І. Верховною Радою України 16 листопада 2021 року законопроект за реєстр. № 6297 включено до порядку денного шостої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання із скороченням строків подання альтернативних законопроектів наполовину.
У законопроекті за реєстр. № 6297 шляхом внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі – Закон) пропонується:
1) збільшити на 3.000.000 тис грн доходи загального фонду державного бюджету за кодами бюджетної класифікації:
11020000 «Податок на прибуток підприємств» - на 975.026,3 тис. грн;
13010000 «Рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів» – на 19.360,9 тис. грн;
13020000 «Рентна плата за спеціальне використання води» - на 10.706,2 тис. грн;
14060000 «Податок на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування» - на 1.994.906,6 тис. грн;
2) збільшити на 3.000.000 тис. грн обсяг бюджетних призначень Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (далі – Мінекономіки) за загальним фондом державного бюджету, передбачивши видатки споживання за новою бюджетною програмою «Надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторною хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Щодо положень законопроекту за реєстр. № 6297 слід відмітити наступне:
1. Обґрунтовуючи необхідність прийняття законопроекту, суб’єктами права законодавчої ініціативи у пояснювальній записці до нього зазначено, що метою проекту закону є забезпечення соціальної підтримки застрахованих осіб у зв'язку із запровадженням на території окремих регіонів обмежувальних протиепідемічних заходів, що призвели до тимчасового зупинення діяльності суб'єктів господарювання, а також стимулювання суб'єктів господарювання та найманих працівників до вакцинації, зокрема, шляхом реалізації ряду заходів, направлених на здійснення вищевказаної соціальної підтримки.
Передбачення для Мінекономіки видатків за новою бюджетною програмою, як зазначають автори законопроекту, можливе за рахунок перевиконання у січні-жовтні поточного року планових показників надходжень до дохідної частини державного бюджету податку на прибуток підприємств (код 11020000), рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів (код 13010000) та за спеціальне використання води (код 13020000), а також податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (код 14060000).
Довідково: за даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-жовтень 2021 року надходження за джерелами доходів загального фонду державного бюджету становлять:
за кодом 11020000 – 110.125,8 млн грн, або 77,6 % планового обсягу надходжень на 2021 рік та 101 % планового обсягу на звітний період (перевиконання 1.122,8 млн грн);
за кодом 13010000 – 324,7 млн грн, або 80,1 % планового обсягу надходжень на 2021 рік та 107,3 % планового обсягу на звітний період (перевиконання 22,1 млн грн);
за кодом 13020000 – 523,6 млн грн, або 75,2 % планового обсягу надходжень на 2021 рік та 101,9 % планового обсягу на звітний період (перевиконання 9,9 млн грн);
за кодом 14060000 – 128.184,4 млн грн, або 90,1 % планового обсягу надходжень на 2021 рік та 110,3 % планового обсягу на звітний період (перевиконання 11.996,4 млн грн).
Стосовно запропонованого у законопроекті збільшення доходів Міністерство фінансів України (далі – Мінфін) у своєму експертному висновку до даного проекту закону зазначає наступне:
щодо збільшення показника податку на прибуток підприємств:
за 9 місяців 2021 року розпис з податку на прибуток підприємств до загального фонду державного бюджету було перевиконано на 2 млрд грн, водночас станом на 01.11.2021 з урахуванням внесених змін до розпису жовтня – листопада 2021 року сума перевиконання скоротилася і становить лише 1,1 млрд гривень.
З огляду на те, що до кінця року згідно з нормами Податкового кодексу України залишився один термін сплати податку на прибуток підприємств (листопад 2021 року) та з урахуванням стрімкого падіння цін на залізну руду з 220 $ за тонну до 94,3 $ станом на 08.11.2021, розпис з податку на прибуток підприємств на листопад – грудень у сумі 32,8 млрд грн є складним для виконання (довідково: надходження податку на прибуток підприємств до загального фонду державного бюджету за листопад – грудень 2020 року становили 20,6 млрд грн);
щодо збільшення показника рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів і води:
відповідно до частин другої та третьої статті 29 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів зараховується у співвідношенні 37 % до загального фонду державного бюджету та 26 % до спеціального фонду державного бюджету.
