Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік»
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 12 листопада 2015 року розглянув проект закону про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (реєстр. № 3379 від 30.10.2015), поданий Кабінетом Міністрів України.
Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, метою законопроекту є захист прав та соціальних гарантій військовослужбовців Збройних Сил України. Зокрема, зауважено, що збільшення планової чисельності Збройних Сил України, які залучені в АТО, призвело до необхідності збільшення видатків для виплати винагороди за участь в АТО.
Так, законопроектом запропоновано зміни до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо наступного:
за бюджетною програмою 2101020 «Забезпечення діяльності Збройних Сил України та підготовка військ» збільшено обсяг видатків державного бюджету на 700 000 тис.гривень, у тому числі видатки споживання на 719 560,5 тис. гривень (з них оплата праці - на 797 200 тис.гривень), при цьому, зменшено обсяг видатків розвитку на 19 560,5 тис. грн;
за бюджетною програмою 2101150 «Розвиток озброєння та військової техніки» зменшено обсяг видатків розвитку на 500 000 тис. грн;
за бюджетною програмою 2101190 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України» зменшено обсяг видатків розвитку на 200 000 тис. гривень.
Однак, до законопроекту не подано фінансово-економічного обґрунтування (у тому числі відповідних розрахунків), як це визначено частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України, про що також зауважено у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до цього законопроекту.
Загалом слід зазначити, що законодавча пропозиція не передбачає залучення додаткових бюджетних коштів та не впливає на загальні показники видатків державного бюджету, оскільки пропонується здійснити в межах загального обсягу бюджетних призначень загального фонду державного бюджету перерозподіл видатків між бюджетними програмами Міністерства оборони України.
Отже, законодавча пропозиція є збалансованою за показниками видатків державного бюджету.
Слід зазначити, що Законом України від 28.12.2015 №80-VIII «Про Державний бюджет України на 2015 рік» Міністерству оборони було встановлено бюджетні призначення загалом у обсязі 40 231 041,3 тис.гривень (у тому числі видатки загального фонду - 39 411 488,4 тис.грн, спеціального фонду - 819 552,9 тис.грн). При цьому, впродовж 2015 року змінами до закону про державний бюджет видатки загального фонду державного бюджету за програмами Міністерства оборони було збільшено загалом на 5 596 284 тис.гривень (Законом України від 02.03.2015 №217-VIII – на 306 019,9 тис.грн; Законом України від 17.07.2015 №648-VIII – на 5 140 386,9 тис.грн; Законом України від 17.09.2015 №704-VIII – на 149 877,2 тис.грн).
Слід зауважити, що додаток до законопроекту містить певні редакційні неточності, так потребує уточнення виклад найменувань показників у заголовках граф таблиці, а саме, у графі 1 «Код програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету» (замість КПКВК), у графі 2 «Код функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету» (замість КФКВ).
Належить звернути увагу, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники щодо видатків державного бюджету. Таким чином, потребуватимуть уточнення показники видатків державного бюджету у додатку до законопроекту з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.
Згідно із узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених зауважень.
Міністерство фінансів України в експертному висновку до законопроекту зазначає, що не заперечує щодо розгляду зазначеного законопроекту та відмічає, що реалізація заходів, визначених законопроектом, здійснюватиметься в межах асигнувань, передбачених у державному бюджеті для Міністерства оборони на 2015 рік, шляхом їх перерозподілу та не потребує додаткових фінансових витрат.
Разом з тим, Міністерством фінансів висловлено зауваження до законопроекту щодо ризиковості скорочення в умовах проведення антитерористичної операції видатків на закупівлю (модернізацію) озброєння та військової техніки на 500 млн грн, що може мати наслідком зниження боєздатності Збройних Сил. Зауважено, що рішеннями Президента України та Ради національної безпеки і оборони України передбачено пріоритетне спрямування бюджетних коштів на закупівлю (модернізацію) озброєння та військової техніки (Укази Президента України від 03.11.2014 №842 та від 26.05.2015 №285).
Довідково: за даними звіту Казначейства за січень-вересень поточного року за бюджетною програмою 2101150 «Розвиток озброєння та військової техніки» фактично проведено видатки у сумі 2 945,2 млн грн, у т.ч. за загальним фондом 2 574,4 млн грн, що становить відповідно 50,7 % та 55,6 % від плану на 2015 рік (з урахуванням внесених змін).
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (реєстр. № 3379 від 30.10.2015), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон із урахуванням необхідності уточнення бюджетних показників у разі прийняття інших законопроектів щодо внесення змін до державного бюджету до розгляду зазначеного законопроекту.
Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України у разі прийняття законопроекту при оформленні відповідного закону належить внести до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, що пов’язані із зазначеним рішенням Комітету.