Щодо розгляду проекту Закону України «Про внесення зміни до статті 29 Бюджетного кодексу України щодо податку за декларування доходів, майна, майнових прав суб’єктами подання нульової декларації» (реєстр. № 3663), поданого народними депутатами України Луценком Ю.В. та Кіршем О.В.

 

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 16 березня 2016 року розглянув проект Закону України «Про внесення зміни до статті 29 Бюджетного кодексу України щодо податку за декларування доходів, майна, майнових прав суб’єктами подання нульової декларації» (реєстр. № 3663 від 17.12.2015), поданий народними депутатами України Луценком Ю.В. та Кіршем О.В.

 Законопроектом пропонується частину другу статті 29 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) доповнити новим пунктом 2-1, згідно з яким до доходів загального фонду державного бюджету передбачається включити податок за декларування доходів, майна, майнових прав суб’єктом подання нульової декларації.

Насамперед, належить відмітити, що у чинному податковому законодавстві не передбачено такого платежу і законопроект є похідним від інших законопроектів тих же розробників «Про нульову декларацію» (реєстр. №3661 від 17.12.2015) та «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо нульової декларації» (реєстр. № 3662 від 17.12.2015).

Законопроектом за реєстр. № 3661 запроваджується режим подання нульової декларації фізичними особами – резидентами. Такий режим передбачає звільнення від юридичної відповідальності фізичних осіб за порушення податкового, валютного законодавства, законодавства про єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, збори на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій за будь-який період до дня набрання чинності відповідним законом.

Реалізація зазначеного режиму передбачається шляхом добровільного подання фізичними особами нульової декларації про належні їм доходи, інше майно, майнові права, які одержані (оформлені) з порушенням законодавства, до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, за місцем проживання фізичної особи (за межами України через закордонні дипломатичні установи України у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України), протягом 12 місяців з дня набрання чинності відповідним законом, а також сплати податку за декларування доходів, майна, майнових прав суб’єктом подання податкової декларації.

Крім того, згідно із законопроектом за реєстр. №3661 суб’єкту подання нульової декларації держава гарантує, що проти нього не порушуватиметься кримінальна справа, не розпочинатиметься провадження у справі про адміністративне правопорушення за порушення вказаного законодавства. Також держава гарантує звільнення декларантів від обов’язку щодо надання інформації про джерела походження задекларованих об’єктів оподаткування і нерозголошення відомостей про суб'єкта подання нульової декларації та іншої інформації, що міститься в нульовій декларації, без письмової згоди такого суб'єкта.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) у своєму експертному висновку до законопроекту за реєстр. № 3661 погоджується з необхідністю залучення додаткових коштів в економіку України, однак висловлює ряд зауважень до законопроекту (зокрема, в умовах, коли у громадян досить низька довіра до державної влади і судів, починати вирішувати проблему легалізації тіньових доходів не на часі; у законопроекті відсутній механізм відмежування майна, майнових прав, отриманих внаслідок інших правопорушень; запропоновані проектом положення можуть призвести до повної безкарності осіб, які отримали певні кошти, майно чи валютні цінності незаконним шляхом).

Крім того, Міністерство фінансів України зазначає, що законопроект за реєстр. № 3661 не підтримується у запропонованій редакції, як такий, що потребує доопрацювання (зокрема, запропоноване декларування готівкових коштів потребує особливого механізму декларування, оскільки особа може задекларувати певну суму готівкових коштів і одразу передати її пов’язаній особі для повторного декларування, що створить штучну легалізацію коштів, які очікується отримати у наступних періодах без сплати податків та зборів).

Законопроектом за реєстр. № 3662 передбачається:

тимчасово встановити податок за декларування доходів, майна, майнових прав суб’єктом подання нульової декларації (протягом 2 років з дня набрання чинності Законом України «Про нульову декларацію»);

визначити платниками податку суб’єктів подання нульової декларації, які задекларували доходи, інше майно, майнові права;

встановити ставки податку /від 1 до 5% залежно від вартості об’єкта, задекларованого у нульовій декларації/;

звільнити доходи, інше майно, майнові права, зазначені у нульовій декларації платника податку, з яких сплачено податок, від оподаткування іншими податками, зборами протягом двох років.

На думку ГНЕУ, законопроект за реєстр. № 3662 не містить цілісного механізму справляння вказаного податку та не визначає повною мірою всі його елементи (зокрема, неясно, яка періодичність сплати нового податку; не надано виключний перелік податків та зборів, які не сплачуватимуть платники податків, які надали нульову декларацію).

Згідно з експертним висновком Міністерства фінансів України законопроект за реєстр. № 3662 не підтримується. Зокрема, Мінфін вважає, що реалізація режиму звільнення від оподаткування задекларованих об’єктів іншими податками, зборами, а також від нарахування і сплати з об’єкту оподаткування штрафних (фінансових) санкцій, застосування інших заходів, передбачених Податковим кодексом України, протягом двох років з дня набрання чинності Законом України «Про нульову декларацію», може призвести до втрат податку на доходи фізичних осіб внаслідок відчуження об’єктів, задекларованих в нульовій декларації, дискримінації по відношенню до сумлінних платників цього податку.

Таким чином, з метою забезпечення узгодженості правових норм законопроект за реєстр. № 3663 належить розглядати лише після прийняття в цілому як законів законопроектів за реєстр. № 3661 та № 3662, оскільки у разі неприйняття останніх внесення відповідних змін до Кодексу втратить будь-який сенс, на що також звертають увагу ГНЕУ і Мінфін.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. № 3663, реалізація його положень надасть можливість наповнити додатковими доходами державний бюджет, залучити тіньові кошти у реальну економіку держави і поліпшити інвестиційний клімат в Україні.

Однак, до законопроекту не надано фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.

Загалом ГНЕУ у своєму експертному висновку до законопроекту за реєстр. № 3663 вважає, що для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту слід отримати експертний висновок Уряду, оскільки згідно з пунктом 3 статті 116 Конституції України проведення фінансової політики забезпечує Кабінет Міністрів України.

Міністерство фінансів України у своєму висновку до законопроекту зазначає, що законопроект передбачає механізм, який дасть змогу збільшити бюджетні надходження, але його доцільно розглядати у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 3662.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів і він відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.

Враховуючи наведене, за підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення зміни до статті 29 Бюджетного кодексу України щодо податку за декларування доходів, майна, майнових прав суб’єктами подання нульової декларації» (реєстр. № 3663 від 17.12.2015), поданий народними депутатами України Луценком Ю.В. та Кіршем О.В., за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон після прийняття в цілому проектів законів України «Про нульову декларацію» (реєстр. № 3661) і «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо нульової декларації» (реєстр. № 3662) з внесенням необхідних техніко-юридичних правок у разі уточнення у прийнятих законопроектах за реєстр. № 3661 і № 3662 найменування відповідного податку.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29