Аналогічна ситуація розподілу рентної плати за спеціальне використання води: 45 % - до загального фонду державного бюджету та 10 % - до спеціального фонду державного бюджету.
За січень – жовтень 2021 року надходження рентної плати за спеціальне використання:
лісових ресурсів: становили 324,7 млн грн - до загального фонду державного бюджету (розпис перевиконано на 22,1 млн грн), 228,1 млн грн – до спеціального фонду державного бюджету (розпис перевиконано на 15,5 млн грн);
води становили: 523,6 млн грн - до загального фонду державного бюджету (розпис перевиконано на 9,9 млн грн), 116,3 млн грн – до спеціального фонду державного бюджету (розпис перевиконано на 2,2 млн грн).
При цьому, не враховано положення частини третьої статті 29 Кодексу, а саме в частині одночасного збільшення показників доходів спеціального фонду державного бюджету за кодами 13010000 та 13020000.
2. Положення законопроекту щодо доходів та видатків державного бюджету підготовлено збалансовано. Водночас, слід врахувати, що Законом України від 08.10.2021 № 1807-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» уже збільшено доходи загального фонду державного бюджету на 39,6 млрд грн, з них: 30 млрд грн – з податку на прибуток підприємств (у зв’язку зі стрімким зростанням світових цін на залізну руду й отримання надприбутків підприємствами металургійної галузі) та 2 млрд грн – з податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування, а Законом України від 04.11.2021 № 1858-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо збільшення видатків на закупівлі, проектування та встановлення кисневих станцій» доходи загального фонду державного бюджету збільшено ще на 800 млн грн за рахунок збільшення надходжень з податку на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів.
Крім того, на даний час на розгляд до Верховної Ради України внесено законопроект за реєстр. № 6298 від 08.11.2021 про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до закону про державний бюджет на 2021 рік (щодо реалізації інфраструктурних проектів та розвитку об’єктів соціально-культурної сфери), згідно з яким збільшуються надходження державного бюджету за рахунок тих же джерел, що передбачені законопроектом за реєстр. № 6297.
З огляду на зазначене вище, за висновком Мінфіну реалізація законопроекту за реєстр. № 6297 у разі його прийняття може призвести до невиконання дохідної частини загального фонду державного бюджету та, як наслідок, збільшення дефіциту державного бюджету.
З цього приводу слід відмітити, що згідно із звітними даними Казначейства за січень-жовтень 2021 рік доходи загального фонду державного бюджету надійшли в обсязі 862,1 млрд грн, що становить 103,6 % уточненого плану на звітний період (або на 30,3 млрд грн більше) та 84,4% затвердженого із змінами річного плану /1.021,5 млрд грн без змін, внесених Законом від 04.11.2021 № 1858-ІХ/. Зазначений обсяг перевиконання був би ще більшим, якби планові показники доходів на 2021 рік не було збільшено нещодавно законами від 08.10.2021 р. № 1807-IX (на 39,6 млрд грн) та від 04.11.2021 р. № 1858-IX (на 800 млн грн).
3. Положення законопроекту мають узгоджуватися з нормами статті 52 Кодексу.
Серед переліку умов внесення змін до закону про державний бюджет (визначених частиною першою статті 52 Кодексу) передбачено: відхилення оцінки прогнозних макроекономічних показників від прогнозу, врахованого під час затвердження державного бюджету на відповідний бюджетний період; перевиконання за підсумками 3 кварталів надходжень загального фонду державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15%; необхідність оптимізації структури витрат державного бюджету в межах загального обсягу видатків та надання кредитів, затвердженого законом про державний бюджет. Порушені у законопроекті питання не належать до зазначених випадків.
Зокрема, у підготовлених відповідно до частини першої статті 53 Кодексу Висновках Рахункової палати щодо виконання державного бюджету за підсумками трьох кварталів 2021 року в частині надходжень загального фонду /рішення Рахункової палати від 12.10.2021 р. № 24-2/ відмічено, що перевиконання показників надходжень загального фонду державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на січень-вересень п.р., не встановлено (такі надходження становили лише 93,2% уточненого плану на звітний період, з них доходи – 103,8%).
