Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 17 лютого 2016 року розглянув проекти законів України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо упорядкування системи надходження та використання коштів із рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату) (реєстр. № 3038 від 04.09.2015 р.), поданий народними депутатами України Бєльковою О.В., Горватом Р.І., Продан О.П. та іншими, і про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо справедливого розподілу рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату) (реєстр. № 3038-1 від 09.09.2015 р.), поданий народними депутатами України Кулінічем О.І., Біловолом О.М.

Щодо законопроекту за реєстр. № 3038

Законопроектом пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) щодо перерозподілу частини рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату між державним бюджетом та місцевими бюджетами, а саме:

зменшення частки цієї рентної плати з 100% до 95% у складі доходів загального фонду державного бюджету /зміни до пункту 5 частини другої статті 29 Кодексу та доповнення цієї частини статті новим пунктом 5-1/;

включення 1,5% рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату до складу доходів загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад /доповнення частини першої статті 64 Кодексу новим пунктом 4-1/;

включення 1,5% рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату до складу доходів загального фонду бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів /доповнення частини першої статті 66 Кодексу новим пунктом 4-1/;

включення 2% рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату до складу доходів загального фонду бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів (із зарахуванням до бюджетів місцевого самоврядування за місцезнаходженням (місцем розташування) відповідних ділянок надр) /доповнення частини першої статті 69 Кодексу новим пунктом 3-1/.

У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що він спрямований на розвиток адміністративно-територіальних одиниць, на території яких проводиться видобуток вуглеводнів, та налагодження плідного співробітництва між підприємствами нафтогазовидобувного комплексу та органами державної виконавчої влади і місцевого самоврядування.

Однак, авторами законопроекту поряд з перерозподілом доходів не запропоновано відповідний перерозподіл видаткових повноважень між зазначеними бюджетами для забезпечення їх збалансованості.

Отже, законодавча ініціатива не відповідає одному з основних принципів бюджетної системи України, визначених статтею 7 Кодексу, - принципу збалансованості, відповідно до якого повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень бюджету на відповідний бюджетний період.

За експертною оцінкою Міністерства фінансів України реалізація законопроекту призведе до зменшення загального фонду державного бюджету у 2016 році на 2,5 млрд.грн. з відповідним збільшенням загального фонду місцевих бюджетів.

Довідково: згідно із звітністю Казначейства України за 2015 рік до загального фонду державного бюджету надійшло рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу, газового конденсату (коди 13030700, 13030800, 13030900) у сумі 34,1 млрд.грн., що становить 87,8% річного плану (38,9 млрд. грн.) або в 2 рази більше їх факту за 2014 рік (16,9 млрд.грн.). На 2016 рік плановані надходження до державного бюджету таких платежів разом становлять 49,4 млрд.грн., що на 44,6% більше факту за 2015 рік.

Однак, до законопроекту не надано фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету, на що також звертає увагу Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. Це не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.

Крім того, передбачена законопроектом дата набрання чинності відповідним законом (з дня його опублікування) суперечить частині третій статті 27 Кодексу щодо терміну введення в дію законів, які мають вплив на показники бюджету. На зазначене також звертають увагу у своїх висновках Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України і Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

Належить звернути увагу, що Законом України від 28.12.2014 р. № 79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» з 2015 року, зокрема, суттєво розширені фінансові можливості місцевого самоврядування за рахунок передачі з державного бюджету місцевим бюджетам ряду доходних джерел та упорядковано видаткові повноваження між різними місцевими бюджетами. При цьому, Міністерство фінансів України звертає увагу, що з 2015 р. запроваджено акцизний податок з реалізації через роздрібну торгівлю підакцизних товарів, розширено базу оподаткування податку на нерухоме майно і єдиного податку та зазначені надходження відповідно до Кодексу зараховуються до бюджетів місцевого самоврядування.

Поряд з тим, слід відмітити, що справляння рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення здійснюється на всій території України нерівномірно. Відповідно до висновку Мінфіну видобуток природного газу зосереджено у Полтавській та Харківській областях (84% загальної кількості видобутку по Україні), видобуток нафти – переважно в Івано-Франківській та Сумській областях (63% загальної кількості видобутку по Україні), а в деяких областях взагалі відсутні такі корисні копалини. Відтак, запропоноване законопроектом зарахування її частини до доходів місцевих бюджетів на території яких знаходяться (розташовані) відповідні ділянки надр призведе до нерівномірного розподілу бюджетних ресурсів між регіонами України і до поглиблення нерівних фінансових можливостей територій. Зазначене не відповідає статті 95 Конституції України (згідно з якою бюджетна система України будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами) та принципу справедливості і неупередженості бюджетної системи, визначеному статтею 7 Кодексу, про що також зауважує Мінфін.

Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи у своєму рішенні від 07.10.2015 № 23/18 щодо законопроекту рекомендує законопроект внести на розгляд Верховної Ради України для прийняття за основу.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму рішенні від 27.10.2015 (протокол № 40) щодо законопроекту зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів і він відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки у своєму рішенні від 07.10.2015 (протокол № 20) щодо законопроекту рекомендує внести законопроект на розгляд Верховної Ради України для прийняття за основу та в цілому як закон.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту зазначає, що для прийняття виваженого рішення щодо законопроекту було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду, оскільки за змістом відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу розробку і забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України державного бюджету віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, а відповідно до вимог ч. 1 статті 111 Кодексу Мінфін здійснює контроль за дотриманням бюджетного законодавства на кожній стадії бюджетного процесу як щодо державного бюджету, так і місцевих бюджетів.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що не підтримує законопроект.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.

Щодо законопроекту за реєстр. № 3038-1

Законопроектом пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України щодо перерозподілу частини рентної плати за користування надрами загальнодержавного значення, в тому числі для видобування нафти, природного газу та газового конденсату (крім тієї, що видобуті з надр континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони) між державним бюджетом та місцевими бюджетами, а саме:

збільшення частки цієї рентної плати з 75% до 90% у складі доходів загального фонду державного бюджету з розширенням бази розподілу цієї рентної плати за рахунок рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату (крім тієї, що видобуті з надр континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони) /зміни до пункту 5 частини другої статті 29 Кодексу/;

включення 5% рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату до складу доходів загального фонду районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, за місцем видобутку (місцезнаходженням) відповідних природних ресурсів /доповнення частини першої статті 64 Кодексу новим пунктом 4-1/;

включення 4% рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату до складу доходів загального фонду обласних бюджетів за місцем видобутку (місцезнаходженням) відповідних природних ресурсів /доповнення частини першої статті 66 Кодексу новим пунктом 4-1/;

включення 1% рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату до складу доходів загального фонду бюджетів місцевого самоврядування за місцем видобутку (місцезнаходженням) відповідних природних ресурсів /доповнення частини першої статті 69 Кодексу новим пунктом 3-1/.

Насамперед, слід зауважити, що законопроект містить внутрішню суперечність і неузгодженість: змінами до пункту 5 частини другої статті 29 Кодексу збільшено частку відповідної рентної плати з 75% до 90% у складі доходів загального фонду державного бюджету, однак не передбачено відповідне зменшення частки такого платежу з 25% до 10% у складі доходів загального фонду місцевих бюджетів (не запропоновані відповідні зміни до пункту 4 частини першої статті 64 та пункту 4 частини першої статті 66 Кодексу).

Крім того, щодо альтернативного законопроекту необхідно зазначити зауваження аналогічні до вищевикладених зауважень щодо законопроекту за реєстр. № 3038, зокрема:

законодавча ініціатива не відповідає одному з основних принципів бюджетної системи України - принципу збалансованості;

до законопроекту не надано фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету, що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України;

передбачена законопроектом дата набрання чинності відповідним законом (з 1 січня 2016 року) суперечить частині третій статті 27 Кодексу щодо терміну введення в дію законів, які мають вплив на показники бюджету;

запропоноване законопроектом зарахування її частини до доходів місцевих бюджетів, на території яких знаходяться (розташовані) відповідні ділянки надр, призведе до нерівномірного розподілу бюджетних ресурсів між регіонами України і до поглиблення нерівних фінансових можливостей територій, що не відповідає статті 95 Конституції України та принципу справедливості і неупередженості бюджетної системи, визначеному статтею 7 Кодексу.

Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи у своєму рішенні від 07.10.2015 № 23/18 щодо законопроекту рекомендує законопроект відхилити.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму рішенні від 27.10.2015 (протокол № 40) щодо законопроекту зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів і він відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що не підтримує законопроект, зауважуючи про прогнозні втрати доходів загального фонду державного бюджету у сумі близько 5 млрд. грн. внаслідок реалізації такої законодавчої ініціативи.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) та висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до законопроекту не надійшли.

За підсумками розгляду альтернативних проектів законів України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо упорядкування системи надходження та використання коштів із рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату) (реєстр. № 3038 від 04.09.2015 р.), поданого народними депутатами України Бєльковою О.В., Горватом Р.І., Продан О.П. та іншими, і про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо справедливого розподілу рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату) (реєстр. № 3038-1 від 09.09.2015 р.), поданого народними депутатами України Кулінічем О.І. та Біловолом О.М., Комітет Верховної Ради України з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу законопроект за реєстр. № 3038, доручивши Комітету Верховної Ради України з питань бюджету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29