Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на засіданні від 4 липня 2017 року (протокол №147) розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» щодо належного фінансового забезпечення державного сектору вугільної галузі (реєстр. №8362 від 16.05.2018), поданого народними депутатами України Бондарем М.Л., Войціцькою В.М. та іншими.
Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, метою проекту закону є підтримка вугільної промисловості України до моменту завершення процесу її реформування та сприяння розвитку регіонів, де знаходяться державні вугледобувні підприємства, забезпечення теплових станцій України енергетичними ресурсами у вигляді вугільної продукції за рахунок видобутку власних корисних копалин, забезпечення належного функціонування вугледобувних підприємств України.
Законопроектом запропоновані зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (далі - Закон) щодо видатків загального фонду державного бюджету, згідно яких:
збільшено шляхом внесення змін до додатка №3 до Закону за бюджетною програмою «Здійснення заходів із забезпечення вітчизняного виробництва вугільної продукції та подальшого реформування державного сектору вугільної промисловості» (код 1101590) /головний розпорядник коштів державного бюджету – Міністерство енергетики та вугільної промисловості/ обсяг видатків розвитку на 2.800.000 тис. грн /згідно чинної редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» за зазначеною бюджетною програмою затверджено видатки розвитку загального фонду у обсязі 1.300.000 тис. грн/,
відповідні зміни щодо збільшення загального обсягу видатків державного бюджету, у тому числі по загальному фонду запропоновано до статті 1 Закону.
Слід відмітити, що згідно частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 № 313-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості на 2018 рік» шляхом перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетною програмою «Здійснення заходів із забезпечення вітчизняного виробництва вугільної продукції та подальшого реформування державного сектору вугільної промисловості» збільшено обсяг видатків на 200 000 тис. грн (за рахунок зменшення на таку ж суму видатків за бюджетною програмою 1101070 «Ліквідація збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств»).
Тобто, загалом з урахуванням запропонованих у законопроекті змін видатки за бюджетною програмою «Здійснення заходів із забезпечення вітчизняного виробництва вугільної продукції та подальшого реформування державного сектору вугільної промисловості» (код 1101590) становитимуть 4,3 млрд. гривень (за даними звітності Державної казначейської служби України про виконання державного бюджету за 2017 рік на відповідні заходи фактично було витрачено 2,1 млрд. гривень).
Слід наголосити, що у законопроекті не визначено джерело покриття додаткових видатків державного бюджету у обсязі 2,8 млрд.грн., що матиме наслідком розбалансування показників державного бюджету за показниками надходжень та витрат державного бюджету, і є власне порушенням статті 95 Конституції України щодо збалансованості бюджету України та недотриманням принципів збалансованості (повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень бюджету на відповідний бюджетний період) і обґрунтованості (бюджет формується на реалістичних макропоказниках економічного і соціального розвитку України та розрахунках надходжень бюджету і витрат бюджету, що здійснюються відповідно до затверджених методик та правил) бюджетної системи України, визначених статтею 7 Бюджетного кодексу України.
З приводу зазначеного Головне науково-експертне управління у своєму висновку до зазначеного законопроекту зауважує, що реалізація пропозицій проекту, без визначення конкретного джерела покриття додаткових видатків, своїм наслідком матиме зростання граничного обсягу дефіциту державного бюджету та державного боргу, при цьому, відповідні зміни до статей 1, 5 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік», а також до додатка № 2 до цього Закону в частині корегування відповідних показників проектом не передбачені.
Зазначений законопроект підготовлено також з порушенням вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, згідно яких до законопроекту, який передбачає збільшення витрат бюджету належить подати пропозиції щодо джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету, а також належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо встановлення видатків державного бюджету у запропонованих обсягах. Про це також наголошено у експертних висновках Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) та Міністерства фінансів України. Зокрема ГНЕУ зазначає, що відсутність належного фінансово-економічного обґрунтування не дає можливості зрозуміти, чи здатна держава виконати цей Закон у разі його прийняття, у зв’язку з цим Головне управління не може розглядати внесений проект як реалістичний та рекомендувати його у пропонованому вигляді для прийняття за основу.
Необхідно зазначити, що Кабінетом Міністрів України прийнято 6 рішень (постанови КМУ від 23.05.2018 р. №№ 438, 439, 440, 441, 442 і 443) про надання державних гарантій щодо державних підприємств вугільної галузі на загальну суму 1 054,6 млн грн /аналогічно до постанов КМУ від 18.12.2017 р. №№ 999, 1000, 1001 і 1002 та від 20.12.2017 р. №№ 995 і 996 щодо надання державних гарантій у 2017 р., які не були реалізовані/. За повідомленням Міністра енергетики та вугільної промисловості І.С.Насалика, розміщеним на офіційному сайті Уряду, виділення коштів у сумі понад 1 млрд.грн. під державні гарантії дозволить ввести нові лави та провести переоснащення нових шахт, що дозволить вивести більшість підприємств на рівень беззбитковості та забезпечити підвищення енергоефективності вугледобувних підприємств.
