Щодо розгляду законопроекту про внесення зміни до Бюджетного кодексу України (щодо регульованих ринків та деривативів) (реєстр. № 3500)
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 16 березня 2016 року розглянув проект Закону України «Про внесення зміни до Бюджетного кодексу України (щодо регульованих ринків та деривативів)» (реєстр. № 3500 від 20.11.2015 р.), внесений народними депутатами України Демчаком Р.Є., Довбенком М.В., Різаненком П.О. та іншими.
Законопроектом пропонується з 1 січня 2017 року в абзаці першому частини дев’ятої статті 16 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) змінити назву Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» на «Про ринки капіталу та інші регульовані ринки».
Зазначеною нормою Кодексу установлено, що умови випуску та обігу державних цінних паперів і цінних паперів, емітованих Автономною Республікою Крим, відповідною міською радою, визначаються з урахуванням Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок». Зокрема, цим Законом визначені загальні засади щодо емісії, розміщення та обігу державних облігацій України (стаття 10), облігацій місцевих позик (стаття 9), казначейських зобов’язань України (стаття 11) та державних деривативів (стаття 15-1).
Насамперед, слід зазначити, що законопроект є похідним від поданого тими ж авторами іншого законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо регульованих ринків та деривативів)» (реєстр. № 3498 від 20.11.2015), яким передбачено з 01.01.2017 р. внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, Митного кодексу України, законів України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», «Про цінні папери та фондовий ринок», «Про акціонерні товариства», «Про інститути спільного інвестування», «Про депозитарну систему України», «Про Національний банк України», «Про банки і банківську діяльність», «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» та ряду інших законодавчих актів.
Згідно з пояснювальною запискою до базового законопроекту за реєстр. № 3498 метою його розробки є створення передумов для підвищення ефективності і функціональності ринків капіталу та інших регульованих ринків в Україні, в першу чергу шляхом комплексного врегулювання питань функціонування ринків похідних цінних паперів та деривативів і законодавчого регулювання інфраструктури регульованих ринків, що є вкрай важливим та відповідальним завданням на сучасному етапі розвитку української економіки, зважаючи на важливість її інтегрування у європейську та світову економічну спільноту.
При цьому, базовим законопроектом за реєстр. № 3498 пропонуються комплексні зміни до Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок", пов’язані серед іншого з уточненням та розширенням термінології, унормуванням укладання і виконання деривативів, удосконаленням функціонування ринків капіталу та інших регульованих ринків, а також зміною назви цього Закону на «Про ринки капіталу та інші регульовані ринки». Слід відмітити, що зазначеним законопроектом не передбачено змін до вищенаведених норм цього Закону щодо державних цінних паперів і цінних паперів, емітованих Автономною Республікою Крим, відповідною міською радою. Відтак, немає підстав для внесення інших змін до Кодексу, крім передбаченої законопроектом за реєстр. № 3500 зміни назви вказаного Закону у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 3498.
Варто відмітити, що Комітет з питань фінансової і банківської діяльності (який є відповідальним за розгляд законопроекту базового законопроекту) на своєму засіданні 10.12.2015 р. розглянув законопроект за реєстр. № 3498 і рекомендував Верховній Раді України прийняти його за основу з подальшим доопрацюванням до другого читання, про що повідомлено Комітет з питань бюджету з проханням розглянути законопроект за реєстр. № 3500 на найближчому засіданні Комітету згідно із зверненням заступника Голови Комітету Р.Є. Демчака.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку /лист від 11.12.2015 р. № 16/3-1805/3500(309274)/ також звертає увагу, що законопроект системно пов’язаний із законопроектом за реєстр. № 3498 і є похідним від нього, та рішення щодо нього має прийматися за результатами розгляду законопроекту за реєстр. № 3498, адже в разі неприйняття останнього розгляд поданого законопроекту втрачає сенс.
Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку /лист від 08.12.2015 р. № 31-14030-02-2/37496/ зазначає, що реалізація положень законопроекту не потребує додаткових видатків з державного бюджету, та пропонує підтримати законопроект, який має розглядатися одночасно із законопроектом за реєстр. № 3498.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку у своїй довідці /лист від 04.12.2015 р. № 08103/27840/НК/ зазначає, що підтримує законопроект.
Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку /лист від 25.12.2015 р. № 04-19/17-7198/ зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства (рішення Комітету від 23.12.2015 р., протокол № 54).
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.
За підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення зміни до Бюджетного кодексу України (щодо регульованих ринків та деривативів)» (реєстр. № 3500 від 20.11.2015 р.), внесений народними депутатами України Демчаком Р.Є., Довбенком М.В., Різаненком П.О. та іншими, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон після прийняття в цілому проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо регульованих ринків та деривативів)» (реєстр. № 3498) з внесенням необхідних техніко-юридичних правок у разі уточнення у прийнятому законопроекті за реєстр. № 3498 зміненої назви відповідного закону та/або набрання чинності таких змін.