Головна > Текстові публікації > Законопроектна робота > Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним

Повідомлення

Перейти до розділу
16 грудня 13:53
Закон України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" посилання...
27 серпня 15:12
Бюджетна декларація на 2022-2024 роки /схвалена Кабінетом Міністрів України та подана з відповідними матеріалами/ та Постанова ВРУ «Про Бюджетну декларацію на 2022-2024 роки» докладніше
29 березня 15:09
Закон України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" посилання...
25 травня 09:10
У Комітеті з питань бюджету вітають перші успіхи українського правосуддя з притягнення до відповідальності винних у скоєнні воєнних злочинів докладніше
19 травня 16:55
Програма релокації бізнесу - дієвий інструмент створення надійного економічного тилу, - в цьому переконаний Голова Комітету з питань бюджету Юрій Арістов докладніше
17 травня 16:46
У Комітеті з питань бюджету зазначають про важливість об’єднання зусиль щодо визначення втрат Україні внаслідок збройної агресії країни-окупанта докладніше
13 травня 15:29
У Комітеті з питань бюджету закликають долучатися до відновлення української культурної спадщини докладніше
12 травня 17:11
Комітет з питань бюджету розглянув звіт Рахункової палати за 2021 рік докладніше
12 травня 17:07
Результати розгляду законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини докладніше
08 травня 15:40
Шлях до миру у Європі і світі сьогодні веде через Україну, - заявляють члени Комітету з питань бюджету у День пам’яті та примирення докладніше
07 травня 10:11
У Комітеті з питань бюджету вважають, що інвестування у військові облігації - дієвий інструмент підтримки України та збереження накопичень докладніше

Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним

02 грудня 2021, 10:58

Про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (реєстр. № 6297)

Проект Закону України про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (реєстр. № 6297), поданий народними депутатами України Шуляк О.О. та іншими /далі – законопроект №6297/, 18 листопада 2021  року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ доопрацювати законопроект з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 18.11.2021 № 1902-ІХ).

Слід нагадати, що авторами законопроекту №6297 шляхом внесення змін до статті 1 та додатків № 1 і № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /далі – Закон/ було запропоновано:

збільшити доходи загального фонду державного бюджету загалом на 3 млрд грн, з них: податок на прибуток підприємств (код 11020000) - на 0,98 млрд грн, рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів (код 13010000) – на 0,02 млрд грн, рентна плата за спеціальне використання води (код 13020000) – на 0,01 млрд грн, податок на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (код 14060000) – на 1,99 млрд грн;

збільшити на 3 млрд грн обсяг бюджетних призначень Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (далі – Мінекономіки) за загальним фондом державного бюджету, передбачивши видатки споживання за новою бюджетною програмою «Надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторною хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».

Розкладом засідань Верховної Ради України на 30 листопада – 3 грудня 2021 р. (узгодженим Погоджувальною радою депутатських фракцій і груп 29.11.2021 р.) передбачено на четвер /2 грудня п.р./ розгляд у другому читанні законопроектів № 6298 і № 6297, при цьому спочатку передбачено розгляд саме законопроекту № 6298.

Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 25 листопада 2021 року/ до Комітету надійшли пропозиції щодо законопроекту №6297, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 706 пропозицій. Кількість поданих пропозицій до законопроекту №6297 у понад 20 разів перевищує кількість структурних частин первинного законодавчого акта, який Верховною Радою України було прийнято за основу.

Зважаючи на зазначене, у Комітеті за участю представників Мінфіну та Рахункової палати в межах відведеного стислого терміну опрацьовано пропозиції до законопроекту № 6297.

Так, за наслідками опрацювання пропозицій, поданих до законопроекту №6297, у Комітеті пропонується відхилити їх переважну більшість, зважаючи, зокрема, на таке:

переважна більшість пропозицій (понад дві третини всіх поданих) безпосередньо не стосується предмету правового регулювання законопроекту, хоча відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (розділів, глав, статей, їх частин, пунктів, підпунктів, абзаців, речень), який прийнятий Верховною Радою України за основу /наприклад, 90,4% від загальної кількості пропозицій подано народними депутатами України Пузійчуком А.В. (185 пропозиції, або 26,2%), представниками фракції Політичної Партії "ГОЛОС": Василенко Л.В., Железняком Я.І., Осадчуком А.П., Рудик К.О., Совсун І.Р., (загалом 453 пропозиції, або 64,2%)/;

в основному пропозиції подано без фінансово-економічного обґрунтування і відповідних розрахунків, що унеможливило проведення їх належної експертної оцінки;

більшість пропозицій щодо додаткових видатків державного бюджету не містять джерел їх покриття, а відтак призведуть до розбалансування бюджетних показників, що не відповідає вимогам статті 95 Конституції України та нормам Бюджетного кодексу України;

значна кількість поданих пропозиції (як стосовно збільшення, так і зменшення видатків державного бюджету) не містить економічної ознаки змін щодо видатків державного бюджету, як це визначено пунктом п’ятим частини першої статті 40 Бюджетного кодексу України та визначено у Законі України «Про Державний бюджет України на 2021 рік»   відповідно до вказаних вимог.