Щодо надходжень державного бюджету у поточному році слід зазначити наступне.
Так, до загального фонду за січень-травень 2018 року надійшло доходів в обсязі 337,7 млрд. грн, що на 3,4 млрд грн, або на 1% більше плану на цей період згідно з первинним розписом доходів державного бюджету на 2018 рік.
Проте, від приватизації державного майна за 5 місяців 2018 року до загального фонду надійшло лише 49,8 млн. грн, або 1,2% плану на січень-травень 2018 року, при затвердженому річному плановому показнику 21,3 млрд. гривень.
Поряд з цим, державні запозичення на фінансування загального фонду державного бюджету за 5 місяців 2018 року здійснені в обсязі 65,5 млрд. грн, що становить 30,5% затвердженого річного обсягу та 60,2% плану на звітний період згідно з первинним розписом фінансування державного бюджету на 2018 рік, або на 43,3 млрд. грн. менше.
Необхідно звернути увагу, що розділ звітності Казначейства «Фінансування за класифікацією фінансування бюджету за типом боргового зобов’язання» містить значні за обсягом фактичні показники за кодом 602304 «Інші розрахунки», які з початку 2018 р. постійно зростають та план щодо яких не визначено Законом. Зокрема, у місячних звітах за січень, січень-лютий, січень-березень та січень-квітень 2018 року за таким кодом відображено показники за загальним фондом у сумі 2,4 млрд. грн, 18,7 млрд. грн, 31,9 млрд. грн. та 38,9 млрд. грн. відповідно. З цього приводу Державною казначейською службою України поінформовано Комітет з питань бюджету, що у 2018 році за вказаним кодом переважно відображається недостатність ресурсу загального фонду. При цьому, за січень-травень 2018 року такий показник становив 32,95 млрд. гривень.
Така ситуація свідчить про наявність у поточному році значних проблем щодо виконання державного бюджету і дотримання його збалансованості.
Водночас, слід звернути увагу, що відповідно до пункту 2 частини першої статті 52 та статті 53 Бюджетного кодексу України внесення змін до закону про Державний бюджет України на відповідний рік розглядається по факту перевиконання надходжень державного бюджету, що визнається на підставі офіційних висновків Рахункової палати та Міністерства фінансів України щодо виконання Державного бюджету України за підсумками трьох кварталів у разі перевищення показників надходжень державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15 відсотків. Такі висновки подаються Верховній Раді України до 15 жовтня поточного року.
Поряд з цим, законопроект підготовлено з недотриманням правил підготовки законопроектів щодо внесення змін до закону про Державний бюджет України, він містить помилки і неточності.
Згідно із узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту необхідно отримати відповідний експертний висновок Уряду, зокрема, щодо реальної можливості забезпечення додаткових видатків бюджету.
Міністерство фінансів України не підтримує даний законопроект як такий, що незабезпечений джерелом покриття додаткових видатків, висловлює аналогічні зауваження до вищевикладених, в яких, зокрема, відмічається про невідповідність вимогам Бюджетного кодексу України щодо збалансованості державного бюджету, недотримання вимог статті 52 цього Кодексу та відсутність належного фінансово-економічного обґрунтування. При цьому, Міністерство фінансів України зазначає, що Міненерговугілля слід забезпечити ефективне управління державними вугледобувними підприємствами для їх виведення на беззбитковий рівень, зокрема здійснити заходи з ліквідації збиткових неперспективних шахт та забезпечити ефективне використання коштів, передбачених у державному бюджеті на здійснення заходів із технічного переоснащення і модернізації вугледобувних підприємств (460 млн.грн.) для покращення виробничих показників.
На даний час до Комітету з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» щодо належного фінансового забезпечення державного сектору вугільної галузі (реєстр. № 8362 від 16.05.2018), поданий народними депутатами України Бондарем М.Л., Войціцькою В.М. та іншими, за результатами розгляду у першому читанні повернути суб'єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання з метою забезпечення збалансованості показників державного бюджету та визначення реалістичних джерел покриття додаткових видатків.
Поряд з цим Комітет з питань бюджету ухвалив рішення звернутися до Кабінету Міністрів України та рекомендувати:
- додатково опрацювати проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» щодо належного фінансового забезпечення державного сектору вугільної галузі (реєстр. № 8362 від 16.05.2018), запропонувавши реалістичні джерела покриття додаткових видатків державного бюджету;
- комплексно вивчити стан та проблеми державних вугледобувних підприємств і запропонувати шляхи фінансового оздоровлення галузі (у разі необхідності внести відповідні законодавчі пропозиції).