При цьому за 10 місяців п.р. тенденція виконання надходжень загального фонду державного бюджету не змінилася: незважаючи на перевиконання доходів, відбулося значне недоотримання надходжень від: державних запозичень (на 122,7 млрд грн менше уточненого плану на звітний період) і приватизації державного майна (на 9,7 млрд грн менше плану на звітний період). Отже, навіть без врахування положень законопроекту існує ймовірність невиконання загального обсягу запланованих надходжень загального фонду та відповідно нездійснення у повному обсязі запланованих витрат загального фонду.
4. Виходячи із найменування нової бюджетної програми, за рахунок коштів державного бюджету планується надавати допомогу застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, проте у пояснювальній записці до законопроекту відсутня інформація щодо порядку, механізму та розміру вказаної допомоги, органу державної влади, відповідального за організацію надання цієї допомоги, категорії та кількості осіб, які матимуть право на таку допомогу, а також не зазначається відповідний нормативно-правовий акт, на підставі якого надаватиметься така допомога застрахованим особам.
Надання соціальної підтримки застрахованим особам у зв'язку із запровадженням на території окремих регіонів обмежувальних протиепідемічних заходів, що призвели до тимчасового зупинення діяльності суб'єктів господарювання, регулюється Законом України від 30.03.2021 № 1358-ІХ «Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі – Закон № 1358-ІХ). При цьому, пунктом 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1358-ІХ зупинено дію Закону України від 04.12.2020 № 1071-ІХ «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» в частині надання соціальної підтримки у формі одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам.
Відповідно до Закону № 1358-ІХ:
допомога застрахованим особам - виплата з Державного бюджету України та з місцевих бюджетів у зв’язку із втратою частини заробітної плати найманими працівниками суб’єктів господарювання, робота яких тимчасово зупинена внаслідок запровадження у 2021 році, починаючи з лютого, обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території окремих адміністративно-територіальних одиниць гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та у зв’язку із втратою частини доходу фізичними особами - підприємцями, економічна діяльність яких тимчасово зупинена внаслідок запровадження додаткових обмежувальних протиепідемічних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19);
допомога застрахованим особам, передбачена цим Законом, надається у 2021 році одноразово;
застрахована особа має право звернутися із заявою про надання допомоги застрахованим особам протягом 30 днів із дня запровадження на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці додаткових обмежувальних протиепідемічних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та встановлено, що перебіг цього строку для звернення за виплатою допомоги застрахованим особам у зв’язку із додатковими обмежувальними протиепідемічними заходами, пов’язаними із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), запровадженими у лютому - березні 2021 року, починається через десять днів з дня набрання чинності цим Законом;
перерахування коштів для надання допомоги застрахованим особам з державного бюджету здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, за списками надання, наданими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері цифровізації, в межах сум, які надійшли від головного розпорядника відповідної бюджетної програми, не пізніше наступного операційного дня після їх надходження.
У разі, якщо авторами законопроекту малося на увазі надання допомоги застрахованим особам у порядку, визначеному Законом № 1358-ІХ, то потребує врегулювання питання щодо надання відповідної допомоги у зв’язку із застосуванням додаткових обмежувальних протиепідемічних заходів, запровадженими не тільки у лютому – березні 2021 року, а й в інший період 2021 року, можливо у жовтні – грудні поточного року у зв’язку із загостренням епідемічної ситуації на території України через коронавірусну хворобу (відповідно до постанови Уряду від 09.12.2020 № 1236 (із змінами) карантин з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, продовжено до 31 грудня 2021 року).
Крім того, з огляду на положення Закону № 1358-ІХ виникає питання щодо обґрунтованості спрямування відповідних коштів саме Мінекономіки.
