Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо уточнення розпорядників бюджетних коштів (реєстр. № 5181 від 23.09.2016).

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на засіданні від 5 жовтня 2016 року (протокол №70) розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо уточнення розпорядників бюджетних коштів (реєстр. № 5181 від 23.09.2016), поданий Президентом України.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, його розроблено з метою узгодження положень законів України від 2 червня 2016 року «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» та «Про судоустрій і статус суддів» у частині забезпечення гарантій незалежності суддів і незалежних умов для здійснення правосуддя незалежним та справедливим судом шляхом зокрема, закріплення правового статусу Верховного Суду, Вищої ради правосуддя та Державної судової адміністрації України як суб’єктів бюджетних правовідносин.

Так, положеннями законопроекту за реєстр. № 5181 запропоновані зміни до Бюджетного кодексу України (далі - Кодекс), зокрема щодо наступного:

- закріплення статусу головного розпорядника коштів державного бюджету за Вищою радою правосуддя та Державною судовою адміністрацією України та вилучення із переліку головних розпорядників коштів бюджету вищих спеціалізованих судів /зміни до пункту 1 частини другої статті 22/;

- встановлення гарантій щодо неможливості зменшення бюджетних призначень на утримання судів та інших органів і установ системи правосуддя без погодження з Вищою радою правосуддя /зміни до частини третьої статті 23/;

- визначення у проекті Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період пріоритетних завдань фінансування судової влади та забезпечення її незалежності, а також подання Кабінету Міністрів України до 1 березня року, що передує плановому, Вищою радою правосуддя пропозицій щодо таких завдань /зміни до частин другої та четвертої статті 33/;

- погодження Вищою радою правосуддя проекту закону про державний бюджет, до його схвалення Урядом, по статтях, пов'язаних із забезпеченням функціонування судів і діяльності суддів, органів та установ системи правосуддя /зміни до частини другої статті 37/;

- доповнення переліку матеріалів, що додаються до проекту закону про Державний бюджет України, інформацією щодо врахування пропозицій Вищої ради правосуддя до проекту закону про Державний бюджет України по статтях, пов'язаних із забезпеченням функціонування судів і діяльності суддів, органів та установ системи правосуддя (з вмотивованим обґрунтуванням) /зміни до частини першої статті 38/.

Законопроектом передбачено, що відповідний закон має набирати чинності з дня, наступного за днем його опублікування, але не раніше 30 вересня 2016 року.

У державному бюджеті на 2016 рік та у поданому Урядом проекті державного бюджету на 2017 рік (законопроект за реєстр.№5000) у системі правосуддя головними розпорядниками бюджетних коштів визначено: Державну судову адміністрацію України, Верховний суд України (у проекті державного бюджету на 2017 рік - Верховний суд) та вищі спеціалізовані суди (Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищий господарський суд України, Вищий адміністративний суд України) та Вищу раду юстиції (у проекті державного бюджету на 2017 рік – Вищу раду правосуддя відповідно до Закону України від 02.06.2016 р. № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів»).

Слід відмітити, що законопроект за реєстр. № 5181 системно пов’язаний із законопроектом за реєстр. № 5180 «Про Вищу раду правосуддя», яким визначається статус, повноваження, засади організації та порядок діяльності Вищої ради правосуддя. Зазначеним законопроектом, серед іншого, встановлюються положення, зокрема, щодо визначення Вищої ради правосуддя юридичною особою, видатки на утримання якої визначаються окремим рядком у Державному бюджеті України (стаття 1 законопроекту), віднесення до повноважень Вищої ради правосуддя участі у визначенні видатків Державного бюджету України на утримання судів, органів та установ системи правосуддя; затвердження за поданням Державної судової адміністрації України нормативів кадрового, фінансового, матеріально-технічного та іншого забезпечення судів (стаття 3 законопроекту) тощо.

Враховуючи те, що основні засади функціонування і діяльності Вищої ради правосуддя регулюються саме законопроектом за реєстр. № 5180, законопроект за реєстр. № 5181 необхідно розглядати лише у разі прийняття в цілому законопроекту за реєстр. № 5180, оскільки в іншому випадку прийняття законопроекту за реєстр. № 5181 не матиме юридичних передумов для його реалізації.

Варто відмітити, що згідно із статтею 130 Конституції України держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя.

