Про розгляд пропозицій Президента України до Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України»
(відповідний законопроект зареєстровано за №0963)
Верховна Ради України 2 вересня 2014 року прийняла Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України», яким передбачається врегулювати такі важливі питання:
- усунення юридичної колізії та неоднозначного трактування окремих положень Бюджетного кодексу у зв’язку із прийняттям 23 лютого Закону № 763, яким скасовано Закон № 2592. У зв’язку з цим запропоновано викласти у новій редакції (без зміни змісту) положення Кодексу, до яких цим законопроектом та законом № 2592 передбачені зміни;
- уточнити наведені у Кодексі найменування державних органів і посадових осіб для узгодження з іншим законодавством та передбачити скорочення їх назв /для забезпечення стислого викладу та чіткого розуміння змісту (зокрема, Міністерство фінансів України, Казначейство України, Міністр фінансів України)/;
- розширити перелік інформації про бюджет, що підлягає оприлюдненню (з метою підвищення відкритості, прозорості та публічності бюджетного процесу /зміни до ст.28 Кодексу/) шляхом розміщення на офіційному сайті:
Казначейства - не лише квартальної та річної, а й місячної звітності про виконання державного бюджету;
Мінфіну та головних розпорядників коштів державного бюджету - інформаційно-аналітичних бюджетних матеріалів;
- унормувати у Кодексі зарахування до державного бюджету:
збору при здійсненні операцій з купівлі іноземної валюти в безготівковій та/або готівковій формі /у зв’язку з відновленням справляння такого збору з 01.04.2014 р. згідно із Законом від 27.03.2014 № 1166/;
до спеціального фонду надходжень до Фонду соціального захисту інвалідів до спеціального фонду /щорічно врегульовується законом про державний бюджет/ та з 01.01.2015 р. 80% надходжень до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях /з метою приведення національного законодавства до вимог Конвенції про Міжнародну організацію цивільної авіації/;
- скасувати норму щодо можливості надання державних гарантій за кредитами (позиками) головних розпорядників бюджетних коштів, залучених ними для здійснення капітальних видатків понад обсяги встановлених бюджетних призначень /для узгодження з ч.1 ст.17 Кодексу щодо надання держгарантій суб’єктам господарювання, до яких не належать головні розпорядники бюджетних коштів/;
- привести положення Закону про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні у відповідність з розділом V Кодексу;
- узгодити положення Регламенту Верховної Ради (зміни до глави 27) з Кодексом щодо зміни найменувань державних органів і посадових осіб у бюджетному процесі, а також уточнити окремі терміни розгляду Основних напрямів бюджетної політики з метою чіткішого їх тлумачення.
Президент України 24 вересня 2014 року повернув зазначений Закон із своїми пропозиціями для повторного розгляду Верховною Радою України. Зокрема, Президентом України пропонується:
- відновити норми щодо врахування щорічного послання Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України при складанні прогнозу Державного бюджету України на наступні за плановим два бюджетні періоди та під час розроблення проекту Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період (зміни до підпунктів 4 та 12 пункту 1 розділу І Закону);
- утриматися від доповнення нормою щодо погодження з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету затвердженого Кабінетом Міністрів України розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та відповідними програмами і заходами (зміни до абзаців третього та четвертого підпункту 6 пункту 1 розділу І Закону).
Керуючись частиною третьою статті 133 Регламенту Верховної Ради, проаналізувавши пропозиції Президента України та висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України на такі пропозиції, Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді врахувати ці пропозиції і прийняти Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» в цілому.