Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 6 жовтня 2021 року розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо реалізації соціальних заходів та інфраструктурних проектів (реєстр. № 6052).
Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо реалізації соціальних заходів та інфраструктурних проектів (реєстр. № 6052), поданий народними депутатами України Арістовим Ю.Ю., Арахамією Д.Г. та іншими /далі – законопроект/, 23 вересня 2021 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету доопрацювати законопроект з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 23.09.2021 р. № 1782-ІХ).
Законопроектом пропонується, зокрема:
загалом внести зміни до статті 1, додатків №№ 1, 3 і 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /далі – Закон/ та виключити статтю 26 Закону, згідно з якими збільшуються доходи і видатки загального фонду державного бюджету на 39,41 млрд грн;
збільшити доходи загального фонду державного бюджету щодо: податку на прибуток підприємств (код 11020000) на 30 млрд грн, податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (код 14060000) на 2 млрд грн, податку на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів (код 14070000) на 6,66 млрд грн, збору під час набуття права власності на легкові автомобілі (код 24140300) на 0,75 млрд грн;
збільшити видатки загального фонду державного бюджету, насамперед, на: виплату пільг та житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг за бюджетною програмою Мінсоцполітики (код 2501230) на 12,05 млрд грн; розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення за бюджетною програмою Укравтодору (код 3111020) на 15 млрд грн; виплату грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України за бюджетною програмою Міноборони (код 2101020) /видатки на оплату праці/ на 4,8 млрд грн; субвенції місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери і здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій за бюджетними програмами Мінфіну (коди 3511100 і 3511210) відповідно на 1,5 млрд грн і на 2,5 млрд грн; реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення за бюджетною програмою МОЗ (код 2308060) на 2 млрд грн; погашення заборгованості із зарплати працівникам державним вугледобувних підприємств за бюджетною програмою Міненерго (код 2401590) на 1 млрд грн; субвенції місцевим бюджетам на грошову компенсацію за жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які брали участь в антитерористичній операції, та для учасників Революції Гідності за бюджетними програмами Мінветеранів (код 1511050 і код 1511070) відповідно на 282 млн грн і 4 млн грн.
Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 30 вересня 2021 року/ до Комітету надійшли пропозиції щодо законопроекту, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 667 пропозицій.
Разом з тим, у Комітеті пропонується відхилити переважну більшість поданих пропозицій, зважаючи, зокрема, на таке:
багато пропозицій безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту, хоча відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (розділів, глав, статей, їх частин, пунктів, підпунктів, абзаців, речень), який прийнятий Верховною Радою України за основу;
в основному пропозиції подано без фінансово-економічного обґрунтування і відповідних розрахунків, що унеможливило проведення їх належної експертної оцінки;
більшість пропозицій щодо додаткових видатків державного бюджету не містять джерел їх покриття, а відтак призведуть до розбалансування бюджетних показників, що не відповідає вимогам статті 95 Конституції України та нормам Бюджетного кодексу України. Наприклад, 81,7% від загальної кількості пропозицій подано народними депутатами України Пузійчуком А.В. (193 пропозиції, або 28,9%), Поляковим А.Е. (176 пропозицій, або 26,4%), Чорним В.І і Колтуновичем О.С. (176 пропозицій, або 26,4%), але такі пропозиції не містять джерел покриття запропонованих додаткових видатків державного бюджету, тобто є незбалансованими;
у деяких пропозиціях джерелом покриття додаткових видатків державного бюджету передбачаються кошти, отримані Україною від Міжнародного валютного фонду внаслідок розподілу спеціальних прав запозичень /далі – СПЗ/. З цього приводу Мінфін зазначає, що за своєю суттю і відповідно до методології МФВ такі кошти будуть відображені як довгострокові зовнішні запозичення (їх повернення можливе у випадку анулювання попередньо асигнованих СПЗ, припинення членства у Департаменті СПЗ або в разі його ліквідації, за користування конвертованими СПЗ Україною щоквартально вноситиметься плата), та не підтримує спрямування таких коштів на додаткові видатки державного бюджету, оскільки це призведе до збільшення дефіциту державного бюджету.