Поряд з цим, варто звернути увагу на те, що Комітетом одночасно здійснюється підготовка до другого читання  проекту Закону України про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо реалізації інфраструктурних проєктів та розвитку об'єктів соціально-культурної сфери) (реєстр. № 6298), при цьому суб’єктами права законодавчої ініціативи було подано одночасно до обох законопроектів (за реєстр. №6297 та за реєстр. №6298) значну частину пропозицій з врегулювання фінансового забезпечення виконання певних програм (заходів), зокрема шляхом збільшення (перерозподілу) видатків державного бюджету (включаючи міжбюджетні трансферти) по окремих головних розпорядниках коштів і низку таких пропозицій у Комітеті визначились підтримати у законопроекті за реєстр. №6298.

Крім того, згідно з пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітет Верховної Ради України при здійсненні законопроектної функції має право вносити пропозиції і поправки під час розгляду на своєму засіданні проекту закону чи іншого акта Верховної Ради України. Керуючись такою законодавчою нормою, народними депутатами України – членами Комітету внесено пропозицію (ініційовану народним депутатом України Трухіним О.М.), яку включено до відповідної порівняльної таблиці, а саме щодо зміни назви законопроекту, викладу найменування нової бюджетної програми в редакції «Надання допомоги в рамках програми «єПідтримка» та передбачення доручення Уряду стосовно затвердження порядку надання такої допомоги, її розміру та вимог до суб’єктів.  

Загалом за підсумками опрацювання пропозицій, зважаючи на мету законопроекту, у Комітеті за участю представників Мінфіну та Рахункової палати в остаточній редакції законопроекту пропонується врегулювати ряд питань, зокрема щодо:

збільшення додатково на 5.000.000 тис. гривень обсягів видатків споживання загального фонду державного бюджету за новою бюджетною програмою «Надання допомоги в рамках програми «єПідтримка»» (виклавши її найменування та її головного розпорядника і  відповідального виконавця в уточненій редакції та визначивши реквізити цієї програми відповідно до бюджетної класифікації);

доповнення законопроекту нормою щодо передбачення доручення Уряду стосовно затвердження порядку надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка», її розміру та вимоги до суб’єктів  та прийняття у триденний строк з дня набрання чинності відповідного закону нормативно-правових актів, необхідних для його реалізації;

передбачення збільшення видатків загального фонду державного бюджету за бюджетною програмою «Заходи, пов'язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками»  (код 3511380)  на 2.200.000 тис. грн;

визначення джерелом покриття передбачених у законопроекті видатків державного бюджету (включаючи додаткові з урахуванням пропозицій, підтриманих у Комітеті при доопрацюванні законопроекту до другого читання) - надходження по загальному фонду державного бюджету від  податку на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів (виключивши відповідні положення, запропоновані у законопроекті на перше читання,   щодо збільшення надходжень  по загальному фонду державного бюджету від податку на прибуток підприємств, рентної плата за спеціальне використання лісових ресурсів та води" та податок на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування), зважаючи на поточний стан виконання доходів державного бюджету;

внесення техніко-юридичних та редакційних правок до положень законопроекту №6297 (у тексті та додатках), пов’язаних із їх належним оформленням відповідно до підтриманих законодавчих пропозицій до такого законопроекту, приведення у   відповідність до чинної редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (врахувавши норми закону від 04.11.2021 р. № 1858-ІХ щодо збільшення видатків на закупівлі, проектування та встановлення кисневих станцій) та викладенням остаточної редакції цього Закону (врахувавши положення законопроекту за реєстр. № 6298, розглянутого до розгляду законопроекту №6297), що забезпечить збалансованість бюджетних показників та послідовність їх затвердження відповідно до черговості розгляду відповідних законопроектів.

Загалом Комітетом пропонується врахувати 119 пропозицій (з них: 92 – в іншій редакції, 2 – частково) і відхилити 588 пропозицій до законопроекту.