Поряд з цим, як зазначає у своєму висновку Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ), пропозиції законопроекту потребують уточнення у частині виду допомоги, яку передбачається запровадити. Річ у тому, що наразі питання щодо забезпечення соціальної підтримки застрахованих осіб у зв'язку із запровадженням на території окремих регіонів обмежувальних протиепідемічних заходів, що призвели до тимчасового зупинення діяльності суб'єктів господарювання, врегульовано Законом України «Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Цим Законом запроваджено виплату одноразової допомоги у 2021 році за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів застрахованим особам, які втрачають частину заробітної плати чи доходу у разі запровадження додаткових обмежувальних протиепідемічних заходів. Натомість, у пояснювальній записці до проекту не відображено інформації про наявність/відсутність певного взаємозв’язку із вказаним Законом у частині питання забезпечення відповідного фінансування. Насамперед, у світлі вказаного, виникає питання щодо обґрунтованості спрямування відповідних коштів саме Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, враховуючи, що за назвою нової бюджетної програми йдеться про надання допомоги саме застрахованим особам, і участь якого у механізмі її надання, відповідно до зазначеного Закону, не передбачена.
Довідково: для забезпечення виплати допомоги застрахованим особам у 2021 років на виконання Закону № 1358-ІХ було виділено за рахунок коштів бюджетної програми 3511380 «Заходи, пов’язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками»:
за загальним фондом – 1,4 млрд грн, які за даними звіту Казначейства України за підсумками 10-ти місяців поточного року використані в обсязі 1,3 млн грн, або на 93,3 % (постанова Уряду від 31.05.2021 № 543);
за спеціальним фондом – 1,4 млрд грн, які за даними звіту Казначейства України за підсумками 10-ти місяців поточного року використані в повному обсязі (постанова Уряду від 07.04.2021 № 328, за рахунок залишку коштів, джерелом формування яких у 2020 році були надходження, визначені пунктами 14, 15 та 16 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /від сплати грошових зобов’язань з податку на прибуток підприємств, що виникли та/або виникнуть у публічного акціонерного товариства «Укрнафта» за результатами проведення операцій з продажу (постачання) природного газу акціонерному товариству «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України»; від сплати грошових зобов’язань публічного акціонерного товариства «Укрнафта» з податку на додану вартість за операціями продажу (постачання) природного газу акціонерному товариству «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України»; від сплати грошових зобов’язань з податку на прибуток підприємств, що виникли та/або виникнуть у акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» внаслідок отримання компенсації, зазначеної у пункті 31 статті 14 цього Закону, а також за результатами господарської діяльності у 2020-2021 роках/.
Тобто, у поточному році загалом рішеннями Уряду на надання допомоги застрахованим особам відповідно до Закону № 1358-ІХ виділено 2,8 млрд грн, з яких за підсумками 10-ти місяців поточного року використано 2,7 млрд гривень.
Поряд з цим, у 2020 році Законом України від 04.12.2020 № 1071-ІХ «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» також було запроваджено виплату одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам у розмірі 8 тис гривень у зв’язку із запровадженням обмежувальних у 2020 році протиепідемічних заходів у зв’язку із коронавірусною хворобою, на виплату якої:
у 2020 році за рахунок коштів бюджетної програми 3511380 «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1235 «Про виділення коштів для надання одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам, які можуть втратити доходи у разі повної заборони сфери їх діяльності внаслідок посилення обмежувальних заходів» (зі змінами, внесеними постановою Уряду від 23.12.2020 № 1305) було встановлено виділити Міністерству соціальної політики України 8,28 млрд грн (видатки споживання) із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками, у тому числі 3,24 млрд грн за загальним фондом та 5,04 млрд грн за спеціальним фондом державного бюджету, для надання одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам, які можуть втратити доходи у разі повної заборони сфери їх діяльності внаслідок посилення обмежувальних заходів, передбаченої статтею 2 Закону України «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (довідково: за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за підсумками 2020 року вказані вище кошти було використано в обсязі 3,6 млрд грн, що становить 43,6 % уточненого річного плану, в тому числі за загальним фондом – 0,8 млрд грн, або 25 % уточненого річного плану, за спеціальним фондом – 2,8 млрд грн, або 55,5% уточненого річного плану /не використано 2,2 млрд грн, відповідні кошти було збережено у спеціальному фонді державного бюджету у запланованих обсягах);
у 2021 році за спеціальним фондом виділено 201 млн грн, які за даними звіту Казначейства України за підсумками 10-ти місяців поточного року використані в повному обсязі (постанова Кабінету Міністрів України від 13.01.2021 № 20), за рахунок залишку коштів, джерелом формування яких у 2020 році були надходження, визначені пунктами 14, 15 та 16 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /від сплати грошових зобов’язань з податку на прибуток підприємств, що виникли та/або виникнуть у публічного акціонерного товариства «Укрнафта» за результатами проведення операцій з продажу (постачання) природного газу акціонерному товариству «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України»; від сплати грошових зобов’язань публічного акціонерного товариства «Укрнафта» з податку на додану вартість за операціями продажу (постачання) природного газу акціонерному товариству «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України»; від сплати грошових зобов’язань з податку на прибуток підприємств, що виникли та/або виникнуть у акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» внаслідок отримання компенсації, зазначеної у пункті 31 статті 14 цього Закону, а також за результатами господарської діяльності у 2020-2021 роках/.