За підсумками опрацювання пропозицій у Комітеті за участю представників Мінфіну та Рахункової палати в остаточній редакції законопроекту пропонується врегулювати ряд питань, серед іншого щодо:
збільшення видатків загального фонду державного бюджету за бюджетними програмами «Розвідувальна діяльність у сфері оборони» (код 5961010) на 200.000 тис. грн та «Керівництво та управління здійсненням контролю у сфері телебачення і радіомовлення» (код 6441010) на 28.670,9 тис. грн з відповідним збільшенням доходів загального фонду державного бюджету за кодом 14070000 «Податок на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів»;
перерозподілу видатків загального фонду державного бюджету за окремими бюджетними програмами Мінінфраструктури, Мінфіну, РНБО і ЦВК в межах загального обсягу видатків таких головних розпорядників коштів державного бюджету;
перерозподілу видатків Мінрегіону за спеціальним фондом державного бюджету в частині передбачення видатків за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів в рамках Програми з відновлення України» (код 2761610) у сумі 1 млн грн /у зв’язку із залученням у п.р. нової позики від Європейського інвестиційного банку на реалізацію відповідного інвестиційного проекту згідно з фінансовою угодою, ратифікованою законом від 14.07.2021 р. № 1645-ІХ/ та зменшення на таку суму видатків за бюджетною програмою «Реалізація надзвичайної кредитної програми для відновлення України» (код 2751630) /з відповідним зменшенням у п.р. обсягу позики від Європейського інвестиційного банку на реалізацію відповідного інвестиційного проекту/;
внесення необхідних редакційних та техніко-юридичних поправок, зокрема: уточнення назви законопроекту щодо виключення слів «щодо реалізації соціальних заходів та інфраструктурних проектів» /оскільки відповідна конкретизація назви законопроекту не у повній мірі охоплює предмет регулювання законопроекту в його остаточній редакції після доопрацювання до ІІ читання, що також вказано у висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до законопроекту/.
Загалом Комітетом пропонується врахувати 17 пропозицій (з них 7 – в іншій редакції, 1 – частково) і відхилити 650 пропозицій до законопроекту.
Слід звернути увагу, що у порівняльній таблиці до законопроекту через встановлений формалізований вигляд такої таблиці технічно неможливо у ній відобразити: у графі «Редакція, прийнята в першому читанні» – у повному обсязі зміст додатка № 2 до законопроекту /щодо змін до додатка № 3 до Закону/, який має велику кількість граф і показників; у графі «Законопроект, запропонований головним комітетом в остаточній редакції» – остаточну редакцію додатків № 1, № 2 і № 3 до законопроекту /щодо змін до додатків № 1, № 3 і № 6 до Закону/ за формами, затвердженими Законом.
Крім того, за підсумками розгляду законопроекту у другому читанні на основі підтриманих пропозицій щодо змін показників доходів і видатків державного бюджету необхідно в остаточній редакції додатків до законопроекту відобразити підсумкові бюджетні показники разом і окремо за загальним та спеціальним фондами (насамперед, за узагальнюючими кодами доходів, узагальнюючими кодами головних розпорядників коштів державного бюджету та відповідальних виконавців бюджетних програм), що відповідно потребує більш тривалого часу для оформлення остаточної редакції всіх додатків до законопроекту /з метою забезпечення збалансованості бюджетних показників і узгодження правових норм, а також для уникнення помилок і неточностей/.
Зважаючи на зазначене, пропонується Верховній Раді України одночасно з прийняттям законопроекту у другому читанні та в цілому як закону доручити Комітету разом з Мінфіном забезпечити оформлення і візування додатків до відповідного закону з урахуванням підтриманих пропозицій. У зв’язку з цим, на даному етапі для забезпечення цілісного відображення всіх підтриманих пропозицій щодо змін до бюджетних показників у додатках до законопроекту пропонується їх додатково вказати у висновку Комітету.
Окремо варто відмітити, що на розгляді у Верховній Раді України знаходиться ряд законопроектів щодо змін до Закону, якими пропонується врегулювати окремі питання, які вже певним чином передбачається унормувати законопроектом, зокрема, мова йде про такі законопроекти:
реєстр. № 5615 від 04.06.2021 р. щодо фінансування системи охорони здоров’я України для боротьби з коронавірусною хворобою (COVID-19) та фінансового забезпечення медичних працівників;
реєстр. № 5891 від 06.09.2021 р. щодо погашення заборгованості із заробітної плати працівникам державних вугледобувних підприємств вугільної галузі;
реєстр. № 5891-1 від 21.09.2021 р. щодо погашення заборгованості та виплати поточної заробітної плати працівникам державних вугледобувних вугільної підприємств;
реєстр. № 6006 від 08.09.2021 р. щодо збільшення фінансування першочергових соціальних видатків;
реєстр. № 6011 від 08.09.2021 р. щодо спрямування отриманих від МВФ коштів у рамках допомоги країнам-учасницям МВФ у відновлені економіки для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг.
Таким чином, у разі прийняття Верховною Радою України законопроекту у другому читанні і в цілому як закону вищевказані законопроекти втратять свою актуальність або можуть вважатися по суті розглянутими і відповідно не потребуватимуть окремого розгляду у Верховній Раді України.
