчасне відшкодування ПДВ платникам податків.

При цьому, відповідні зміни показників державного бюджету запропоновано, враховуючи поточний стан із збором податків до бюджету. 

Однак, в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо запропонованих обсягів змін показників ПДВ, що не відповідає вимогам частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України. На зазначене також звертає увагу ГНЕУ, зауважуючи про відсутність належних розрахунків обсягів такого збільшення.

Загалом законодавча пропозиція не призведе до зміни загальних показників державного бюджету, оскільки здійснюється лише зміна показників щодо ПДВ в межах загального планового обсягу цього податку, а відтак за показниками доходів законопроект є збалансований.

За даними Державної фіскальної служби України станом на 01.06.2015 р. бюджетна заборгованість по невідшкодованих сумах ПДВ становила 22,1 млрд.грн. (на початок року - 13,5 млрд.грн.), з них з простроченим терміном відшкодування – 5,6 млрд.грн. (на початок року – 0,7 млрд.грн.).

Відповідно до звітної інформації Казначейства України за січень-червень 2015 року за загальним фондом державного бюджету:

ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) надійшло 49,9 млрд.грн., що на 6 млрд.грн. або на 13,7% більше плану на звітний період, та становить 54% річного плану;

ПДВ з ввезених на територію України товарів надійшло 61,4 млрд.грн., що на 2,9 млрд.грн. або на 5% більше плану на звітний період, та становить 45,4% річного плану;

бюджетне відшкодування ПДВ здійснено у сумі 26,7 млрд.грн., що на 1,9 млрд.грн. або на 6,7% менше плану на звітний період, та становить 46% річного плану.

Слід зауважити, що виходячи з вимог нормотворчої техніки щодо оформлення законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет, законопроект містить технічні помилки та неточності, а тому потребує внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень, а саме:

назву законопроекту у додатку до нього належить привести у відповідність до його назви у тексті законопроекту;

у додатку до законопроекту: рядки «Разом доходів та «Всього доходів (без урахування міжбюджетних трансфертівз відповідними показниками є зайвими (оскільки зазначені показники законопроектом не змінюються), разом з тим, необхідно включити підсумковий рядок «14010000 Податок на додану вартість» з показниками «Всього 171916032 тис.грн., загальний фонд 169716032 тис.грн., спеціальний фонд 2200000 тисрн(оскільки запропоновані законопроектом зміни стосуються безпосередньо податку на додану вартість).

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту (лист від 10.07.2015 р.
№ 16/3-1097/2175а)
зазначає, що не вбачає правових перешкод для прийняття внесеного законопроекту у першому читанні за основу.

На час розгляду у Комітеті з питань бюджету експертні висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до законопроекту не надійшли.

Під час обговорення законопроекту у Комітеті з питань бюджету народні депутати України – члени Комітету звернули увагу, що порушене у законопроекті питання не потребує законодавчого врегулювання.

Необхідно також звернути увагу, що у Верховній Раді України зареєстровано альтернативний проект Закону України про внесення змін до Додатка № 1 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо часткової індексації пенсій (реєстр. № 2175a-1 від 09.07.2015 р.), поданий народним депутатом України Долженковим О.В.

Альтернативним законопроектом передбачено збільшення планових показників щодо ПДВ у таких же обсягах, як у основному законопроекті /ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) - на 5,4 млрдрн. та ПДВ з ввезених на територію України товарів - на 6,6 млрд.грн./.

Однак, на відміну від основного законопроекту альтернативним законопроектом не передбачено спрямування відповідних додаткових доходів на бюджетне відшкодування ПДВ. При цьому, згідно з назвою альтернативного законопроекту та пояснювальною запискою його метою є  здійснення часткової індексації пенсій для соціально незахищених верств населення, проте у такому законопроекті безпосередньо не передбачено відповідних пропозицій змін до видаткової частини державного бюджету (тобто, до додатка № 3 до Закону).

Таким чином, альтернативний законопроект призведе до розбалансування показників державного бюджету і не дозволить досягти зазначеної мети.

В альтернативному законопроекті недотримано вимоги нормотворчої техніки щодо оформлення законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет, оскільки не передбачено змін до статті 1 Закону щодо зміни загальних показників державного бюджету у зв’язку із запропонованим збільшенням загалом на 12 млрд. грн. обсягу доходів загального фонду державного бюджету. Крім того, в матеріалах до такого законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо запропонованих обсягів змін показників ПДВ, що не відповідає вимогам частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту (лист від 14.07.2015 р.
№ 16/3-1127/2175а-1)
висловлює зауваження до альтернативного законопроекту.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету експертні висновки Міністерства фінансів України, а також комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і  з питань європейської інтеграції  (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до альтернативного законопроекту не надійшли.

Варто звернути увагу, що згідно з нормами Регламенту Верховної Ради України Верховна Рада розглядає альтернативні законопроекти на пленарному засіданні одночасно з основним законопроектом (частина четверта статті 110), а у разі прийняття Верховною Радою за основу одного з альтернативних законопроектів інші альтернативні законопроекти знімаються з розгляду без прийняття про це окремого рішення (частина третя статті 95).

Враховуючи наведене, за підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до додатка № 1 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо коригування доходів бюджету в частині податку на додану вартість» (реєстр. № 2175а від 30.06.2015р.), поданий Кабінетом Міністрів України, за підсумками розгляду у першому читанні відхилити.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29