5. У супровідних матеріалах до законопроекту відсутні фінансово-економічні розрахунки та обґрунтування (щодо обсягу пропонованих додаткових доходів державного бюджету у розрізі їх видів, прогнозу виконання бюджету за відповідними доходами за підсумками поточного бюджетного періоду, фактичної потреби у додаткових видатках на відповідну мету у запропонованому обсязі), хоча відповідні вимоги визначено частиною першою статті 27 Кодексу та частиною третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України. На невиконання вказаних вимог зауважило також ГНЕУ.
6. Слід звернути увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2021 № 504 Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України перейменовано на Міністерство економіки України, проте положення даного рішення Уряду у законопроекті, що розглядається, не враховані.
7. У показниках Закону передбачені видатки за бюджетною програмою 3511380 «Заходи, пов'язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (головний розпорядник бюджетних коштів - Міністерство фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування)) у обсязі 4.433.750 тис. грн, у тому числі: по загальному фонду – 3.000.000 тис. грн, по спеціальному фонду – 1.433.750 тис. гривень. Згідно із частиною першою статті 36 Закону розподіл бюджетних призначень загального та спеціального фондів державного бюджету за бюджетною програмою 3511380 здійснюється на заходи, пов’язані з вакцинацією населення, запобіганням виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та боротьбою з її наслідками, за рішенням Кабінету Міністрів України (яке може передбачати визначення нових бюджетних програм), погодженим з Комітетом, у порядку, встановленому Урядом. Такий Порядок розподілу бюджетних призначень загального та спеціального фондів державного бюджету на заходи, пов’язані з вакцинацією населення і запобіганням виникненню та поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та боротьбою з її наслідками, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.05.2021 № 540.
Зважаючи на вищевказане та з метою дотримання загальних підходів щодо акумулювання видатків на боротьбу із коронавірусною хворобою за однією бюджетною програмою, що пов’язано, насамперед, з необхідністю відстеження та здійснення контролю за використанням таких видатків, доцільним було б збільшити обсяг видатків за бюджетною програмою 3511380 (з огляду на те, що відповідними рішеннями Уряду заплановані за цією бюджетною програмою кошти майже вже розподілені) та у подальшому рішенням Уряду спрямувати кошти на соціальну підтримку застрахованих осіб у зв'язку із запровадженням на території окремих регіонів обмежувальних протиепідемічних заходів, встановивши порядок та механізм відповідної підтримки.
Разом з тим, слід зауважити, що за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за підсумками 10-ти місяців поточного року до державного бюджету від джерел формування спеціального фонду державного бюджету за бюджетною програмою 3511380 (податок на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів, що підлягає сплаті відповідно до пункту 77 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України; акцизний податок з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції), що підлягає сплаті відповідно до пункту 36 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України; надходження від добровільно сплачених фізичними особами коштів відповідно до пунктів 9-7 та 9-9 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України) фактично надійшло 2.214.641,2 тис. грн, що перевищує затверджений план на 780.891,2 тис. гривень. Зважаючи на перевиконання надходжень до спеціального фонду державного бюджету від вказаних джерел та відповідно до бюджетної методології, плановий показник видатків спеціального фонду державного бюджету за бюджетною програмою 3511380 може бути уточнений відповідно до фактичних надходжень відповідних цільових джерел доходів шляхом внесення змін до розпису державного бюджету, тобто на даний час такий показник може бути збільшений на 780.891,2 тис. гривень.