Одночасно необхідно зазначити, що особливий порядок фінансування судів і діяльності суддів є однією з конституційних гарантій їх незалежності, закріплених у статті 126 Конституції України і спрямованих на забезпечення належних умов для здійснення незалежного правосуддя.

З метою реалізації таких конституційних гарантій незалежності суддів, зокрема щодо їх фінансового забезпечення, частиною другою статті 146 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» встановлено, що забезпечення функціонування судової влади передбачає, зокрема, окреме визначення у Державному бюджеті України видатків на утримання судів не нижче рівня, що забезпечує можливість повного і незалежного здійснення правосуддя відповідно до закону, а також законодавче гарантування повного і своєчасного фінансування судів.

Частиною третьою статті 148 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначено функції головних розпорядників коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів. Так, Верховний Суд здійснює функції головного розпорядника бюджетних коштів щодо фінансового забезпечення його діяльності, а Державна судова адміністрація України - щодо фінансового забезпечення діяльності всіх інших судів, діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, Служби судової охорони та Державної судової адміністрації України. Фінансове забезпечення діяльності Вищої ради правосуддя здійснюється нею самостійно.

Поряд з цим, положеннями розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону передбачено утворення Верховного Суду у порядку та у складі, що визначені цим Законом, протягом шести місяців з дня набрання ним чинності встановлено, що Верховний Суд створюється на матеріально-технічній базі Верховного Суду України, Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищого господарського суду України, Вищого адміністративного суду України. При цьому, Верховний Суд України, Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищий господарський суд України, Вищий адміністративний суд України діють у межах їх повноважень, визначених процесуальним законом, до початку роботи Верховного Суду у складі, визначеному цим Законом, та до набрання чинності відповідним процесуальним законодавством, що регулює порядок розгляду справ Верховним Судом у складі, визначеному цим Законом. Також встановлено, що з дня початку роботи Верховного Суду у складі, визначеному цим Законом, Верховний Суд України, Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищий господарський суд України, Вищий адміністративний суд України припиняють свою діяльність та ліквідуються у встановленому законом порядку. Одночасно з цим передбачено, що день початку роботи Верховного Суду у складі, визначеному цим Законом, визначається рішенням його Пленуму, що публікується на веб-порталі судової влади та в газеті "Голос України".

З огляду на такі положення, у поданому Урядом проекті державного бюджету на 2017 рік (законопроект за реєстр.№5000) статус головних розпорядників бюджетних коштів збережено за вищими спеціалізованими судами (Вищим спеціалізованим судом України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищим господарським судом України, Вищим адміністративним судом України).

Слід зазначити, що у законопроекті за реєстр. №5181 застосовується термін «фінансування», що в свою чергу не узгоджується із термінологією, визначеною у пункті 51 частини першої статті 2 Кодексу. Так, Кодексом визначається термін «фінансування бюджету», під яким розуміється надходження та витрати бюджету, пов'язані із зміною обсягу боргу, обсягів депозитів і цінних паперів, кошти від приватизації державного майна (щодо державного бюджету), зміна залишків бюджетних коштів, які використовуються для покриття дефіциту бюджету або визначення профіциту бюджету. Відтак, застосування у законопроекті терміну «фінансування» у значенні встановлення відповідних видатків бюджету не узгоджується з вимогами Кодексу.

З огляду на необхідність дотримання єдиної бюджетної термінології, пропонується у пункті 4 розділу І законопроекту /щодо змін до статті 33 Кодексу/ слова «пріоритетних завдань фінансування судової влади та забезпечення її незалежності» замінити словами «пріоритетних завдань фінансового забезпечення судової влади та її незалежності».

Крім того, недоцільно у пункті 1 розділу ІІ законопроекту зазначати, що відповідний закон має набирати чинності з дня, наступного за днем його опублікування, але не раніше 30 вересня 2016 року, оскільки визначена дата вже минула.

 Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України в цілому підтримуючи пропозиції законопроекту, водночас вважає доцільним зауважити, що оскільки за змістом відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, то було б логічним для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту отримати відповідний експертний висновок Уряду.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку висловлює окремі зауваження до законопроекту.

На час розгляду законопроекту до Комітету з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

За наслідками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо уточнення розпорядників бюджетних коштів (реєстр. № 5181 від 23.09.2016), поданий Президентом України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон після прийняття в цілому проекту закону про Вищу раду правосуддя (реєстр. №5180 від 23.09.2016), поданого Президентом України із урахуванням пропозицій Комітету до цього законопроекту.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29