Щодо розгляду законопроекту про особливості здійснення правочинів з державним боргом, гарантованим державою боргом та місцевим боргом (реєстр. № 3677)
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 17 лютого 2016 року розглянув проект Закону України «Про особливості здійснення правочинів з державним боргом, гарантованим державою боргом та місцевим боргом» (реєстр. № 3677 від 18.12.2015 р.), внесений Кабінетом Міністрів України.
Законопроектом пропонується у Законі України від 19.05.2015 р. № 436-VIII «Про особливості здійснення правочинів з державним боргом, гарантованим державою боргом та місцевим боргом» (далі – Закон № 436-VIII) виключити кінцеву дату його чинності /1 липня 2016 року/, тобто не обмежувати строки дії такого Закону.
Згідно з пояснювальною запискою законопроект спрямований на:
забезпечення фінансової стабільності, боргової стійкості країни та попередження негативного впливу потенційних випадків невиконання зобов’язань за зовнішнім державним боргом та гарантованим державою боргом;
досягнення реалізації попередніх умов та виконання зобов’язань, взятих на себе Україною відповідно до програми МВФ;
продовження терміну дії правових підстав для пошуку подальших шляхів реструктуризації зовнішніх боргових зобов’язань та вчинення правочинів щодо зміни умов запозичень.
Слід звернути увагу, що під час розгляду відповідного законопроекту «Про особливості здійснення правочинів з державним боргом, гарантованим державою боргом та місцевим боргом» (реєстр. № 2898 від 19.05.2015 р.) саме за пропозицією Комітету з питань бюджету (згідно з рішенням від 19.05.2015 р., протокол № 20) було запропоновано обмежити термін дії відповідного закону 1 липням 2016 року.
Загалом Законом № 436-VIII надано повноваження Кабінету Міністрів України (Київській міській раді) приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення платежів за всіма або деякими державними зовнішніми запозиченнями, гарантованими державою зовнішніми позиками (місцевими зовнішніми запозиченнями Київської міської ради), зазначеними в додатку до цього Закону, на строк до вчинення відповідних правочинів та зміни умов відповідних запозичень щодо всіх кредиторів, а також про введення тимчасового мораторію на задоволення вимог кредиторів за такими зобов’язаннями суб’єктів зовнішніх запозичень, щодо яких Кабінетом Міністрів України (Київською міською радою) було прийняте відповідне рішення.
Відповідно до норм Закону № 436-VIII, Бюджетного кодексу України та пункту 14 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» протягом другого півріччя 2015 року ухвалено окремі рішення Уряду щодо правочинів з державним та гарантованим державою боргу, зокрема:
Розпорядженням КМУ від 27.08.2015 р. № 859-р «Деякі питання вчинення у 2015 році правочинів з державним боргом за державними зовнішніми запозиченнями та гарантованим державою боргом» схвалено попередні умови вчинення у 2015 році відповідних правочинів;
Розпорядженням КМУ від 22.09.2015 р. № 978-р «Про початок процедури реструктуризації державного та гарантованого державою боргу і його часткового списання» підтримано пропозицію Мінфіну щодо здійснення до 01.12.2015 р. відповідних правочинів та з 23.09.2015 р. запроваджено тимчасове зупинення здійснення платежів з погашення та обслуговування державного боргу і гарантованого державою боргу за борговими зобов’язаннями згідно з визначеним переліком;
Постановою КМУ від 11.11.2015 р. № 912 «Про здійснення у 2015 році правочинів з державним та гарантованим державою боргом з метою його реструктуризації і часткового списання» уповноважено Мінфін здійснити відповідні правочини, затверджено перелік зовнішніх боргових зобов’язань, щодо яких вчинятимуться правочини стосовно зміни умов запозичень, а також умови випуску і розміщення ОЗДП 2015 року та державних деривативів;
Постановою КМУ від 18.12.2015 р. № 1040 «Деякі питання вчинення у 2015 році правочину щодо переведення місцевого боргу Київської міської ради за місцевими зовнішніми запозиченнями, здійсненими у 2005 та 2011 роках, до державного боргу» доручено Мінфіну перевести відповідний місцевий борг Київміськради в обсязі близько 351 млн дол США до державного боргу шляхом додаткового випуску і розміщення ОЗДП 2015 року та державних деривативів;
Розпорядженням КМУ від 18.12.2015 р. № 1312-р «Про запровадження тимчасового зупинення здійснення платежів з погашення та обслуговування державного боргу і гарантованого державою боргу» запроваджено тимчасове зупинення здійснення платежів за визначеними цим Розпорядженням борговими зобов’язаннями (зокрема, ОЗДП, випущені у 2013 р., - з 20.12.2015, кредити Укравтодору, залучені під державні гарантії у 2006, 2009 і 2011 роках, - відповідно з 30.03.2016, 15.04.2016 і 26.01.2016, кредит ДП «Конструкторське бюро “Південне” імені М.К. Янгеля», залучений під державну гарантію у 2011 р., - з 19.05.2016).