8. До Комітету надійшли висновки до законопроекту:
ГНЕУ, яке у цілому не виключаючи можливості спрямування додаткових надходжень держбюджету (у разі наявності таких) на надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, зважаючи на поточну епідемічну ситуацію, що склалася в Україні, вважає, що рішення щодо внесеного проекту має прийматися на підставі відповідного висновку Уряду, до повноважень якого згідно з положеннями статті 116 Конституції України віднесено розробку, забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, проведення фінансової політики, політики у сфері соціального захисту, насамперед, у частині наявності у бюджеті відповідних додаткових коштів, запропонованих проектом для фінансування за вказаною новою бюджетною програмою;
Мінфіну, яке за узагальнюючим висновком не підтримує прийняття законопроекту, серед іншого зазначаючи, що питання внесення змін до державного бюджету на 2021 рік може розглядатися лише після прийняття відповідного рішення про надання фінансової підтримки в протиепідемічний період і здійснення детальних фінансово-економічних обґрунтувань.
9. Законопроект, про що також відмітило ГНЕУ, потребує внесення техніко-юридичних і редакційних уточнень для приведення у відповідність до вимог нормопроектувальної техніки (у т. ч. щодо оформлення законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет) та з метою узгодження правових норм і забезпечення збалансованості бюджетних показників.
Окремо варто відмітити, що Верховна Рада України найближчим часом може розглянути інші законопроекти щодо внесення змін до Закону, відтак у разі їх прийняття до розгляду даного законопроекту залежно від сутності внесених змін до Закону окремі положення та показники законопроекту можуть потребувати уточнення з метою забезпечення узгодженості правових норм.
Передусім йдеться про проект Закону України про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо реалізації інфраструктурних проектів та розвитку об'єктів соціально-культурної сфери) за реєстр. № 6298 від 08.11.2021 р., поданий народними депутатами України Шуляк О.О. та іншими. Зокрема, законопроектом за реєстр. № 6298 також вносяться зміни до статті 1 та додатків № 1 та № 3 до Закону (при цьому зміни до додатка № 1 до Закону є подібними до відповідних змін, передбачених у законопроекті за реєстр. № 6297). Відтак, законопроекти за реєстр. № 6297 і № 6298 доцільно розглядати взаємоузгоджено для уникнення юридичної колізії і недопущення розбалансування показників державного бюджету на 2021 рік.
З цього приводу ГНЕУ зазначає, що з огляду на те, що обома законопроектами (реєстр. № 6297 і № 6298) для фінансового забезпечення відповідних видатків визначені одні й ті ж джерела (хоча й у різних обсягах), а також те, що авторами цих проектів є одні й ті ж суб’єкти права законодавчої ініціативи, вбачається доцільним, у т.ч. з точки зору економії ресурсів та часу парламенту, вирішувати порушені у вказаних проектах питання шляхом підготовки та розгляду одного проекту.
ІІ. Водночас, у Верховній Раді України зареєстровано альтернативні до законопроекту № 6297 законопроекти:
про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2), за реєстр. № 6297-1 від 16.11.2021, поданий народними депутатами України Рудик К.О. та іншими;
про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, за реєстр. № 6297-2 від 16.11.2021, поданий народним депутатом України Пузійчуком А.В.
Однак, законопроекти № 6297-1 та № 6297-2 станом на 13 годину 17.11.2021 не надійшли до Комітету і не оприлюднені на офіційному сайті Верховної Ради України, що унеможливило їх опрацювання на час розгляду у Комітеті даного питання.
За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні проекту Закону України про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2), за реєстр. № 6297 від 08.11.2021, поданого народними депутатами України Шуляк О.О. та іншими, та альтернативних до нього законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2), за реєстр. № 6297-1 від 16.11.2021, поданого народними депутатами України Рудик К.О. та іншими, та про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, за реєстр. № 6297-2 від 16.11.2021, поданого народним депутатом України Пузійчуком А.В., прийняти законопроект за реєстр. № 6297 за основу, доручивши Комітету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.