За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України:
1. Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо реалізації соціальних заходів та інфраструктурних проектів (реєстр. № 6052) прийняти у другому читанні та в цілому як закон в остаточній редакції щодо тексту законопроекту, викладеній Комітетом з питань бюджету у порівняльній таблиці до законопроекту, а також з урахуванням підтриманих пропозицій щодо змін бюджетних показників у додатках до законопроекту, які формалізовані і згруповані таким чином:
1) у додатку № 1 до законопроекту збільшити доходи загального фонду державного бюджету за кодом 14070000 «Податок на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів» на 228.670,9 тис. грн (з відповідним уточненням підсумкових показників);
2) у додатку № 2 до законопроекту внести такі зміни щодо видатків загального фонду державного бюджету (з відповідним уточненням підсумкових показників та включенням відповідних рядків):
передбачити в межах видатків розвитку за бюджетною програмою «Підтримка екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов’язкового) відселення» (код 2708110) окремий рядок: «у тому числі на реконструкцію полігону по переробці та захороненню відходів «Лелів» – 8.500 тис. грн»;
назву та код бюджетної програми «Розрахунки за борги перед авіакомпаніями за перевезення громадян під час карантину та в період запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (код 3108090) викласти у такій редакції: «Відшкодування витрат українських авіаперевізників в період запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (код 3101370), визначивши відповідальним виконавцем цієї програми Апарат Міністерства інфраструктури України;
збільшити видатки на оплату праці за бюджетною програмою «Заходи з реорганізації Державної фіскальної служби» (код 3503010) на 31.631,4 тис. грн в межах затверджених видатків споживання за цією програмою;
збільшити видатки споживання за бюджетною програмою «Розвідувальна діяльність у сфері оборони» (код 5961010) на 200.000 тис. грн;
збільшити видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління здійсненням контролю у сфері телебачення і радіомовлення» (код 6441010) на 28.670,9 тис. грн (з них на оплату праці – на 23.500,7 тис. грн);
збільшити видатки споживання за бюджетною програмою «Інформаційно-аналітичне забезпечення координаційної діяльності у сфері національної безпеки і оборони» (код 6501010) на 6.000 тис. грн (при цьому на оплату праці – на 8.008,9 тис. грн) та зменшити за цією програмою видатки розвитку на 6.000 тис. грн;
збільшити видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері проведення виборів та референдумів» (код 6731010) на 12.365,3 тис. грн (при цьому на оплату праці – на 14.061,6 тис. грн) та зменшити видатки споживання за бюджетною програмою «Функціонування Державного реєстру виборців» (код 6731050) на 12.365,3 тис. грн;
3) у додатку № 2 до законопроекту внести такі зміни щодо видатків спеціального фонду державного бюджету (з відповідним уточненням підсумкових показників та включенням відповідних рядків): передбачити видатки розвитку за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів в рамках Програми з відновлення України» (код 2761610) у сумі 1.000 тис. грн для Міністерства розвитку громад та територій України (загальнодержавні видатки та кредитування) з внесенням відповідних змін до додатка № 3 до законопроекту, зменшивши на 1.000 тис. грн видатки розвитку за бюджетною програмою «Реалізація надзвичайної кредитної програми для відновлення України» (код 2751630). Одночасно включити до законопроекту зміни до додатка № 8 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (як додаток № 4 до законопроекту), а саме передбачити новий інвестиційний проект «Проект "Програма з відновлення України"» за рахунок кредиту (позики) Європейського інвестиційного банку у загальному обсязі 340.000 тис. євро, із запозиченням такого кредиту (позики) у 2021 р. у сумі 1.000 тис. грн за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів в рамках Програми з відновлення України» (код 2761610), зменшивши на таку суму обсяг залучення кредиту (позики) за бюджетною програмою «Реалізація надзвичайної кредитної програми для відновлення України» (код 2751630) в рамках реалізації інвестиційного проекту «Проект "Надзвичайна кредитна програма для відновлення України"» за рахунок кредиту (позики) від Європейського інвестиційного банку.
2. Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 6052 в цілому як закону доручити Комітету з питань бюджету:
разом з Міністерством фінансів України забезпечити оформлення і візування додатків № 1, № 2, № 3 і № 4 до відповідного закону /щодо змін до додатків № 1, № 3, № 6 і № 8 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік»/ з урахуванням підтриманих Верховною Радою України пропозицій;
разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону внести до нього необхідні редакційні і техніко-юридичні правки, пов’язані з ухваленим Верховною Радою України остаточним рішенням щодо зазначеного законопроекту.