Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 16 листопада 2016 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо підтримки стратегічної галузі України (реєстр. № 5281 від 18.10.2016), поданий народними депутатами України Куліченком І.І., Павловим К.Ю. та Кривенком В.М.
Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, метою проекту є підтримка базового підприємства ракетно-космічної галузі України державного підприємства «Виробниче об'єднання Південний машинобудівний завод імені О.М. Макарова» шляхом погашення заборгованості підприємства за електричну енергію. Зауважено, що заборгованість підприємства за спожиту електричну енергію породжує ланцюг неплатежів, зокрема відсутність коштів у енергопостачальної компанії призводить до заборгованості її перед державним підприємством «Енергоринок», що, в свою чергу, унеможливлює його розрахунки в повному обсязі з енергогенеруючими підприємствами, що призводить до несвоєчасних розрахунків підприємств теплової генерації за вугілля.
Запропонованим законопроектом шляхом внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» пропонується збільшити за загальним фондом державного бюджету на 2016 рік обсяг бюджетних призначень для Державного космічного агентства України на 400 000 тис. грн. /видатки розвитку/, передбачивши нову бюджетну програму 6381040 «Фінансова підтримка державного підприємства «Виробниче об'єднання Південний машинобудівний завод імені О. М. Макарова» на погашення заборгованості за спожиту електричну енергію». Поряд з цим, за пропозицією народного депутата України Кривенка В.М. додатково запропоновано уточнити найменування такої бюджетної програми, а саме після слова «заборгованості» доповнити словами «із заробітної плати та».
Джерелом покриття таких додаткових видатків пропонується визначити збільшення на вказану суму планового обсягу доходів загального фонду державного бюджету від податку на прибуток підприємств. У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що реалізація його положень здійснюватиметься за рахунок надходжень до загального фонду державного бюджету від сплати податкового боргу, в тому числі реструктуризованого або розстроченого (відстроченого), з податку на прибуток вугледобувних підприємств, а також реструктуризованих або розстрочених, відстрочених грошових зобов'язань з податку на прибуток, що сплачується вугледобувними підприємствами, в обсязі 400 млн. гривень.
При цьому, пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» законопроекту доручено Кабінету Міністрів України визначити механізм проведення видатків за бюджетною програмою «Фінансова підтримка державного підприємства «Виробниче об'єднання Південний машинобудівний завод імені О.М. Макарова» на погашення заборгованості за спожиту електричну енергію» за рахунок надходжень до загального фонду державного бюджету податкового боргу, в тому числі реструктуризованого або розстроченого (відстроченого), з податку на прибуток підприємств, та реструктуризованих або розстрочених, відстрочених грошових зобов'язань з податку на прибуток підприємств, що сплачується підприємствами вугільної галузей.
Загалом законодавча пропозиція викладена збалансованою за показниками доходів і видатків державного бюджету, з приводу зазначеного Міністерством фінансів України застережень та зауважень не висловлено.
Довідково: відповідно до звітної інформації Казначейства України за січень-жовтень 2016 року за загальним фондом державного бюджету податку на прибуток підприємств надійшло 36,96 млрд. грн., що на 5,2 млрд. грн. або на 16,5% більше плану на звітний період та становить 76,7% річного плану. Разом з тим, порівняно з відповідним періодом минулого року надходження цього податку зросли на 22,6 % при плановому річному зростанні на 38,7%.
Щодо положення пункту 2 розділу ІІ законопроекту слід зазначити наступне. Частиною сьомою статті 20 Бюджетного кодексу України встановлено, що за бюджетними програмами, здійснення заходів за якими потребує нормативно-правового визначення механізму використання бюджетних коштів, головні розпорядники коштів державного бюджету розробляють проекти порядків використання коштів державного бюджету та забезпечують їх затвердження у терміни, визначені Кабінетом Міністрів України.
Крім того, відповідно до статті 13 Бюджетного кодексу України видатки бюджету за загальним фондом здійснюються за рахунок надходжень загального фонду бюджету, при цьому конкретні джерела надходжень загального фонду бюджету не мають спеціально визначеного цільового спрямування.
Зважаючи на зазначене, питання, порушені у пункті 2 розділу ІІ законопроекту, вже унормовані Бюджетним кодексом України і не потребують додаткового нормативно-правового регулювання.