Щодо вчинення вказаних правочинів з боргом у 2015 р. у пояснювальній записці до законопроекту вказано, зокрема, таке:
завершення пропозиції обміну зовнішніх боргових зобов’язань включало реструктуризацію зовнішнього державного боргу на суму близько 15 млрд дол США, досягнення зменшення боргу України на 20% (близько 3 млрд дол США) та дозволило Україні уникнути сплати попередньо запланованих 8,5 млрд дол США основної суми боргових зобов’язань, що підлягали виплаті за відповідними облігаціями до кінця 2018 р.;
держателі 13 випусків облігацій, які схвалили відповідні рішення зборів держателів кваліфікованої більшості і вчасно подали відповідні розпорядження щодо участі до завершення обумовленого кінцевого строку, 12.11.2015 р. отримали нові облігації. Відповідно до умов обміну дохідність нових облігацій становить 7,75% річних, строки їх погашення - з 2019 р. до 2027 р, а також здійснено випуск державних деривативів обсягом приблизно 2,9 млрд дол США;
лише один випуск облігацій не брав участі в пропозиції обміну (облігації зі строком погашення у грудні 2015 р.). Умови обміну цінних паперів, випущених у рамках реструктуризації боргу, включають договірне положення, за яким Україна не може здійснювати виплати за такими облігаціями або пропонувати їх держателям більш вигідні умови, ніж ті, які були запропоновані іншим держателям облігацій, які взяли участь у обміні, що завершився. Для пошуку подальших шляхів реструктуризації таких облігацій та зовнішніх запозичень суб’єктів господарювання державного сектору економіки, що забезпечені державними гарантіями, відповідно до статті 1 Закону № 436-VIII здійснюється тимчасове зупинення платежів за такими борговими зобов’язаннями, яке може бути скасовано у будь-який час у випадку імплементації домовленостей з відповідними держателями єврооблігацій та кредиторами.
Необхідно також зазначити, що Постановою Верховної Ради України від 17.09.2015 р. № 703-VIII «Про забезпечення фінансової стабілізації в Україні в рамках виконання програми Міжнародного валютного фонду "Механізм розширеного фінансування"» дозволено тимчасове перевищення загального обсягу державного боргу та гарантованого державою боргу, установленого частиною другою статті 18 Бюджетного кодексу України, та доручено Уряду у тримісячний строк за результатами вчинення відповідних правочинів, але не пізніше 1 березня 2016 року, подати Верховній Раді план заходів з приведення загального обсягу державного боргу та гарантованого державою боргу до вимог, установлених цим Кодексом, а також інформацію про результати вчинення у 2015 році правочинів з державним боргом за державними зовнішніми запозиченнями та гарантованим державою боргом, включаючи детальні розрахунки і пояснення щодо впливу на показники бюджету в довгостроковій перспективі та порівняльний аналіз обсягів відповідних витрат за борговими і гарантійними зобов'язаннями на поточний і наступні бюджетні періоди до повного погашення таких зобов'язань, включаючи обсяг видатків на обслуговування державного боргу та виплати за державними деривативами (в умовах без вчинення правочинів та з урахуванням вчинення правочинів).
Згідно з частиною другою статті 18 Бюджетного кодексу України загальний обсяг державного боргу та гарантованого державою боргу на кінець бюджетного періоду не може перевищувати 60% річного номінального обсягу ВВП.
Довідково: станом на 31.12.2014 р. загальний обсяг державного та гарантованого державою боргу становив 1100,8 млрд грн або 70,3% ВВП, станом на 31.12.2015 р. – 1571,8 млрд грн, а граничний обсяг такого показника на 31.12.2016 р. визначено в обсязі 1946,3 млрд грн або 86% ВВП.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту (лист від 22.12.2015 р. № 16/3-1851/3677(319402)) звертає увагу на доцільність надання до нього:
інформації щодо можливих (намічених Урядом) шляхів реструктуризації відповідних зовнішніх боргових зобов’язань, зокрема, в частині випуску облігацій, який «не брав участі в пропозиції обміну, а саме облігації зі строком погашення у грудні 2015 року», що відповідало б вимогам ст. 91 Регламенту Верховної Ради України та ст. 27 Бюджетного кодексу України щодо надання до проекту належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки);
обґрунтування доцільності зміни статусу Закону з тимчасового на постійний (а не пролонгації його терміну дії), виходячи, зокрема, з вузько орієнтованого завдання, яке передбачається вирішити шляхом прийняття внесеного законопроекту, враховуючи, серед іншого, й такий аспект, як імідж держави на ринку зовнішніх запозичень у перспективі.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання та протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення зміни до статті 4 Закону України «Про особливості здійснення правочинів з державним боргом, гарантованим державою боргом та місцевим боргом» (реєстр. № 3677 від 18.12.2015 р.), внесений Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон.