Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо використання кредиту Уряду Республіки Польща на умовах пов’язаної допомоги» (реєстр. № 5074).

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 21 вересня 2016 року розглянув проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо використання кредиту Уряду Республіки Польща на умовах пов’язаної допомоги» (реєстр. № 5074 від 06.09.2016 р.), внесений Кабінетом Міністрів України.

Законопроектом пропонується уточнити напрями використання кредиту відповідно до Договору між Урядом України та Урядом Республіки Польща про надання кредиту на умовах пов’язаної допомоги, ратифікованого Законом України від 03.02.2016 року №977-VIII (далі – Договор), шляхом внесення змін до статті 1 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (далі – Закон) та додатків № 3, № 4 і № 9 до нього, а саме передбачається:

збільшити видатки спеціального фонду державного бюджету загалом на 10 млн грн, у тому числі:

- Міністерству внутрішніх справ (відповідальний виконавець - Адміністрація Державної прикордонної служби) на 0,7 млн грн за бюджетною програмою 1002030 «Матеріально-технічне забезпечення Державної прикордонної служби України та утримання її особового складу» для реалізації Проекту модернізації автоматизованих систем прикордонного контролю за рахунок відповідного кредиту загалом у сумі 7 млн євро;

- Державному агентству автомобільних доріг на 6,8 млн грн, передбачивши за новою бюджетною програмою 3111610 «Розбудова прикордонної дорожньої інфраструктури на українсько-польському кордоні» для реалізації Проекту з будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг західного регіону, для подальшого якісного поєднання їх з автомобільними дорогами Республіки Польща за рахунок відповідного кредиту загалом у сумі 68 млн євро;

- Міністерству фінансів (відповідальний виконавець - Державна фіскальна служба) на 2,5 млн грн за бюджетною програмою 3507010 «Керівництво та управління у сфері фіскальної політики» для реалізації Проекту з розбудови прикордонної дорожньої інфраструктури та облаштування пунктів пропуску за рахунок відповідного кредиту загалом у сумі 25 млн євро;

зменшити за спеціальним фондом державного бюджету надання кредитів Державному агентству автомобільних доріг за бюджетною програмою 3111600 «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору» на 10 млн грн /у чинній нормі такі кошти затверджені  для реалізації Проекту з розбудови прикордонної дорожньої інфраструктури та облаштування пунктів пропуску українсько-польського кордону та інших проектів за рахунок відповідного кредиту загалом у сумі 100 млн євро/.

У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що він підготовлений з метою надання правових підстав для використання Укравтодором, ДФС та Адміністрацією Держприкордонслужби кредитних коштів, що залучаються за Договором, на реалізацію відповідних інвестиційних проектів (станом на сьогодні кошти кредиту у розмірі 10 млн грн можуть бути використані виключно Укравтодором).

Договором встановлено, що:

Уряд Республіки Польща надає кредит у розмірі, який не перевищує 100 млн євро, Уряду України для фінансування проектів з розбудови прикордонної дорожньої інфраструктури та облаштування пунктів пропуску українсько-польського кордону та інших проектів, що будуть погоджені Договірними Сторонами та фінансуватимуться в рамках окремих контрактів між експортерами з Польщі та юридичними особами - резидентами України. Кредит використовується для фінансування 100% вартості Контрактів на поставку товарів, робіт та послуг, з Республіки Польща до України /стаття 1 Договору/;

погашення кожної вибірки кредиту здійснюється 50 рівними, піврічними, послідовними частинами у євро кожного 15 березня та 15 вересня відповідного року після 5 річної пільгової відстрочки з дати відповідної вибірки кредиту /стаття 6 Договору/;

процентна ставка за кредитом, вибірка якого була здійснена (датою кожної вибірки кредиту є дата виплати коштів польському підприємцю), становить 0,15% річних. Якщо Уряд України не в змозі здійснити будь-який платіж, який випливає з Договору у відповідні дати погашення, на невиплачену суму нараховується процентна ставка за прострочений платіж у розмірі 3% річних понад вищевказану процентну ставку за період від дати погашення до дати фактичного здійснення платежу /стаття 7 Договору/.

За звітною інформацією Казначейства України за перше півріччя поточного року зазначений кредит не залучався до державного бюджету (плановий показник на 2016 рік становить 10 млн грн).

Щодо законопроекту належить зауважити таке.

Показники законопроекту є збалансованими і його реалізація не призведе до збільшення державного боргу і дефіциту державного бюджету, оскільки передбачається лише перерозподіл витрат спеціального фонду державного бюджету без зміни загального обсягу відповідних державних зовнішніх запозичень на 2016 рік (10 млн грн) і без зміни загального обсягу відповідного кредиту (100 млн євро).

У пояснювальній записці і фінансово-економічному обґрунтуванні до законопроекту наведено лише інформацію щодо напрямів збільшення/зменшення витрат спеціального фонду державного бюджету у запропонованих обсягах, проте не надано детальних розрахунків відповідних змін та пояснень до них (насамперед, щодо пропорцій спрямування коштів кредиту на реалізацію 3 інвестиційних проектів), хоча частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України вимагається подання до законопроекту фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки). На зазначене також звертає увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.

Слід відмітити, що у законопроекті допущено помилку, яку необхідно виправити, а також внести до нього деякі редакційні та техніко-юридичні правки для приведення у відповідність до вимог нормотворчої техніки щодо оформлення законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет. Зокрема, у додатку № 3 до законопроекту /щодо змін до додатка № 9 до Закону/ наведено рядок «РАЗОМ» з показником «10000 тис грн». Проте, у такому рядку у додатку № 9 до Закону відображено загальний обсяг державних зовнішніх запозичень, що залучаються у 2016 році до спеціального фонду державного бюджету, - 15000000 тис грн. Отже, оскільки законопроектом не передбачається зміна цього обсягу, у додатку № 3 до законопроекту рядок «Разом» необхідно виключити.

Крім того, до Комітету з питань бюджету надійшло звернення Київської міської державної адміністрації /лист від 13.09.2016 р. № 002-421/ з пропозицією щодо врегулювання питання виконання зобов’язань Київської міської ради за здійсненими запозиченнями у сумі 1,9 млрд гривень шляхом доповнення статті 32 Закону абзацом другим такого змісту: «У разі погашення Київською міською радою зазначеного запозичення за рахунок коштів міського бюджету, Міністерству фінансів України на суму такого погашення, визначеного у іноземній валюті за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, встановленим Національним банком України на дату здійснення такого погашення, зменшити з моменту виникнення зобов’язання Київської міської ради з погашення заборгованості перед державою, яка виникла внаслідок вчинення у 2015 році правочину щодо переведення частини місцевого боргу Київської міської ради за місцевими зовнішніми запозиченнями до державного боргу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України». При цьому, народний депутат України К.Є. Іщейкін вніс аналогічну пропозицію для врахування у законопроекті за реєстр. № 5074. На запит Комітету з питань бюджету Міністерство фінансів України повідомило /лист від 20.09.2016 р. № 31-12010-03-2/26689/, що підтримує врахування такої ініціативи у законопроекті за реєстр. № 5074, та запропонувало її уточнену редакцію.

Додатково потрібно звернути увагу, що найближчим часом Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону, якими також передбачаються зміни бюджетних показників. Відтак, у разі прийняття таких законопроектів до розгляду законопроекту за реєстр. № 5074 потребуватимуть уточнення бюджетні показники у тексті (щодо змін до статті 1 Закону) і додатках до законопроекту з метою забезпечення узгодженості правових норм та збалансованості державного бюджету.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку /лист від 12.09.2016 р. № 16/3-1006/5074(213744)/ погоджується з необхідністю ефективного використання кредитних фінансових ресурсів та належного виконання умов Договору, водночас вважає, що з метою прийняття обґрунтованого рішення щодо пропозицій проекту доцільно було б надати більш докладні обґрунтування доцільності виділення на нові бюджетні програми коштів саме у зазначеному обсязі, що відповідало б вимогам ч. 3 ст. 91 Регламенту Верховної Ради України.

Оскільки розробником законопроекту в Уряді є Міністерство фінансів України, відповідно до частини третьої статті 52 Бюджетного кодексу України для розгляду такого законопроекту у Верховній Раді України не вимагається експертний висновок Мінфіну.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

За підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо використання кредиту Уряду Республіки Польща на умовах пов’язаної допомоги» (реєстр. № 5074 від 06.09.2016 р.), внесений Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій, погоджених з Міністерством фінансів України:

у додатку № 3 до законопроекту виключити рядок «РАЗОМ» з показником «10000 тис грн»;

доповнити розділ І законопроекту пунктом такого змісту:

«__) статтю 32 доповнити частиною другою такого змісту:

«Установити, що у разі погашення у 2016 році місцевого боргу, що виник внаслідок зазначеного запозичення, за рахунок коштів міського бюджету міста Києва, Міністерством фінансів України частина зобов’язань Київської міської ради з погашення заборгованості перед державою, яка виникла внаслідок вчинення у 2015 році правочину щодо переведення частини місцевого боргу Київської міської ради за місцевими зовнішніми запозиченнями до державного боргу, списується в обсязі витрат Київської міської ради, пов’язаних з погашенням цього місцевого боргу, в еквіваленті іноземної валюти, визначеної за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, встановленим Національним банком України на дату здійснення такого погашення, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України»;

відповідно у назві законопроекту виключити слова «щодо використання кредиту Уряду Республіки Польща на умовах пов’язаної допомоги»;

а також необхідності уточнення бюджетних показників законопроекту у разі прийняття інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» до розгляду зазначеного законопроекту.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29