Про розгляд законопроекту №4365

 

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 14.04.2016 року (протокол № 54) розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо призупинення передачі майна державних професійно-технічних навчальних закладів в комунальну власність (реєстр. № 4365 від 01.04.2016), поданий народними депутатами України Гриневич Л.М., Співаковським О.В. та іншими.

Як зазначається у пояснювальній записці, завданням законопроекту є забезпечення комплексних підходів до реформування системи професійно-технічної освіти і недопущення помилкових рішень, які в подальшому призведуть до незворотних процесів. На думку авторів законодавчої ініціативи, доцільно призупинити дії з передачі державного майна в комунальну власність до прийняття проектів законів України «Про освіту» і «Про професійну освіту», оскільки передача майна професійно-технічних навчальних закладів в комунальну власність тісно пов’язана з системою управління і розподілом повноважень.

Законопроектом пропонується виключити абзац четвертий статті 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон), згідно з яким Кабінету Міністрів України доручено забезпечити передачу з державної власності у комунальну власність відповідних установ, закладів та організацій /професійно-технічних закладів та інших навчальних закладів, які надають послуги з підготовки кваліфікованих робітників/.

Положення абзацу четвертого статті 27 Закону узгоджується з нормами абзацу першого цієї статті, відповідно до якого Уряду доручено  передати до 1 січня 2016 року видатки на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах на фінансування з місцевих бюджетів.

Питання передачі видатків на підготовку робітничих кадрів на утримання з бюджетів міст обласного значення та обласних бюджетів унормовано Бюджетним кодексом України у частині першій статті 89,  частині першій статті 90 (відповідні зміни внесено Законом України від 24.12.2015 р. № 914-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України»).

При цьому слід звернути увагу, що згідно із статтею 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесено повноваження з управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення, забезпечення здобуття професійно-технічної освіти у державних і комунальних професійно-технічних навчальних закладах.

Що стосується управління майном, то виконавчі органи сільських, селищних, міських рад можуть управляти майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, в межах, визначених радою (згідно із підпунктом 1 пункту «а» статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Водночас, статтею 7 Закону України «Про професійно-технічну освіту» визначено, що Міністерство освіти і науки є відповідальним, зокрема, за створення, реорганізацію, ліквідацію державних професійно-технічних навчальних закладів, а також управління державним майном, що перебуває у користуванні підпорядкованих йому професійно-технічних навчальних закладів у порядку, встановленому законодавством.

Разом з тим, передача з державної власності у комунальну власність відповідних закладів профтехосвіти мала відбутися в місячний термін після набрання чинності Законом України від 28.12.2014 № 79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» з урахуванням передачі повноважень та змін, внесених до Бюджетного кодексу України /в частині передачі установ профтехосвіти на фінансування з обласних бюджетів/. Пункт 2 Прикінцевих положень зазначеного Закону містить відповідне доручення Кабінету Міністрів України, яке не виконано.

Крім того, абзацом шостим статті 27 Закону Уряду доручено за підсумками першого кварталу 2016 року провести моніторинг фінансового забезпечення професійно-технічних навчальних закладів державної форми власності за рахунок коштів обласних та міських бюджетів та у разі необхідності внести пропозицію щодо змін до бюджетного законодавства. Проте, на даний час Урядом не надана інформація щодо здійсненого моніторингу із вказаного питання та, відповідно, не внесені необхідні законодавчі пропозиції.

Асоціація міст України вважає за доцільне повернути законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи та зауважує, зокрема, таке:

– без передачі у комунальну власність установ професійно-технічної освіти органи місцевого самоврядування не матимуть змоги здійснювати їх належне утримання (поточний і капітальний ремонт), придбання необхідного обладнання, технічного переоснащення та обслуговування приміщень, що значно знизить якість підготовки робітничих кадрів;

– органи місцевого самоврядування, не маючи необхідних ресурсів, не володіючи майном, не впливаючи на формування замовлення та вирішення кадрових питань, визначення профілю таких установ вимушені будуть їх фінансувати;

– фінансування професійно-технічної освіти без передачі майна не тільки порушить вимоги Конституції, а й ставить під загрозу саму систему формування робітничих кадрів на місцях і неодмінно призведе до справжнього колапсу системи професійно-технічної освіти.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України в цілому підтримує ідею законопроекту і вважає, що одним із пріоритетних завдань у реформуванні професійно-технічної освіти є удосконалення системи управління професійно-технічними навчальними закладами, де передача майна таких закладів освіти є одним із комплексних заходів реформування та модернізації (експертний висновок від 11.04.2016 р. № 16/3-458/4365(86280) додається на 1 арк).

Міністерство фінансів України не підтримує прийняття законопроекту, мотивуючи тим, що реалізація його положень може потребувати додаткових видатків з державного бюджету у сумі близько 4 млрд. гривень та вплине у 2016 році на виконання Закону у зв’язку з відмовою органів місцевого самоврядування від фінансування професійно-технічних навчальних закладів у разі відсутності рішення про передачу таких закладів з державної до комунальної власності та повноважень з їх управління на місцевий рівень.

Також Мінфіном зауважується, що прийняття законопроекту призупинить процес передачі майна професійно-технічних навчальних закладів з державної у комунальну власність та повноважень з їх управління на місцевий рівень, що у свою чергу призупинить процес реформування професійно-технічних навчальних закладів, формування ефективної мережі та подальшого неефективного використання бюджетних коштів на їх утримання.

На час розгляду у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до законопроекту не надійшли.

Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти рекомендує Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні прийняти законопроект за основу та і цілому як закон (додається).

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо призупинення передачі майна державних професійно-технічних навчальних закладів в комунальну власність (реєстр. № 4365), поданий народними депутатами України Гриневич Л.М., Співаковським О.В. та іншими, за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон /після прийняття Верховною Радою України рішення щодо Пропозицій Президента України про відхилення законів України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно-технічної освіти»  (до реєстр.№3831-2) та «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансування професійно-технічної освіти» (до реєстр.№ 3830-3)/.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29