Необхідно відмітити, що в порушення вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо встановлення додаткових видатків і доходів державного бюджету у запропонованих обсягах та за визначеними напрямами, а також стосовно соціально-економічних наслідків впровадження запропонованих змін до бюджетних показників. Щодо зазначеного також відмічено у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до цього законопроекту.
Слід зазначити, що виходячи з вимог нормотворчої техніки стосовно оформлення законопроектів щодо внесення змін до закону про державний бюджет, законопроект містить технічні неточності, і тому потребує внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень, а саме:
назва законопроекту у тексті та додатках чітко не відображає напряму цільового спрямування бюджетних коштів, доцільно слово «стратегічної» замінити словом «космічної»;
у додатку до законопроекту /щодо внесення змін до додатка №3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»/:
у рядку «Всього» необхідно вилучити цифру «1210000» (зазначена помилково, рядок «Всього» не містить коду програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету);
у рядку за кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 6381040 код функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету встановлено невірно (зазначений код відсутній у функціональній класифікації видатків та кредитування бюджету, затвердженій наказом Міністерством фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію»), замість «0447» необхідно зазначити «0470» «Інші галузі економіки».
Поряд з тим, слід звернути увагу, що законопроект за реєстр. №5281 не враховує прийняті Верховною Радою України закони України від 06.10.2016 № 1659-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» та від 06.10.2016 № 1660-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», якими змінено бюджетні показники щодо доходів та видатків державного бюджету.
Крім того, належить звернути увагу, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники щодо доходів та видатків державного бюджету. Таким чином, для забезпечення збалансованості бюджету потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у тексті та додатках до законопроекту відповідно до чинної редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» та з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.
Також, слід наголосити, що на розгляді у Верховній Раді України знаходиться проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо заходів із стабілізації фінансового стану космічної галузі (реєстр. № 5030 від 18.08.2016), поданий народними депутатами України Куліченком І.І., Кривенком В.М. та Павловим К.Ю., яким також пропонується передбачити Державному космічному агентству України видатки розвитку у такому ж обсязі та на таку ж мету, як у законопроекті за реєстр. № 5281, що розглядається. Проте, в законопроекті за реєстр. №5030 джерелом покриття додаткових видатків державного бюджету, на відміну від законопроекту за реєстр. №5281, визначено зменшення на відповідну суму за загальним фондом державного бюджету видатків Міністерства економічного розвитку і торгівлі (загальнодержавні витрати) за бюджетною програмою 1211110 «Підтримка державних та регіональних інвестиційних проектів». Однак, за висновками Міністерства фінансів України та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України таке джерело є нереалістичним, оскільки кошти за цією бюджетною програмою вже перерозподілено на інші заходи (при затвердженні державного бюджету на 2016 рік обсяг бюджетних призначень за бюджетною програмою 1211110 було визначено у сумі 485 000 тис. грн., при цьому, Законом України від 06.10.2016 № 1660-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (передбачає збільшення видатків для потреб оборони і безпеки держави) обсяг таких видатків зменшено на 360 млн. грн, а розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.10.2016 № 754-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству економічного розвитку і торгівлі на 2016 рік» – на 125 млн. грн і спрямовано на виконання заходів щодо реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу.
Відтак, законопроект за реєстр. №5030 у запропонованій редакції не може бути підтриманий, водночас, зважаючи на те, що мета законопроектів за реєстр. №5281 та №5030 є однаковою, у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 5281 в цілому як закону, законопроект за реєстр. № 5030 втратить свою актуальність, і відповідно не потребуватиме окремого розгляду Верховною Радою України, про що також зазначається у експертному висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту надає окремі зауваження і пропозиції до законопроекту та зазначає, що за змістом відповідних положень пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, та вважає, що було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду щодо наслідків та можливостей реалізації пропозицій проекту
Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає про збільшення законопроектом на 400 млн. гривень видаткової та дохідної частин державного бюджету і відмічає, що в межах компетенції не заперечує щодо розгляду законопроекту.
Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму рішенні зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів - проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок до цього законопроекту комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшов.
За наслідками розгляду проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо підтримки стратегічної галузі України (реєстр. № 5281 від 18.10.2016), поданого народними депутатами України Куліченком І.І., Павловим К.Ю. та Кривенком В.М., Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні прийняти законопроект за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, пов’язаних із внесенням до законопроекту редакційних і техніко-юридичних уточнень.