Слід звернути увагу, що у порівняльній таблиці до законопроекту через встановлений формалізований вигляд такої таблиці технічно неможливо у ній відобразити: у графі «Редакція, прийнята в першому читанні» – у повному обсязі зміст додатка № 2 до законопроекту /щодо змін до додатка № 3 до Закону/, який має велику кількість граф і показників; у графі «Законопроект, запропонований головним комітетом в остаточній редакції» – остаточну редакцію додатків № 1 і № 2 до законопроекту /щодо змін до додатків № 1 і № 3 до Закону/ за формами, затвердженими Законом.

Крім того, за підсумками розгляду законопроекту у другому читанні на основі підтриманих пропозицій щодо змін показників доходів і видатків державного бюджету необхідно в остаточній редакції додатків до законопроекту відобразити підсумкові бюджетні показники разом і окремо за загальним та спеціальним фондами (насамперед, за узагальнюючими кодами доходів, узагальнюючими кодами головних розпорядників коштів державного бюджету та відповідальних виконавців бюджетних програм), що відповідно потребує більш тривалого часу для оформлення остаточної редакції всіх додатків до законопроекту /з метою забезпечення збалансованості бюджетних показників і узгодження правових норм, а також для уникнення помилок і неточностей/.

Зважаючи на зазначене, пропонується Верховній Раді України одночасно з прийняттям законопроекту у другому читанні та в цілому як закону доручити Комітету разом з Мінфіном забезпечити оформлення і візування додатків до відповідного закону з урахуванням підтриманих пропозицій. У зв’язку з цим, на даному етапі для забезпечення цілісного відображення всіх підтриманих пропозицій щодо змін до бюджетних показників у додатках до законопроекту пропонується їх додатково вказати у висновку Комітету та рекомендувати Верховній Раді України законопроект прийняти у другому читанні і в цілому як закон з урахуванням підтриманих пропозицій у запропонованій остаточній редакції щодо тексту законопроекту, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту, та підтриманих пропозицій щодо змін бюджетних показників у додатках до законопроекту, які формалізовані і згруповані в  ухвалі.

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України:

1. Проект Закону України про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (реєстр. № 6297) прийняти у другому читанні та в цілому як закон в остаточній редакції щодо тексту законопроекту, викладеній Комітетом з питань бюджету у порівняльній таблиці до законопроекту, а також з урахуванням підтриманих пропозицій щодо змін бюджетних показників у додатках до законопроекту, які формалізовані і згруповані таким чином:

1) у додатку № 1 до законопроекту передбачити збільшення надходжень по загальному фонду за кодом 14070000 "Податок на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів" на 10.200.000 тис. грн (з відповідним уточненням підсумкових показників за доходами (за кодами 14000000 "Внутрішні податки на товари та послуги", 10000000 "Податкові надходження" та у рядках "Разом доходів" і "Всього доходів (без урахування міжбюджетних трансфертів)" відповідно до чинної редакції Закону), виключивши рядки за кодами 11000000, 11020000, 13000000, 13010000, 13020000 та 14060000;

2) у додатку № 2 до законопроекту внести такі зміни щодо видатків загального фонду державного бюджету (з відповідним уточненням підсумкових показників та включенням відповідних рядків):

додатково збільшити видатки споживання загального фонду Міністерству економіки України за бюджетною програмою  "Надання допомоги в рамках програми "єПідтримка»"" (код 1201230) (уточнивши найменування цієї бюджетної програми та її головного розпорядника, відповідального виконавця, а також визначивши код функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету - «1070») на 5.000.000 тис. гривень;

передбачити збільшення видатків загального фонду за бюджетною програмою "Заходи, пов'язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками" (код 3511380) на 2.200.000 тис. гривень;

3) у додатках №1 та № 2 до законопроекту врахувати зміни бюджетних показників згідно із законом від 04.11.2021 р. № 1858-ІХ /щодо збільшення видатків на закупівлі, проектування та встановлення кисневих станцій/ та законодавчих пропозицій, підтриманих у законопроекті за реєстр. №6298 та у цьому законопроекті /такі зміни належить відобразити у додатку №1: у рядках "Разом доходів" і "Всього доходів (без урахування міжбюджетних трансфертів)" та за кодами  10000000, 14000000 та 14070000, у додатку №2: у рядках "Всього"  та за кодами 1200000, 1201000, 3510000, 3511000/.

2. Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 6297 в цілому як закону доручити Комітету з питань бюджету:

разом з Міністерством фінансів України забезпечити оформлення і візування додатків № 1 і № 2 до відповідного закону /щодо змін до додатків № 1 і № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік»/ з урахуванням підтриманих Верховною Радою України пропозицій;

разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону внести до нього необхідні редакційні і техніко-юридичні правки, пов’язані з ухваленим Верховною Радою України остаточним рішенням щодо зазначеного законопроекту.