Зміни до Бюджетного кодексу України
У Комітеті з питань бюджету на засіданні 2 вересня 2015 року розглянуто проект Закону України про внесення зміни до пункту 11 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, поданий народними депутатами України Кривенком В.М., Богомолець О.В., Сисоєнко І.В. та Савченком О.Ю. (реєстр. №2379а від 16.07.2015 р.).
Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, його підготовлено з метою включення закладів охорони здоров’я Національної академії наук України (далі – НАН України) до переліку закладів, які не підлягають передачі до сфери управління центрального органу виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я з метою створення умов для забезпечення НАН України проведення біомедичних досліджень, здійснення комплексних міждисциплінарних досліджень безпечності та ефективності інноваційних наукових розробок установ в галузі медицини на базі клінічного закладу НАН України та надання медичних послуг.
Так, законопроектом пропонується абзац другий пункту 11 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України після слів «Державного управління справами» доповнити словами «Національної академії наук України».
Довідково: згідно із Законами України від 02.03.2015 № 212-VIII та від 07.04.2015 № 288-VIII внесено зміни до пункту 11 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу, якими встановлено не передавати до сфери управління центрального органу виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я (тобто, Міністерства охорони здоров’я України) установ та закладів Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, закладів (установ) охорони здоров’я Державного управління справами та клінік науково-дослідних інститутів Національної академії медичних наук України.
Законом України «Про Державний бюджет на 2015 рік» Національній академії наук України за бюджетною програмою 6541100 «Медичне обслуговування працівників Національної академії наук України» затверджено видатки в обсязі 37,5 млн.гривень.
Відповідно до пояснювальної записки до законопроекту його реалізація не призведе до зміни бюджетних показників та збільшення витрат коштів Державного бюджету України.
Разом з тим, Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що відповідно до його мети, крім медичного обслуговування працівників НАН України передбачається ще проведення біометричних досліджень, здійснення комплексних міждисциплінарних досліджень безпечності та ефективності інноваційних наукових розробок установ в галузі медицини на базі клінічного закладу НАН України, що в свою чергу може потребувати додаткових коштів з державного бюджету. Проте авторами законопроекту не зазначені джерела покриття додаткових видатків (скорочення інших бюджетних програм або напрямів у межах діючої програми НАН України, тощо) та обґрунтування щодо доцільності проведення вказаних заходів.
Також зауважується, що Порядок створення, реорганізації та ліквідації державних наукових установ визначений постановою Кабінету Міністрі України від 14.04.1997 № 321 «Питання створення, реорганізації та ліквідації державних наукових установ».
Відповідно до Положення про Міністерство охорони здоров'я України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 467/2011 Міністерство охорони здоров'я України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я.
Таким чином, Міністерство охорони здоров'я разом з Національною академією медичних наук України має розглянути питання доцільності проведення у Лікарні для вчених НАН України медико - біологічних досліджень та впровадження їх у медичну практику.
Загалом Міністерство фінансів України зауважує, що законопроект потребує доопрацювання разом з поданням розрахунків та обґрунтувань.
Водночас, слід відмітити, що Національна академія наук України звернулася до Комітету з питань бюджету з обґрунтуваннями щодо підтримки запропонованої законодавчої ініціативи. Зокрема, зазначається, що з метою забезпечення умов для подальшого створення, розвитку, апробації та впровадження новітніх медичних технологій Президія НАН України відповідно до Закону України «Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу» прийняла рішення про створення на базі Лікарні для вчених НАН України Наукового центру інноваційних медичних технологій НАН України, а здійснення діяльності такого Центру не потребуватиме додаткового фінансового забезпечення з Державного бюджету України. Крім того, повідомлено, що Міністерство охорони здоров’я України також підтримує позицію щодо доцільності внесення запропонованих змін до Бюджетного кодексу України та не здійснювати передачу Лікарні для вчених НАН України до сфери управління Міністерства.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, в цілому погоджуючись з аргументами, наведеними авторами законопроекту, зазначає, що за змістом відповідних положень статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України відповідні питання реалізації бюджетної політики віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, відтак для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту слід отримати висновок Уряду.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
Варто зауважити, що для усунення правових колізій необхідно також внести ідентичні зміни до абзацу другого пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 28.12.2014 р. №79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин», в якому також регламентовано вимоги щодо передачі установ та закладів охорони здоров’я до сфери управління Міністерства охорони здоров'я України.
За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення зміни до пункту 11 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, поданий народними депутатами України Кривенком В.М., Богомолець О.В., Сисоєнко І.В. та Савченком О.Ю. (реєстр. №2379а від 16.07.2015 р.), за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету до цього законопроекту.