Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 14.04.2016 року (протокол № 54) розглянув проект Закону України «Про внесення змін до пункту 20 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України щодо фінансування закладів соціально-культурної сфери в селах, селищах, містах районного значення» за реєстр. № 4177 від 03.03.2016 р., внесений народним депутатом України Федоруком М.Т.

Згідно із чинною нормою пункту 20 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) у 2016 році з районного бюджету бюджетам сіл, селищ, міст районного значення (з бюджету міста обласного значення бюджетам адміністративно підпорядкованих йому міст, сіл і селищ) можуть надаватися міжбюджетні трансферти для здійснення видатків на утримання дошкільних навчальних закладів сільських, селищних та міських палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля, інших клубних закладів та бібліотек.

При цьому обсяги зазначених міжбюджетних трансфертів не можуть бути меншими обсягів  таких міжбюджетних трансфертів або видатків районного (міського) бюджету (якщо видатки для зазначених установ здійснювалися з районних (міських) бюджетів) на утримання зазначених установ, передбачених на 2015 рік.

Законопроектом пропонується установити, що у 2016 році обсяги міжбюджетних трансфертів з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування (з бюджету міста обласного значення бюджетам адміністративно підпорядкованих йому міст, сіл і селищ) на утримання вищезазначених установ не можуть бути меншими загального обсягу касових видатків за відповідними напрямами на утримання зазначених установ у 2015 році.

У Пояснювальній записці до законопроекту необхідність його прийняття обґрунтовується тим, що видатки на утримання вищезазначених закладів, що здійснювалися за рахунок коштів районних бюджетів у 2015 році, не покривали всіх необхідних потреб та дофінансовувалися з бюджетів сіл, селищ, міст. На таке також звертає увагу Асоціація міст України зазначаючи, що у 2016 році районні ради не забезпечили в повному обсязі фінансування відповідних закладів, що призводить до їх недофінансування і погіршення якості відповідних публічних послуг.

Щодо законопроекту належить зауважити таке.

Насамперед, слід відмітити, що чинна норма пункту 20 розділу VI Кодексу передбачає надання з районного (міського) бюджету такого міжбюджетного трансферту лише за зверненням сільської, селищної та міської (міста районного значення) ради (що у свою чергу не позбавляє зазначені ради можливості ініціювати участь в управлінні такими закладами), при цьому не обмежується максимальний розмір цього трансферту. Таким чином, порушене у законопроекті питання може бути вирішено в межах чинного законодавства.

Згідно із статтею 91 Кодексу з усіх місцевих бюджетів можуть здійснюватися видатки на програми місцевого значення стосовно дітей, молоді, жінок, сім’ї, культурно-мистецькі програми місцевого значення. Враховуючи зазначене,  органи місцевого самоврядування протягом 2015 року мали право спрямовувати зі своїх бюджетів на утримання відповідних установ та закладів соціально-культурної сфери додаткові кошти.

Таким чином, законодавча пропозиція призведе до розбалансування районних (міських) бюджетів, оскільки потребуватиме збільшення обсягів міжбюджетних трансфертів, затверджених у районних (міських) бюджетах для бюджетів місцевого самоврядування, та відповідно вишукання додаткових джерел доходів або скорочення вже затверджених видатків, про що також зауважує Міністерство фінансів України.

Крім того, процес затвердження районних бюджетів та бюджетів міст обласного значення на 2016 рік завершився, тому реалізація запропонованих змін вимагатиме внесення змін до вже затверджених на 2016 рік місцевих бюджетів. Головне науково-експертне управління (далі – ГНЕУ) у своєму висновку до законопроекту також звертає увагу на зазначене, зауважуючи, що для прийняття пропозицій законопроекту необхідно надання додаткової інформації щодо можливості виконання у 2016 році пропонованих у проекті нових вимог Кодексу.

Однак, до законопроекту не надано належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції змін щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджетів, що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Бюджетного кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.

Поряд з тим, термін набрання чинності законом, визначений у законопроекті, не відповідає частині третій статті 27 Кодексу щодо введення в дію законів, які мають вплив на показники бюджету.

У законопроекті передбачено використання в оновленій редакції пункту 20 розділу VI Кодексу поняття «касові видатки», яке не вживається у Кодексі, що також відмічено ГНЕУ.

Загалом ГНЕУ вважає за доцільне для прийняття виваженого рішення щодо пропозицій проекту отримати експертний висновок Уряду, оскільки згідно з пунктом 3 статті 116 Конституції України проведення фінансової політики забезпечує Кабінет Міністрів України.

Міністерство фінансів України вважає прийняття законопроекту недоцільним, оскільки його реалізація, серед іншого, призведе до розбалансування районних та міських бюджетів.

На час розгляду Комітетом з питань бюджету законопроекту за реєстр. №4177 висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

Поряд з тим зважаючи, що місцеві бюджети вже затверджені, а на даний час триває процес об’єднання територіальних громад, які з огляду на вимоги бюджетного законодавства будуть наділені додатковими бюджетними повноваженнями, вбачається за доцільне більш детально вивчити можливості бюджетів місцевого самоврядування та районних (міських) бюджетів щодо фінансового забезпечення відповідних бюджетних установ, що у свою чергу дозволить мінімізувати розбалансування місцевих бюджетів.

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до пункту 20 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України щодо фінансування закладів соціально-культурної сфери в селах, селищах, містах районного значення (реєстр. № 4177), внесений народним депутатом України Федоруком М.Т., за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29